adding bfs state search
This commit is contained in:
parent
832094398c
commit
e236cfe6f9
14
ekran.py
14
ekran.py
@ -32,20 +32,22 @@ def narysuj_regaly():
|
|||||||
regal.Regal(15, 1, 11, 8)
|
regal.Regal(15, 1, 11, 8)
|
||||||
regal.Regal(16, 1, 11, 9)
|
regal.Regal(16, 1, 11, 9)
|
||||||
|
|
||||||
def drawGrid():
|
|
||||||
blockSize = 70 #Set the size of the grid block
|
def narysuj_siatke():
|
||||||
|
blockSize = 70 # Set the size of the grid block
|
||||||
WHITE = (200, 200, 200)
|
WHITE = (200, 200, 200)
|
||||||
for x in range(0, EKRAN_SZEROKOSC, blockSize):
|
for x in range(0, EKRAN_SZEROKOSC, blockSize):
|
||||||
for y in range(0, EKRAN_WYSOKOSC, blockSize):
|
for y in range(0, EKRAN_WYSOKOSC, blockSize):
|
||||||
rect = pygame.Rect(x, y, blockSize, blockSize)
|
rect = pygame.Rect(x, y, blockSize, blockSize)
|
||||||
pygame.draw.rect(screen, WHITE, rect, 1)
|
pygame.draw.rect(screen, WHITE, rect, 1)
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
def odswiez_ekran(wozek):
|
def odswiez_ekran(wozek):
|
||||||
screen.fill((51, 51, 51)) # removes object trail
|
screen.fill((51, 51, 51)) # removes object trail
|
||||||
screen.blit(miejsce, (430, 400))
|
screen.blit(miejsce, (430, 400))
|
||||||
drawGrid()
|
narysuj_siatke()
|
||||||
narysuj_regaly()
|
narysuj_regaly()
|
||||||
wozek.draw()
|
wozek.draw()
|
||||||
# pygame.draw.rect(screen, (255,0,0),(70,70,10,10))
|
|
||||||
pygame.display.flip()
|
pygame.display.flip()
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
@ -55,9 +57,11 @@ def sprawdz_ktory_wiersz(x):
|
|||||||
if x < i:
|
if x < i:
|
||||||
return nr_wiersza
|
return nr_wiersza
|
||||||
nr_wiersza = nr_wiersza + 1
|
nr_wiersza = nr_wiersza + 1
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
def sprawdz_ktora_kolumna(y):
|
def sprawdz_ktora_kolumna(y):
|
||||||
nr_kolumny = 0
|
nr_kolumny = 0
|
||||||
for i in range(70, EKRAN_SZEROKOSC + 70, 70):
|
for i in range(70, EKRAN_SZEROKOSC + 70, 70):
|
||||||
if y < i:
|
if y < i:
|
||||||
return nr_kolumny
|
return nr_kolumny
|
||||||
nr_kolumny = nr_kolumny + 1
|
nr_kolumny = nr_kolumny + 1
|
||||||
|
38
main.py
38
main.py
@ -30,12 +30,8 @@ def main():
|
|||||||
wiersz = ekran.sprawdz_ktory_wiersz(x)
|
wiersz = ekran.sprawdz_ktory_wiersz(x)
|
||||||
kolumna = ekran.sprawdz_ktora_kolumna(y)
|
kolumna = ekran.sprawdz_ktora_kolumna(y)
|
||||||
docelowy_stan = wyszukiwanie.Stan(wiersz*70, kolumna*70, 0)
|
docelowy_stan = wyszukiwanie.Stan(wiersz*70, kolumna*70, 0)
|
||||||
# print(f'{docelowy_stan.x} + {docelowy_stan.y}')
|
|
||||||
# wyszukiwanie.wyszukiwanie_bfs(wozek.obecnyStan, docelowy_stan)
|
|
||||||
# wezel = wyszukiwanie.wyszukiwanie_bfs(wozek.obecnyStan, wyszukiwanie.Stan(905, 527))
|
|
||||||
wezel = wyszukiwanie.wyszukiwanie_bfs(wozek.obecnyStan, docelowy_stan)
|
wezel = wyszukiwanie.wyszukiwanie_bfs(wozek.obecnyStan, docelowy_stan)
|
||||||
sciezka = wyszukiwanie.znajdz_sciezke(wezel)
|
sciezka = wyszukiwanie.znajdz_sciezke(wezel)
|
||||||
# print(sciezka)
|
|
||||||
wozek.przemiesc_wozek_po_sciezce(sciezka)
|
wozek.przemiesc_wozek_po_sciezce(sciezka)
|
||||||
|
|
||||||
if event.type == pygame.KEYDOWN:
|
if event.type == pygame.KEYDOWN:
|
||||||
@ -66,40 +62,6 @@ def main():
|
|||||||
elif wozek.obecnyStan.x >= 916:
|
elif wozek.obecnyStan.x >= 916:
|
||||||
wozek.obecnyStan.x = 916
|
wozek.obecnyStan.x = 916
|
||||||
|
|
||||||
# grid = SearchSpace()
|
|
||||||
# # create start and goal states
|
|
||||||
# start_state = Stan(x=1, y=0, kierunek=0) # for example
|
|
||||||
# goal_state = Stan(x=12, y=0, kierunek=0) # for example
|
|
||||||
|
|
||||||
# # Drawing
|
|
||||||
# screen.fill((51, 51, 51)) # removes object trail
|
|
||||||
# screen.blit(miejsce, (430, 400))
|
|
||||||
|
|
||||||
# idRegału, Długość regału podana w kratkach, Współrzędne od których ma być tworzony regał (wiersz,kolumna) - poziomo
|
|
||||||
# Współrzędne od (1,1) do (10,10)
|
|
||||||
# regal.Regal(1, 1, 2, 2)
|
|
||||||
# regal.Regal(2, 1, 2, 3)
|
|
||||||
# regal.Regal(3, 1, 3, 2)
|
|
||||||
# regal.Regal(4, 1, 3, 3)
|
|
||||||
#
|
|
||||||
# regal.Regal(5, 1, 8, 2)
|
|
||||||
# regal.Regal(6, 1, 8, 3)
|
|
||||||
# regal.Regal(7, 1, 9, 2)
|
|
||||||
# regal.Regal(8, 1, 9, 3)
|
|
||||||
#
|
|
||||||
# regal.Regal(9, 1, 2, 8)
|
|
||||||
# regal.Regal(10, 1, 2, 9)
|
|
||||||
# regal.Regal(11, 1, 3, 8)
|
|
||||||
# regal.Regal(12, 1, 3, 9)
|
|
||||||
#
|
|
||||||
# regal.Regal(13, 1, 8, 8)
|
|
||||||
# regal.Regal(14, 1, 8, 9)
|
|
||||||
# regal.Regal(15, 1, 9, 8)
|
|
||||||
# regal.Regal(16, 1, 9, 9)
|
|
||||||
|
|
||||||
# wozek.draw()
|
|
||||||
#
|
|
||||||
# pygame.display.flip() # updating frames
|
|
||||||
ekran.odswiez_ekran(wozek)
|
ekran.odswiez_ekran(wozek)
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
10
regal.py
10
regal.py
@ -1,12 +1,13 @@
|
|||||||
import pygame
|
import pygame
|
||||||
|
from ekran import screen
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
def obliczPixeleNaPodstawieKratek(wymiar): #Przeliczanie współrzędnych podanych w kratkach na pixele
|
def obliczPixeleNaPodstawieKratek(wymiar): #Przeliczanie współrzędnych podanych w kratkach na pixele
|
||||||
i = 1
|
i = 1
|
||||||
pixele = 100
|
# pixele = 100
|
||||||
|
pixele = 73
|
||||||
while (i < wymiar):
|
while (i < wymiar):
|
||||||
pixele = pixele + 80
|
pixele = pixele + 70
|
||||||
i = i + 1
|
i = i + 1
|
||||||
return pixele
|
return pixele
|
||||||
|
|
||||||
@ -29,7 +30,8 @@ class Regal:
|
|||||||
self.kolumna = obliczPixeleNaPodstawieKratek(numerKolumny)
|
self.kolumna = obliczPixeleNaPodstawieKratek(numerKolumny)
|
||||||
self.dlugosc = obliczPixeleDlugosciRegalu(self)
|
self.dlugosc = obliczPixeleDlugosciRegalu(self)
|
||||||
|
|
||||||
from main import screen
|
# from main import screen
|
||||||
|
# from ekran import screen
|
||||||
|
|
||||||
if(self.numerRegalu >= 0 and self.numerRegalu <= 4):
|
if(self.numerRegalu >= 0 and self.numerRegalu <= 4):
|
||||||
reg = pygame.Surface([self.dlugosc, self.wysokoscRegalu])
|
reg = pygame.Surface([self.dlugosc, self.wysokoscRegalu])
|
||||||
|
37
wozek.py
37
wozek.py
@ -1,9 +1,10 @@
|
|||||||
import pygame
|
import pygame
|
||||||
|
import ekran
|
||||||
|
|
||||||
# screen nie działa
|
|
||||||
|
|
||||||
class Wozek():
|
class Wozek():
|
||||||
def __init__(self):
|
def __init__(self):
|
||||||
|
self.obecnyStan = None
|
||||||
self.x = 55
|
self.x = 55
|
||||||
self.y = 55
|
self.y = 55
|
||||||
self.x_change = 0
|
self.x_change = 0
|
||||||
@ -16,9 +17,7 @@ class Wozek():
|
|||||||
self.__zainicjuj_stan_poczatkowy()
|
self.__zainicjuj_stan_poczatkowy()
|
||||||
|
|
||||||
def draw(self):
|
def draw(self):
|
||||||
from main import screen
|
ekran.screen.blit(self.image, (self.obecnyStan.x, self.obecnyStan.y))
|
||||||
# screen.blit(self.image, (self.x, self.y))
|
|
||||||
screen.blit(self.image, (self.obecnyStan.x, self.obecnyStan.y))
|
|
||||||
|
|
||||||
# storage = ["none"] * 10
|
# storage = ["none"] * 10
|
||||||
storage = []
|
storage = []
|
||||||
@ -49,9 +48,31 @@ class Wozek():
|
|||||||
|
|
||||||
def __zainicjuj_stan_poczatkowy(self):
|
def __zainicjuj_stan_poczatkowy(self):
|
||||||
from wyszukiwanie import Stan
|
from wyszukiwanie import Stan
|
||||||
# self.obecnyStan = Stan(55, 55, 3)
|
self.obecnyStan = Stan(70, 70, 1)
|
||||||
self.obecnyStan = Stan(0, 0, 3)
|
|
||||||
|
|
||||||
# def ustaw_wozek_w_kierunku(self, kierunek):
|
def przemiesc_wozek_po_sciezce(self, sciezka):
|
||||||
# TODO
|
kierunek_poprzedni = self.obecnyStan.kierunek
|
||||||
|
for wezel in sciezka:
|
||||||
|
self.obecnyStan = wezel.stan
|
||||||
|
kierunek_obecny = self.obecnyStan.kierunek
|
||||||
|
self.ustaw_wozek_w_kierunku(kierunek_obecny, kierunek_poprzedni)
|
||||||
|
kierunek_poprzedni = kierunek_obecny
|
||||||
|
ekran.odswiez_ekran(self)
|
||||||
|
pygame.time.wait(500)
|
||||||
|
|
||||||
|
def ustaw_wozek_w_kierunku(self, kierunek_obecny, kierunek_poprzedni):
|
||||||
|
if kierunek_poprzedni < kierunek_obecny:
|
||||||
|
#obrot w lewo
|
||||||
|
if kierunek_poprzedni == 0 and kierunek_obecny == 3:
|
||||||
|
self.image = pygame.transform.rotate(self.image, 90)
|
||||||
|
# obrot w prawo
|
||||||
|
else:
|
||||||
|
self.image = pygame.transform.rotate(self.image, -90)
|
||||||
|
elif kierunek_poprzedni > kierunek_obecny:
|
||||||
|
# obrot w prawo
|
||||||
|
if kierunek_poprzedni == 3 and kierunek_obecny == 0:
|
||||||
|
self.image = pygame.transform.rotate(self.image, -90)
|
||||||
|
# obrot w lewo
|
||||||
|
else:
|
||||||
|
self.image = pygame.transform.rotate(self.image, 90)
|
||||||
|
|
||||||
|
111
wyszukiwanie.py
111
wyszukiwanie.py
@ -17,96 +17,71 @@ class Stan:
|
|||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
class Wezel:
|
class Wezel:
|
||||||
def __init__(self, stan):
|
def __init__(self, stan, rodzic):
|
||||||
self.stan = stan
|
self.stan = stan
|
||||||
|
self.rodzic = rodzic
|
||||||
|
|
||||||
|
def nastepnik(wezel, licznik):
|
||||||
def poprzednik(wezel, search_space):
|
|
||||||
# gora -> prawo -> dol -> lewo | obrot w prawo
|
# gora -> prawo -> dol -> lewo | obrot w prawo
|
||||||
# gora -> lewo -> dol -> prawo | obrot w lewo
|
# gora -> lewo -> dol -> prawo | obrot w lewo
|
||||||
# 0 gora 1 prawo 2 dol 3 lewo
|
# 0 gora 1 prawo 2 dol 3 lewo
|
||||||
y = wezel.stan.x
|
x = wezel.stan.x
|
||||||
x = wezel.stan.y
|
y = wezel.stan.y
|
||||||
obrot_w_prawo = Stan(x, y, (wezel.stan.kierunek + 1) % 4)
|
obrot_w_prawo = Wezel(Stan(x, y, (wezel.stan.kierunek + 1) % 4), licznik)
|
||||||
# obrot_w_lewo = Stan(x, y, (wezel.stan.kierunek - 1) % 4)
|
obrot_w_lewo = Wezel(Stan(x, y, 3 if wezel.stan.kierunek == 0 else wezel.stan.kierunek - 1), licznik)
|
||||||
obrot_w_lewo = Stan(x, y, 3 if wezel.stan.kierunek == 0 else wezel.stan.kierunek - 1)
|
|
||||||
|
|
||||||
if wezel.stan.kierunek == 0:
|
if wezel.stan.kierunek == 0:
|
||||||
y -= 1
|
y -= 70
|
||||||
elif wezel.stan.kierunek == 1:
|
elif wezel.stan.kierunek == 1:
|
||||||
x += 1
|
x += 70
|
||||||
elif wezel.stan.kierunek == 2:
|
elif wezel.stan.kierunek == 2:
|
||||||
y += 1
|
y += 70
|
||||||
elif wezel.stan.kierunek == 3:
|
elif wezel.stan.kierunek == 3:
|
||||||
x -= 1
|
x -= 70
|
||||||
|
|
||||||
wezly = [obrot_w_prawo, obrot_w_lewo]
|
wezly = [obrot_w_prawo, obrot_w_lewo]
|
||||||
ruch_w_przod = Stan(x, y, wezel.stan.kierunek)
|
ruch_w_przod = Wezel(Stan(x, y, wezel.stan.kierunek), licznik)
|
||||||
|
|
||||||
# sprawdzenie czy nie wyjdzie poza plansze
|
# sprawdzenie czy nie wyjdzie poza plansze
|
||||||
if 0 <= x <= 916 and 0 <= y <= 916:
|
if 0 <= x <= 910 and 0 <= y <= 910:
|
||||||
wezly.append(ruch_w_przod)
|
wezly.append(ruch_w_przod)
|
||||||
|
|
||||||
return wezly
|
return wezly
|
||||||
|
|
||||||
|
def wyszukiwanie_bfs(stan_poczatkowy, stan_docelowy):
|
||||||
# def wyszukiwanie_bfs(stan_poczatkowy, stan_docelowy, search_space):
|
pierwszy_wezel = Wezel(stan_poczatkowy, 0)
|
||||||
# pierwszy_wezel = Wezel(stan_poczatkowy)
|
|
||||||
# fringe = [pierwszy_wezel]
|
|
||||||
#
|
|
||||||
# odwiedzone = []
|
|
||||||
# odwiedzone.append(pierwszy_wezel)
|
|
||||||
# while fringe:
|
|
||||||
# wezel = fringe.pop(0)
|
|
||||||
# if stan_docelowy.x == wezel.stan.x and stan_docelowy.y == wezel.stan.y:
|
|
||||||
# return odwiedzone
|
|
||||||
#
|
|
||||||
# # odwiedzone.add(wezel.stan)
|
|
||||||
#
|
|
||||||
# for stan in poprzednik(wezel, search_space):
|
|
||||||
# if stan not in odwiedzone:
|
|
||||||
# nowy_wezel = Wezel(stan)
|
|
||||||
# fringe.append(nowy_wezel)
|
|
||||||
# odwiedzone.append(nowy_wezel)
|
|
||||||
# if stan_docelowy.x == nowy_wezel.stan.x and stan_docelowy.y == nowy_wezel.stan.y:
|
|
||||||
# return odwiedzone
|
|
||||||
# return odwiedzone
|
|
||||||
|
|
||||||
def wyszukiwanie_bfs(stan_poczatkowy, stan_docelowy, search_space):
|
|
||||||
pierwszy_wezel = Wezel(stan_poczatkowy)
|
|
||||||
fringe = [pierwszy_wezel]
|
fringe = [pierwszy_wezel]
|
||||||
odl_x = 100
|
odwiedzone = [pierwszy_wezel]
|
||||||
odl_y = 100
|
licznik = 0
|
||||||
# odleglosci = [[odleglosc_x, odleglosc_y]]
|
global mapa
|
||||||
odwiedzone = [stan_poczatkowy]
|
mapa = dict()
|
||||||
while fringe:
|
while fringe:
|
||||||
wezel = fringe.pop(0)
|
wezel = fringe.pop(0)
|
||||||
|
licznik = licznik + 1
|
||||||
|
mapa[licznik] = wezel
|
||||||
if stan_docelowy.x == wezel.stan.x and stan_docelowy.y == wezel.stan.y:
|
if stan_docelowy.x == wezel.stan.x and stan_docelowy.y == wezel.stan.y:
|
||||||
return odwiedzone
|
return wezel
|
||||||
|
lista1 = nastepnik(wezel, licznik)
|
||||||
# odwiedzone.append(wezel.stan)
|
for obecny_wezel in lista1:
|
||||||
for stan in poprzednik(wezel, search_space):
|
flag_juz_odwiedzony = 0
|
||||||
flag = 0
|
for odwiedzony_wezel in odwiedzone:
|
||||||
for x in odwiedzone:
|
# sprawdzenie czy odwiedzilismy juz ten stan
|
||||||
if x.x == stan.x and x.y == stan.y and x.kierunek == stan.kierunek:
|
if odwiedzony_wezel.stan.x == obecny_wezel.stan.x and odwiedzony_wezel.stan.y == obecny_wezel.stan.y\
|
||||||
flag = 1
|
and odwiedzony_wezel.stan.kierunek == obecny_wezel.stan.kierunek:
|
||||||
|
flag_juz_odwiedzony = 1
|
||||||
break
|
break
|
||||||
if flag == 1:
|
if flag_juz_odwiedzony == 1:
|
||||||
continue
|
continue
|
||||||
else:
|
else:
|
||||||
odleglosc_x = abs(stan.x - stan_docelowy.x)
|
fringe.append(obecny_wezel)
|
||||||
odleglosc_y = abs(stan.y - stan_docelowy.y)
|
odwiedzone.append(obecny_wezel)
|
||||||
if odl_x + odl_y >= odleglosc_x + odleglosc_y:
|
return pierwszy_wezel
|
||||||
odl_x = odleglosc_x
|
def znajdz_sciezke(wezel):
|
||||||
odl_y = odleglosc_y
|
sciezka = [wezel]
|
||||||
# else:
|
index = wezel.rodzic
|
||||||
# # # print("JEST")
|
while index != 0:
|
||||||
# # pass
|
wezel = mapa[index]
|
||||||
|
sciezka.append(wezel)
|
||||||
nowy_wezel = Wezel(stan)
|
index = wezel.rodzic
|
||||||
fringe.append(nowy_wezel)
|
sc = list(reversed(sciezka))
|
||||||
odwiedzone.append(stan)
|
return sc
|
||||||
if stan_docelowy.x == stan.x and stan_docelowy.y == stan.y:
|
|
||||||
return odwiedzone
|
|
||||||
return odwiedzone
|
|
||||||
|
Loading…
Reference in New Issue
Block a user