Bankomat/use-case-5.md
2024-10-30 15:37:51 +01:00

3.6 KiB

Use Case 5: Wpłata pieniędzy

Aktor podstawowy: Użytkownik

Główni odbiorcy i oczekiwania względem systemu:

  • Klient: oczekuje szybkiego i prostego sposobu wpłaty gotówki z możliwością otrzymania potwierdzenia wpłaty.

  • Bank: system powinien działać sprawnie i niemal bezawaryjnie, aby klienci mogli bezpiecznie wpłacać gotówkę w dowolnym momencie.

  • Serwisanci: łatwy dostęp do komponentów bankomatu oraz możliwość szybkiej diagnostyki sprzętu i wymiany elementów wymiennych.

Warunki wstępne:

Użytkownik posiada kartę bankową i zna przypisany do niej kod PIN.

Warunki końcowe:

Pieniądze zostały pobrane od użytkownika, policzone i posegregowane w odpowiednich kasetkach. Użytkownik otrzymał potwierdzenie wpłaty.

Scenariusz główny (ścieżka podstawowa):

  1. Użytkownik wkłada kartę płatniczą do przewidzianego na to miejsca w bankomacie.
  2. Uzytkownik wprowadza PIN na zintegrowanym z bankomatem PIN padzie.
  3. Bankomat weryfikuje użytkownika, komunikując się z serwerem bankowym.
  4. Bankomat wyświetla użytkownikowi menu interfejsu.
  5. Użytkownik wybiera opcję "wpłata gotówki".
  6. Bankomat wyświetla krótką instrukcję dot. wpłaty pieniędzy.
  7. Użytkownik akceptuje komunikat.
  8. Bankomat wysuwa szufladkę na gotówkę.
  9. Użytkownik wkłada pieniądze do szufladki i ją zasuwa.
  10. Bankomat przelicza pieniądze.
  11. Bankomat wyświetla informację o sumie i ilości banknotów.
  12. Klient akceptuje przedstawioną kwotę.
  13. Bankomat drukuje potwiedzenie wpłaty i oddaje kartę użytkownikowi.
  14. Klient odbiera potwiedzenie i kartę.
  15. Bankomat sortuje pieniądze i odkłada do odpowiednich kasetek.
  16. Bankomat powraca do pokazywania ekranu startowego wyświetlającego reklamy.

Rozszerzenia (ścieżki alternatywne):

*a. Użytkownik przez minutę pozostaje bezczynny.

  1. Bankomat wyświetla komunikat.
1a. Po kolejnych 30 sekundach, użytkownik dalej pozostaje bezczynny.

  1. Bankomat wysuwa kartę użytkownika.
  2. Bankomat wyświetla ostrzeżenie o konieczności odbioru karty w ciągu 30 sekund.
  3. Użytkownik odbiera kartę.

    3a. Użytkownik nie odbiera karty.

      1. Bankomat wciąga kartę z powrotem do środka.
      2. Bankomat odkłada kartę w specjalne miejsce w środku.
      3. Bankomat powiadamia operatora o sytuacji.
  1. Użytkownik akceptuje komunikat.

*b. Bankomat zawiesza się.

3a. Użytkownik wprowadza nieprawidłowy pin.

  1. Bankomat informuje użytkownika o błędzie i umożliwia 3 dodatkowe próby.
  2. Użytkownik wpisuje prawidłowy PIN.
2a. Użytkownik wpisuje nieprawidłowy PIN w trzeciej próbie.

12a. Klient odrzuca kwotę.

  1. Bankomat zwraca użytkownikowi pieniądze w szufladce.
  2. Bankomat zwraca użytkownikowi kartę.

Wymagania specjalne:

  • Interfejs użytkownika musi być dostępny w języku polskim, angielskim i chińskim.

  • Umiejscowienie bankomatu musi być dostępne dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim.

  • ...

Wymagania technologiczne oraz ograniczenia na wprowadzane dane:

1a. Karta ma uniwersalne, ustandaryzowane wymiary.

2a. Pin składa się z 4 cyfr.

Kwestie otwarte:

  • Czy dopuszczamy autoryzację z wykorzystaniem urządzenia mobilnego użytkownika?

  • Jak dużo gotówki jest w stanie jednorazowo przyjąć bankomat?

  • ...