ocena, mutacja, krzyżowanie, ewolucja #30
@ -3,21 +3,23 @@ import random
|
||||
EKRAN_SZEROKOSC = 770
|
||||
EKRAN_WYSOKOSC = 770
|
||||
blockSize = 70
|
||||
LICZBA_REGALOW = 14
|
||||
LICZBA_MIEJSC_DLA_PACZKE = 1
|
||||
LICZBA_REGALOW = 4
|
||||
LICZBA_MIEJSC_NA_PACZKE = 1
|
||||
LICZBA_SKRZYNEK_NA_LISTY = 1
|
||||
|
||||
ROZMIAR_POPULACJI = 100
|
||||
LICZBA_GENERACJI = 100
|
||||
|
||||
|
||||
def wygeneruj_osobnika(zasieg_wspolrzednych, ilosc_wspolrzednych):
|
||||
# ilosc_wspolrzednych = ilosc_wspolrzednych/2
|
||||
osobnik = list()
|
||||
for j in range(ilosc_wspolrzednych):
|
||||
x = random.randint(0, zasieg_wspolrzednych)
|
||||
y = random.randint(0, zasieg_wspolrzednych)
|
||||
x = random.randint(1, zasieg_wspolrzednych)
|
||||
y = random.randint(1, zasieg_wspolrzednych)
|
||||
e = (x, y)
|
||||
while e in osobnik:
|
||||
x = random.randint(0, zasieg_wspolrzednych)
|
||||
y = random.randint(0, zasieg_wspolrzednych)
|
||||
x = random.randint(1, zasieg_wspolrzednych)
|
||||
y = random.randint(1, zasieg_wspolrzednych)
|
||||
e = (x, y)
|
||||
osobnik.append(e)
|
||||
return osobnik
|
||||
@ -25,8 +27,8 @@ def wygeneruj_osobnika(zasieg_wspolrzednych, ilosc_wspolrzednych):
|
||||
|
||||
def wygeneruj_populacje_poczatkowa(liczebnosc_populacji):
|
||||
populacja = list()
|
||||
zasieg = int(EKRAN_WYSOKOSC / blockSize)
|
||||
ilosc_wspolrzednych = (LICZBA_REGALOW + LICZBA_MIEJSC_DLA_PACZKE + LICZBA_SKRZYNEK_NA_LISTY)
|
||||
zasieg = int(EKRAN_WYSOKOSC / blockSize - 3)
|
||||
ilosc_wspolrzednych = (LICZBA_REGALOW + LICZBA_MIEJSC_NA_PACZKE + LICZBA_SKRZYNEK_NA_LISTY)
|
||||
for i in range(liczebnosc_populacji):
|
||||
osobnik = wygeneruj_osobnika(zasieg, ilosc_wspolrzednych)
|
||||
while osobnik in populacja:
|
||||
@ -35,4 +37,77 @@ def wygeneruj_populacje_poczatkowa(liczebnosc_populacji):
|
||||
return populacja
|
||||
|
||||
|
||||
print(wygeneruj_populacje_poczatkowa(100))
|
||||
def ocena_osobnika(osobnik):
|
||||
ocena = 0
|
||||
|
||||
# Czy koordynaty sie nie powtarzaja
|
||||
if len(osobnik) == len(set(osobnik)):
|
||||
ocena += 10
|
||||
else:
|
||||
ocena -= 10
|
||||
|
||||
# Czy zachowany jest minimalny dystans miedzy koordynatami
|
||||
for i in range(len(osobnik)):
|
||||
for j in range(i + 1, len(osobnik)):
|
||||
x1, y1 = osobnik[i]
|
||||
x2, y2 = osobnik[j]
|
||||
distance = max(abs(x2 - x1), abs(y2 - y1))
|
||||
if distance >= 3:
|
||||
ocena += 10
|
||||
else:
|
||||
ocena -= 10
|
||||
|
||||
return ocena
|
||||
|
||||
def mutacja(osobnik):
|
||||
# mutacja poprzez zamiane randomowej pary koordynatow
|
||||
index_osobnika = random.randint(0, len(osobnik) - 1)
|
||||
x = random.randint(1, EKRAN_SZEROKOSC / blockSize - 2)
|
||||
y = random.randint(1, EKRAN_WYSOKOSC / blockSize - 2)
|
||||
osobnik[index_osobnika] = (x, y)
|
||||
|
||||
def krzyzowanie(rodzic1, rodzic2):
|
||||
# krzyzowanie pomiedzy dwojka rodzicow i tworzenie dziecka
|
||||
dziecko = []
|
||||
for i in range(len(rodzic1)):
|
||||
dziecko.append(rodzic1[i] if random.random() < 0.5 else rodzic2[i])
|
||||
return dziecko
|
||||
|
||||
def ewolucja():
|
||||
|
||||
populacja = (wygeneruj_populacje_poczatkowa(ROZMIAR_POPULACJI))
|
||||
|
||||
for i in range(LICZBA_GENERACJI):
|
||||
|
||||
# sortowanie populacji wynikami oceny osobnikow
|
||||
populacja = sorted(populacja, key=lambda x: ocena_osobnika(x), reverse=True)
|
||||
|
||||
# wybranie jedynie najlepszych osobnikow
|
||||
rodzice = populacja[:int(ROZMIAR_POPULACJI * 0.2)]
|
||||
|
||||
# stworz nowa generacje poprzez krzyzowanie i mutacje
|
||||
potomek = rodzice[:]
|
||||
while len(potomek) < ROZMIAR_POPULACJI:
|
||||
rodzic1 = random.choice(rodzice)
|
||||
rodzic2 = random.choice(rodzice)
|
||||
dziecko = krzyzowanie(rodzic1, rodzic2)
|
||||
mutacja(dziecko)
|
||||
potomek.append(dziecko)
|
||||
|
||||
populacja = potomek
|
||||
|
||||
return populacja[0]
|
||||
|
||||
def print_board(osobnik):
|
||||
board = [['-' for _ in range(EKRAN_SZEROKOSC // blockSize)] for _ in range(EKRAN_WYSOKOSC // blockSize)]
|
||||
|
||||
for x, y in osobnik:
|
||||
if 0 <= x < EKRAN_SZEROKOSC // blockSize and 0 <= y < EKRAN_WYSOKOSC // blockSize:
|
||||
board[y][x] = 'X'
|
||||
|
||||
for row in board:
|
||||
print(' '.join(row))
|
||||
|
||||
# uruchomienie algorytmu genetycznego
|
||||
# najlepszy_osobnik = ewolucja()
|
||||
# print_board(najlepszy_osobnik)
|
||||
|
Loading…
Reference in New Issue
Block a user