Compare commits
5 Commits
af15a10048
...
92c893c917
Author | SHA1 | Date | |
---|---|---|---|
92c893c917 | |||
7c50b44417 | |||
e448c80739 | |||
eb17e42686 | |||
|
702eff581a |
83
AStar.py
83
AStar.py
@ -13,13 +13,21 @@ from Pole import stoneList
|
||||
from queue import PriorityQueue
|
||||
|
||||
|
||||
def getRandomGoalTreasure():
|
||||
while True:
|
||||
goalTreasure = (random.randint(0, NUM_X - 1), random.randint(0, NUM_Y - 1)) # Współrzędne celu
|
||||
if goalTreasure not in stoneList:
|
||||
break
|
||||
return goalTreasure
|
||||
|
||||
|
||||
def heuristic(state, goal):
|
||||
# Oblicz odległość Manhattanowską między aktualnym stanem a celem
|
||||
manhattan_distance = abs(state['x'] - goal[0]) + abs(state['y'] - goal[1])
|
||||
return manhattan_distance
|
||||
|
||||
|
||||
def get_cost_for_plant(plant_name):
|
||||
'''def get_cost_for_plant(plant_name):
|
||||
plant_costs = {
|
||||
"pszenica": 7,
|
||||
"kukurydza": 9,
|
||||
@ -35,14 +43,19 @@ def get_cost_for_plant(plant_name):
|
||||
else:
|
||||
# Jeśli nazwa rośliny nie istnieje w słowniku, zwróć domyślną wartość
|
||||
return 0
|
||||
'''
|
||||
|
||||
def A_star(istate, pole, goalTreasure):
|
||||
# goalTreasure = (random.randint(0,NUM_X-1), random.randint(0,NUM_Y-1))
|
||||
# #jeśli chcemy używać random musimy wykreslić sloty z kamieniami, ponieważ tez mogą się wylosować i wtedy traktor w ogóle nie rusza
|
||||
#lub zrobić to jakoś inaczej, np. funkcja szukająca najmniej nawodnionej rośliny
|
||||
|
||||
# przeniesione wyżej do funkcji getRandomGoalTreasure, wykorzystywana jest w App.py
|
||||
# while True:
|
||||
# goalTreasure = (random.randint(0, NUM_X - 1), random.randint(0, NUM_Y - 1)) # Współrzędne celu
|
||||
# if goalTreasure not in stoneList:
|
||||
# break
|
||||
|
||||
def A_star(istate, pole):
|
||||
#goalTreasure = (5, 5)
|
||||
while True:
|
||||
goalTreasure = (random.randint(0, NUM_X - 1), random.randint(0, NUM_Y - 1)) # Współrzędne celu
|
||||
if goalTreasure not in stoneList:
|
||||
break
|
||||
fringe = PriorityQueue() # Kolejka priorytetowa dla wierzchołków do rozpatrzenia
|
||||
explored = [] # Lista odwiedzonych stanów
|
||||
obrot = 1
|
||||
@ -59,20 +72,20 @@ def A_star(istate, pole):
|
||||
|
||||
if BFS.goalTest3(elem.state, goalTreasure): # Sprawdzenie, czy osiągnięto cel
|
||||
path = []
|
||||
total_cost = elem.g
|
||||
print("Koszt", total_cost)
|
||||
cost_list=[]
|
||||
while elem.parent is not None: # Odtworzenie ścieżki
|
||||
path.append([elem.parent, elem.action])
|
||||
elem = elem.parent
|
||||
for node, action in path:
|
||||
# Obliczanie kosztu ścieżki dla każdego pola i wyświetlanie
|
||||
plant_name = get_plant_name_from_coordinates(node.state['x'], node.state['y'], pole)
|
||||
plant_cost = get_cost_for_plant(plant_name)
|
||||
plant_cost = get_plant_name_and_cost_from_coordinates(node.state['x'],node.state['y'], pole)
|
||||
if action == "left" or action == "right": # Liczenie kosztu tylko dla pól nie będących obrotami
|
||||
total_cost += obrot
|
||||
cost_list.append(obrot)
|
||||
else:
|
||||
total_cost += plant_cost
|
||||
return path
|
||||
cost_list.append(plant_cost)
|
||||
return path,cost_list,total_cost
|
||||
|
||||
explored.append(elem.state)
|
||||
|
||||
@ -84,9 +97,9 @@ def A_star(istate, pole):
|
||||
child.action = resp[0]
|
||||
|
||||
# Pobranie nazwy rośliny z danego slotu na podstawie współrzędnych
|
||||
plant_name = get_plant_name_from_coordinates(child_state['x'], child_state['y'], pole)
|
||||
plant_cost = get_plant_name_and_cost_from_coordinates(child_state['x'], child_state['y'], pole)
|
||||
# Pobranie kosztu dla danej rośliny
|
||||
plant_cost = get_cost_for_plant(plant_name)
|
||||
#plant_cost = get_cost_for_plant(plant_name)
|
||||
|
||||
if child.action == "left" or child.action == "right":
|
||||
child.g = elem.g + obrot
|
||||
@ -117,15 +130,15 @@ def A_star(istate, pole):
|
||||
return False
|
||||
|
||||
|
||||
def get_plant_name_from_coordinates(x, y, pole):
|
||||
def get_plant_name_and_cost_from_coordinates(x, y, pole):
|
||||
if (x, y) in pole.slot_dict: # Sprawdzenie, czy podane współrzędne znajdują się na polu
|
||||
slot = pole.slot_dict[(x, y)] # Pobranie slotu na podstawie współrzędnych
|
||||
if slot.plant: # Sprawdzenie, czy na slocie znajduje się roślina
|
||||
return slot.plant.nazwa # Zwrócenie nazwy rośliny na slocie
|
||||
return slot.plant.stan.koszt # Zwrócenie nazwy rośliny na slocie
|
||||
else:
|
||||
return None # jeśli na slocie nie ma rośliny
|
||||
return 0 # jeśli na slocie nie ma rośliny
|
||||
else:
|
||||
return None # jeśli podane współrzędne są poza polem
|
||||
return 0 # jeśli podane współrzędne są poza polem
|
||||
|
||||
|
||||
#to ogólnie identyczna funkcja jak w BFS ale nie chciałam tam ruszać, żeby przypadkiem nie zapsuć do BFS,
|
||||
@ -164,32 +177,46 @@ def heuristic2(state, goal):
|
||||
return manhattan_distance
|
||||
|
||||
|
||||
def A_star2(istate, pole):
|
||||
def A_star2(istate, pole, goalTreasure):
|
||||
# goalTreasure = (random.randint(0,NUM_X-1), random.randint(0,NUM_Y-1))
|
||||
# #jeśli chcemy używać random musimy wykreslić sloty z kamieniami, ponieważ tez mogą się wylosować i wtedy traktor w ogóle nie rusza
|
||||
#lub zrobić to jakoś inaczej, np. funkcja szukająca najmniej nawodnionej rośliny
|
||||
while True:
|
||||
goalTreasure = (random.randint(0, NUM_X - 1), random.randint(0, NUM_Y - 1)) # Współrzędne celu
|
||||
if goalTreasure not in stoneList:
|
||||
break
|
||||
|
||||
# przeniesione wyżej do funkcji getRandomGoalTreasure, wykorzystywana jest w App.py
|
||||
# while True:
|
||||
# goalTreasure = (random.randint(0, NUM_X - 1), random.randint(0, NUM_Y - 1)) # Współrzędne celu
|
||||
# if goalTreasure not in stoneList:
|
||||
# break
|
||||
fringe = PriorityQueue() # Kolejka priorytetowa dla wierzchołków do rozpatrzenia
|
||||
explored = [] # Lista odwiedzonych stanów
|
||||
obrot = 1
|
||||
|
||||
# Tworzenie węzła początkowego
|
||||
x = Node.Node(istate)
|
||||
x.g = 0
|
||||
x.h = heuristic2(x.state, goalTreasure)
|
||||
fringe.put((x.g + x.h, x)) # Dodanie węzła do kolejki
|
||||
total_cost=0
|
||||
|
||||
while not fringe.empty():
|
||||
_, elem = fringe.get() # Pobranie węzła z najniższym priorytetem
|
||||
|
||||
if BFS.goalTest3(elem.state, goalTreasure): # Sprawdzenie, czy osiągnięto cel
|
||||
path = []
|
||||
cost_list=[]
|
||||
while elem.parent is not None: # Odtworzenie ścieżki
|
||||
path.append([elem.parent, elem.action])
|
||||
elem = elem.parent
|
||||
return path
|
||||
for node, action in path:
|
||||
# Obliczanie kosztu ścieżki dla każdego pola i wyświetlanie
|
||||
plant_cost = get_plant_name_and_cost_from_coordinates(node.state['x'],node.state['y'], pole)
|
||||
if action == "left" or action == "right": # Liczenie kosztu tylko dla pól nie będących obrotami
|
||||
total_cost += obrot
|
||||
cost_list.append(obrot)
|
||||
else:
|
||||
total_cost += plant_cost
|
||||
cost_list.append(plant_cost)
|
||||
return path,cost_list,total_cost
|
||||
|
||||
explored.append(elem.state)
|
||||
|
||||
@ -201,11 +228,11 @@ def A_star2(istate, pole):
|
||||
child.action = resp[0]
|
||||
|
||||
# Pobranie nazwy rośliny z danego slotu na podstawie współrzędnych
|
||||
plant_name = get_plant_name_from_coordinates(child_state['x'], child_state['y'], pole)
|
||||
# Pobranie kosztu dla danej rośliny
|
||||
plant_cost = get_cost_for_plant(plant_name)
|
||||
plant_cost = get_plant_name_and_cost_from_coordinates(child_state['x'], child_state['y'], pole)
|
||||
|
||||
# Obliczenie kosztu ścieżki dla dziecka
|
||||
if child.action == "left" or child.action == "right":
|
||||
child.g = elem.g + obrot
|
||||
else:
|
||||
child.g = elem.g + plant_cost
|
||||
# Obliczenie heurystyki dla dziecka
|
||||
child.h = heuristic2(child.state, goalTreasure)
|
||||
|
38
App.py
38
App.py
@ -9,13 +9,14 @@ import Osprzet
|
||||
import Ui
|
||||
import BFS
|
||||
import AStar
|
||||
import random
|
||||
|
||||
|
||||
bfs1_flag=False
|
||||
bfs2_flag=False #Change this lines to show different bfs implementation
|
||||
bfs3_flag=False
|
||||
Astar = False
|
||||
Astar2 = True
|
||||
Astar = True
|
||||
Astar2 = False
|
||||
if bfs3_flag or Astar or Astar2:
|
||||
Pole.stoneFlag = True
|
||||
|
||||
@ -27,7 +28,8 @@ FPS=5
|
||||
clock=pygame.time.Clock()
|
||||
image_loader=Image.Image()
|
||||
image_loader.load_images()
|
||||
pole=Pole.Pole(screen,image_loader)
|
||||
goalTreasure = AStar.getRandomGoalTreasure() # nie wiem czy to najlepsze miejsce, obecnie pole zawiera pole gasStation, które służy do renderowania odpowiedniego zdjęcia
|
||||
pole=Pole.Pole(screen,image_loader, goalTreasure)
|
||||
pole.draw_grid() #musi byc tutaj wywołane ponieważ inicjalizuje sloty do slownika
|
||||
ui=Ui.Ui(screen)
|
||||
#Tractor creation
|
||||
@ -77,24 +79,38 @@ def init_demo(): #Demo purpose
|
||||
print_to_console("Traktor porusza sie obliczona sciezka BFS")
|
||||
traktor.move_by_root(bfsRoot3, pole, [traktor.irrigateSlot])
|
||||
if (Astar):
|
||||
aStarRoot = AStar.A_star({'x': 0, 'y': 0, 'direction': "E"}, pole)
|
||||
aStarRoot,cost_list,total_cost= AStar.A_star({'x': 0, 'y': 0, 'direction': "E"}, pole, goalTreasure)
|
||||
if aStarRoot:
|
||||
#print("Pełna ścieżka agenta:")
|
||||
print("Pełna ścieżka agenta:")
|
||||
aStarRoot.reverse()
|
||||
#for node in aStarRoot:
|
||||
# state = node[0].state # Pobranie stanu z obiektu Node
|
||||
# action = node[1] # Pobranie akcji
|
||||
# print("Współrzędne pola:", state['x'], state['y'], "- Akcja:",action) # wypisuje ścieżkę i kroki które robi traktor
|
||||
cost_list.reverse()
|
||||
i=0
|
||||
for node in aStarRoot:
|
||||
state = node[0].state # Pobranie stanu z obiektu Node
|
||||
action = node[1] # Pobranie akcji
|
||||
print("Współrzędne pola:", state['x'], state['y'], "- Akcja:",action,"- Koszt: ",cost_list[i])
|
||||
i=i+1
|
||||
print_to_console("Traktor porusza się obliczoną ścieżką A*")
|
||||
traktor.move_by_root(aStarRoot, pole, [traktor.irrigateSlot])
|
||||
print("Koszt:", total_cost)
|
||||
else:
|
||||
print_to_console("Nie można znaleźć ścieżki A*") # Wyświetl komunikat, jeśli nie znaleziono ścieżki
|
||||
if (Astar2):
|
||||
aStarRoot2 = AStar.A_star2({'x': 0, 'y': 0, 'direction': "E"}, pole)
|
||||
|
||||
aStarRoot2,cost_list= AStar.A_star2({'x': 0, 'y': 0, 'direction': "E"}, pole, goalTreasure)
|
||||
if aStarRoot2:
|
||||
print("Pełna ścieżka agenta:")
|
||||
aStarRoot2.reverse()
|
||||
cost_list.reverse()
|
||||
i=0
|
||||
for node in aStarRoot2:
|
||||
state = node[0].state # Pobranie stanu z obiektu Node
|
||||
action = node[1] # Pobranie akcji
|
||||
print("Współrzędne pola:", state['x'], state['y'], "- Akcja:",action,"- Koszt: ",cost_list[i])
|
||||
i=i+1
|
||||
print_to_console("Traktor porusza się obliczoną ścieżką A*")
|
||||
traktor.move_by_root(aStarRoot2, pole, [traktor.irrigateSlot])
|
||||
print("Koszt:", total_cost)
|
||||
else:
|
||||
print_to_console("Nie można znaleźć ścieżki A*") # Wyświetl komunikat, jeśli nie znaleziono ścieżki
|
||||
|
||||
@ -136,3 +152,5 @@ def get_info(old_info):
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
12
Image.py
12
Image.py
@ -8,15 +8,18 @@ class Image:
|
||||
self.tractor_image=None
|
||||
self.garage_image=None
|
||||
self.stone_image=None
|
||||
self.gasStation_image=None
|
||||
def load_images(self):
|
||||
files_plants={0:"borowka",
|
||||
files_plants={
|
||||
0:"borowka",
|
||||
1:"kukurydza",
|
||||
2:"pszenica",
|
||||
3:"slonecznik",
|
||||
4:"winogrono",
|
||||
5:"ziemniak",
|
||||
6:"dirt",
|
||||
7:"mud"}
|
||||
7:"mud",
|
||||
8:"road"}
|
||||
for index in files_plants:
|
||||
if index >= 6:
|
||||
plant_image = pygame.image.load("images/" + files_plants[index] + ".jpg")
|
||||
@ -30,6 +33,8 @@ class Image:
|
||||
self.garage_image=pygame.transform.scale(garage,(dCon.CUBE_SIZE,dCon.CUBE_SIZE))
|
||||
stone=pygame.image.load("images/stone.png")
|
||||
self.stone_image=pygame.transform.scale(stone,(dCon.CUBE_SIZE,dCon.CUBE_SIZE))
|
||||
gasStation=pygame.image.load("images/gasStation.png")
|
||||
self.gasStation_image=pygame.transform.scale(gasStation,(dCon.CUBE_SIZE,dCon.CUBE_SIZE))
|
||||
|
||||
def return_random_plant(self):
|
||||
x=random.randint(0,7)
|
||||
@ -45,3 +50,6 @@ class Image:
|
||||
|
||||
def return_stone(self):
|
||||
return self.stone_image
|
||||
|
||||
def return_gasStation(self):
|
||||
return self.gasStation_image
|
||||
|
11
Pole.py
11
Pole.py
@ -5,16 +5,18 @@ import pygame
|
||||
import time
|
||||
import Ui
|
||||
import math
|
||||
import random
|
||||
|
||||
stoneList = [(3,3), (3,4), (3,5), (3,6), (4,6), (5,6), (6,6), (7,6), (8,6), (9,6), (10,6), (11,6), (12,6), (13,6), (14,6), (15,6), (16,6), (16,7), (16,8), (16,9)]
|
||||
stoneFlag = False
|
||||
|
||||
class Pole:
|
||||
def __init__(self,screen,image_loader):
|
||||
def __init__(self,screen,image_loader, gasStation = (-1, -1)):
|
||||
self.screen=screen
|
||||
self.slot_dict={} #Slot are stored in dictionary with key being a Tuple of x and y coordinates so top left slot key is (0,0) and value is slot object
|
||||
self.ui=Ui.Ui(screen)
|
||||
self.image_loader=image_loader
|
||||
self.gasStation=gasStation
|
||||
|
||||
def get_slot_from_cord(self,coordinates):
|
||||
(x_axis,y_axis)=coordinates
|
||||
@ -42,13 +44,16 @@ class Pole:
|
||||
for i in stoneList:
|
||||
st=self.slot_dict[i]
|
||||
st.set_stone_image()
|
||||
if self.gasStation[0] != -1:
|
||||
st=self.slot_dict[self.gasStation]
|
||||
st.set_gasStation_image()
|
||||
|
||||
def randomize_colors(self):
|
||||
pygame.display.update()
|
||||
time.sleep(3)
|
||||
#self.ui.render_text("Randomizing Crops")
|
||||
for coordinates in self.slot_dict:
|
||||
if(coordinates==(0,0) or coordinates in stoneList):
|
||||
if(coordinates==(0,0) or coordinates in stoneList or coordinates == self.gasStation):
|
||||
continue
|
||||
else:
|
||||
self.slot_dict[coordinates].set_random_plant()
|
||||
@ -72,3 +77,5 @@ class Pole:
|
||||
collided=self.get_slot_from_cord((mouse_x,mouse_y))
|
||||
return collided.print_status()
|
||||
return ""
|
||||
|
||||
|
||||
|
12
Slot.py
12
Slot.py
@ -23,7 +23,12 @@ class Slot:
|
||||
pygame.display.update()
|
||||
|
||||
def redraw_image(self):
|
||||
self.set_image()
|
||||
self.mark_visited()
|
||||
|
||||
def mark_visited(self):
|
||||
plant,self.plant_image=self.image_loader.return_plant('road')
|
||||
self.screen.blit(self.plant_image, (self.x_axis * dCon.CUBE_SIZE, self.y_axis * dCon.CUBE_SIZE))
|
||||
pygame.draw.rect(self.screen, Colors.BLACK, self.field, BORDER_THICKNESS)
|
||||
|
||||
def color_change(self,color):
|
||||
self.plant=color
|
||||
@ -50,6 +55,11 @@ class Slot:
|
||||
self.screen.blit(self.plant_image, (self.x_axis * dCon.CUBE_SIZE, self.y_axis * dCon.CUBE_SIZE))
|
||||
pygame.draw.rect(self.screen, Colors.BLACK, self.field, BORDER_THICKNESS)
|
||||
|
||||
def set_gasStation_image(self):
|
||||
self.plant_image=self.image_loader.return_gasStation()
|
||||
self.screen.blit(self.plant_image, (self.x_axis * dCon.CUBE_SIZE, self.y_axis * dCon.CUBE_SIZE))
|
||||
pygame.draw.rect(self.screen, Colors.BLACK, self.field, BORDER_THICKNESS)
|
||||
|
||||
def random_plant(self): #Probably will not be used later only for demo purpouse
|
||||
return self.image_loader.return_random_plant()
|
||||
|
||||
|
1
Ui.py
1
Ui.py
@ -25,6 +25,7 @@ class Ui:
|
||||
|
||||
def render_text_to_console(self,string_to_print):
|
||||
font=pygame.font.Font(self.font,self.font_size)
|
||||
string_to_print=str(string_to_print)
|
||||
self.break_string_to_console(string_to_print)
|
||||
for string in self.to_print:
|
||||
text=font.render(string,True,Colors.BLACK,Colors.WHITE)
|
||||
|
BIN
images/gasStation.png
Normal file
BIN
images/gasStation.png
Normal file
Binary file not shown.
After Width: | Height: | Size: 82 KiB |
BIN
images/road.jpg
Normal file
BIN
images/road.jpg
Normal file
Binary file not shown.
After Width: | Height: | Size: 43 KiB |
Loading…
Reference in New Issue
Block a user