5.0 KiB
Use Case 5: Wpłata pieniędzy
Aktor podstawowy: Użytkownik
Główni odbiorcy i oczekiwania względem systemu:
-
Klient: oczekuje szybkiego i prostego sposobu wpłaty gotówki z możliwością otrzymania potwierdzenia wpłaty.
-
Bank: sposób komunikacji z bankiem powinien działać sprawnie i niemal bezawaryjnie, aby użytkownik nie doświadczał żadnych zakłóceń podczas procesu wpłaty pieniędzy.
-
Operator bankomatu: zarządza zespołem serwisantów, gotowych do działania, w przypadku awarii lub konieczności wymiany zasobów bankomatu.
Warunki wstępne:
Użytkownik posiada kartę bankową i zna przypisany do niej kod PIN.
Warunki końcowe:
Pieniądze zostały pobrane od użytkownika, policzone i posegregowane w odpowiednich kasetkach. Użytkownik otrzymał potwierdzenie wpłaty.
Scenariusz główny (ścieżka podstawowa):
- Użytkownik wkłada kartę płatniczą do bankomatu.
- Użytkownik wprowadza PIN.
- Bankomat wyświetla użytkownikowi menu interfejsu.
- Użytkownik wybiera opcję "wpłata gotówki".
- Bankomat wyświetla krótką instrukcję dot. wpłaty pieniędzy.
- Użytkownik akceptuje komunikat.
- Bankomat wysuwa szufladkę na gotówkę.
- Użytkownik wkłada pieniądze do szufladki.
- Bankomat zasuwa szufladkę i przelicza pieniądze.
- Bankomat wyświetla informację o sumie i ilości banknotów.
- Klient akceptuje przedstawioną kwotę.
- Bankomat drukuje potwiedzenie wpłaty i oddaje kartę użytkownikowi.
- Klient odbiera potwierdzenie i kartę.
- Bankomat sortuje pieniądze.
- Bankomat powraca do pokazywania ekranu startowego wyświetlającego reklamy.
Rozszerzenia (ścieżki alternatywne):
*a. Użytkownik nie podejmuje żadnej czynności przez minutę.
- Bankomat wyświetla komunikat z prośbą o podjęcie czynności w ciągu 30 sekund.
- Użytkownik potwierdza komunikat.
1a. Użytkownik wciąż pozostaje bezczynny.
1. Bankomat wysuwa kartę użytkownika.
2. Bankomat wyświetla ostrzeżenie o konieczności odbioru karty w ciągu 30 sekund.
3. Użytkownik odbiera kartę.
3a. Użytkownik nie odbiera karty.
1. Bankomat wciąga kartę z powrotem do środka.
2. Bankomat odkłada kartę w specjalne miejsce wewnątrz.
3. Bankomat powiadamia operatora o sytuacji.
1a. Użytkownik wkłada kartę nieprawidłowo.
- Bankomat wysuwa kartę.
- Na ekranie wyświetla się komunikat o błędnie włożonej karcie.
1a. Bankomat nie jest w stanie wysunąć karty.
1. Bankomat wysyła informację operatorowi o awarii.
2. Na ekranie wyświetla się komunikat o błędzie, z informacją o kontakcie z operatorem.
3. Bankomat po pięciu minutach wyłącza się.
2a. Użytkownik wprowadza nieprawidłowy pin.
- Bankomat informuje użytkownika o błędzie i umożliwia 2 dodatkowe próby.
- Użytkownik wpisuje prawidłowy PIN.
2a. Użytkownik wpisuje nieprawidłowy PIN w trzeciej dodatkowej próbie.
1. Bankomat wysuwa kartę.
2. Bankomat zapamiętuje dane karty i informuje bank o zaistniałej sytuacji.
3b. Bankomat nie może nawiązać komunikacji z bankiem.
1. Bankomat informuje użytkownika o problemie.
2. Bankomat wysuwa kartę użytkownika.
9a. Bankomat wykrywa podejrzane banknoty.
1. Bankomat wysyła operatorowi informację o podejrzanych banknotach w systemie.
2. Bankomat odstawia podejrzane banknoty do osobnego schowka.
3. Na ekranie wyświetla się komunikat o konieczności przeprowadzenia ekspertyzy przez bank.
9b. Bankomat nie rozpoznaje banknotów.
1. Bankomat rozdziela właściwe banknoty od tych nierozpoznanych.
2. Właściwe banknoty są przeliczane według standardowej procedury.
3. Bankomat wyświetla komunikat o nierozpoznaniu wszystkich z włożonych banknotów.
4. Nierozpoznane bankonoty zostają oddane użytkownikowi w szufladce.
11a. Klient odrzuca wyświetlaną kwotę.
- Bankomat zwraca użytkownikowi pieniądze w szufladce.
- Bankomat zwraca użytkownikowi kartę.
Wymagania specjalne:
-
Interfejs użytkownika musi być dostępny w języku polskim, angielskim i niemieckim.
-
Umiejscowienie bankomatu musi być dostępne dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim.
-
Bankomat posiada ekran dotykowy.
Wymagania technologiczne oraz ograniczenia na wprowadzane dane:
1a. Karta ma uniwersalne, ustandaryzowane wymiary.
2a. Pin składa się z 4 cyfr.
Kwestie otwarte:
-
Czy dopuszczamy autoryzację z wykorzystaniem urządzenia mobilnego użytkownika?
-
Jakie informacje powinny się znaleźć na potwierdzeniu wpłaty?
-
Jakie mechanizmy należy wprowadzić, aby komunikacja z bankiem przebiegała możliwie najbezpieczniej?
-
Czy należy drukować potwierdzenie wpłaty tylko na prośbę użytkownika?