138 lines
5.1 KiB
Markdown
138 lines
5.1 KiB
Markdown
Use Case 5: Wpłata pieniędzy
|
|
=====================
|
|
|
|
**Aktor podstawowy:** Użytkownik
|
|
|
|
|
|
Główni odbiorcy i oczekiwania względem systemu:
|
|
-----------------------------------------------
|
|
|
|
- Użytkownik: oczekuje szybkiego i prostego sposobu wpłaty gotówki z możliwością otrzymania potwierdzenia wpłaty.
|
|
|
|
- Bank: komunikacja z bankiem powinna odbywać się szybko i sprawnie, aby użytkownik nie doświadczał żadnych zakłóceń podczas wpłaty pieniędzy w bankomacie.
|
|
|
|
- Operator bankomatu: zarządza zespołem serwisantów gotowych do działania w przypadku awarii lub konieczności wymiany zasobów bankomatu.
|
|
|
|
Warunki wstępne:
|
|
----------------
|
|
|
|
Użytkownik posiada ważną i nieuszkodzoną kartę bankową.
|
|
|
|
|
|
Warunki końcowe:
|
|
----------------
|
|
|
|
Pieniądze zostały pobrane od użytkownika, policzone i posegregowane w odpowiednich kasetkach. Użytkownik otrzymał potwierdzenie wpłaty.
|
|
|
|
|
|
Scenariusz główny (ścieżka podstawowa):
|
|
---------------------------------------
|
|
|
|
1. Użytkownik wkłada kartę płatniczą do bankomatu.
|
|
2. Użytkownik wprowadza PIN.
|
|
3. Bankomat wyświetla użytkownikowi menu interfejsu.
|
|
4. Użytkownik wybiera opcję "wpłata gotówki".
|
|
5. Bankomat wyświetla krótką instrukcję dot. wpłaty pieniędzy.
|
|
6. Użytkownik akceptuje komunikat.
|
|
7. Bankomat wysuwa szufladkę na gotówkę.
|
|
8. Użytkownik wkłada pieniądze do szufladki.
|
|
9. Bankomat zasuwa szufladkę i przelicza pieniądze.
|
|
10. Bankomat wyświetla informację o sumie i ilości banknotów.
|
|
11. Klient akceptuje przedstawioną kwotę.
|
|
12. Bankomat drukuje potwiedzenie wpłaty i oddaje kartę użytkownikowi.
|
|
13. Klient odbiera potwierdzenie i kartę.
|
|
14. Bankomat sortuje pieniądze.
|
|
15. Bankomat powraca do pokazywania ekranu startowego wyświetlającego reklamy.
|
|
|
|
Rozszerzenia (ścieżki alternatywne):
|
|
------------------------------------
|
|
|
|
*a. Użytkownik nie podejmuje żadnej czynności przez minutę.
|
|
|
|
1. Bankomat wyświetla komunikat z prośbą o podjęcie czynności w ciągu następnych 30 sekund.
|
|
2. Użytkownik potwierdza komunikat.
|
|
|
|
2a. Użytkownik wciąż pozostaje bezczynny.
|
|
|
|
1. Bankomat wysuwa kartę użytkownika.
|
|
2. Bankomat wyświetla ostrzeżenie o konieczności odbioru karty w ciągu 30 sekund.
|
|
3. Użytkownik odbiera kartę.
|
|
|
|
3a. Użytkownik nie odbiera karty.
|
|
|
|
1. Bankomat wciąga kartę z powrotem do środka.
|
|
2. Bankomat odkłada kartę w specjalne miejsce wewnątrz.
|
|
3. Bankomat powiadamia operatora o sytuacji.
|
|
|
|
1a. Użytkownik wkłada kartę nieprawidłowo.
|
|
|
|
1. Bankomat wysuwa kartę.
|
|
2. Na ekranie wyświetla się komunikat o błędnie włożonej karcie.
|
|
|
|
1a. Bankomat nie jest w stanie wysunąć karty.
|
|
|
|
1. Bankomat wysyła informację operatorowi o awarii.
|
|
2. Na ekranie wyświetla się komunikat o błędzie, z informacją o kontakcie z operatorem.
|
|
3. Bankomat po pięciu minutach wyłącza się.
|
|
|
|
2a. Użytkownik wprowadza nieprawidłowy pin.
|
|
|
|
1. Bankomat informuje użytkownika o błędzie i umożliwia 3 dodatkowe próby.
|
|
2. Użytkownik wpisuje prawidłowy PIN.
|
|
|
|
2a. Użytkownik wpisuje nieprawidłowy PIN w czwartej próbie.
|
|
|
|
1. Bankomat zapisuje dane karty i informuje bank o zaistniałej sytuacji.
|
|
2. Bankomat wysuwa kartę.
|
|
3. Bankomat blokuje możliwość używania karty na 12 godzin i informuje o tym użytkownika.
|
|
|
|
3b. Bankomat nie może nawiązać komunikacji z bankiem.
|
|
|
|
1. Bankomat informuje użytkownika o problemie.
|
|
2. Bankomat wysuwa kartę użytkownika.
|
|
|
|
9a. Bankomat wykrywa podejrzane banknoty.
|
|
|
|
1. Bankomat wysyła operatorowi informację o podejrzanych banknotach w systemie.
|
|
2. Bankomat odstawia podejrzane banknoty do osobnego schowka.
|
|
3. Na ekranie wyświetla się komunikat o konieczności przeprowadzenia ekspertyzy przez bank.
|
|
|
|
9b. Bankomat nie rozpoznaje banknotów.
|
|
|
|
1. Bankomat rozdziela właściwe banknoty od tych nierozpoznanych.
|
|
2. Właściwe banknoty są przeliczane według standardowej procedury.
|
|
3. Bankomat wyświetla komunikat o nierozpoznaniu wszystkich z włożonych banknotów.
|
|
4. Nierozpoznane bankonoty zostają oddane użytkownikowi w szufladce.
|
|
|
|
11a. Klient odrzuca wyświetlaną kwotę.
|
|
|
|
1. Bankomat zwraca użytkownikowi pieniądze w szufladce.
|
|
2. Bankomat zwraca użytkownikowi kartę.
|
|
|
|
Wymagania specjalne:
|
|
--------------------
|
|
|
|
- Interfejs użytkownika musi być dostępny w języku polskim, angielskim i niemieckim.
|
|
|
|
- Umiejscowienie bankomatu musi być dostępne dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim.
|
|
|
|
- Bankomat posiada ekran dotykowy.
|
|
|
|
Wymagania technologiczne oraz ograniczenia na wprowadzane dane:
|
|
---------------------------------------------------------------
|
|
|
|
1a. Karta ma uniwersalne, ustandaryzowane wymiary.
|
|
|
|
2a. Pin składa się z 4 cyfr.
|
|
|
|
8a. Bankomat przyjmuje tylko banknoty w walucie PLN, we wszystkich nominałach.
|
|
|
|
Kwestie otwarte:
|
|
----------------
|
|
|
|
- Czy dopuszczamy autoryzację z wykorzystaniem urządzenia mobilnego użytkownika?
|
|
|
|
- Czy bankomat powinien pytać użytkownika o chęć otrzymania potwierdzenia wpłaty przed jego wydrukowaniem?
|
|
|
|
- Jakie informacje powinny się znaleźć na potwierdzeniu wpłaty?
|