aitech-ppb-pbr/materiały na PPB (wykład)/.ipynb_checkpoints/01_praca_zespolowa-checkpoint.ipynb

275 lines
12 KiB
Plaintext
Raw Permalink Blame History

This file contains invisible Unicode characters

This file contains invisible Unicode characters that are indistinguishable to humans but may be processed differently by a computer. If you think that this is intentional, you can safely ignore this warning. Use the Escape button to reveal them.

This file contains Unicode characters that might be confused with other characters. If you think that this is intentional, you can safely ignore this warning. Use the Escape button to reveal them.

{
"cells": [
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"![Logo 1](https://git.wmi.amu.edu.pl/AITech/Szablon/raw/branch/master/Logotyp_AITech1.jpg)\n",
"<div class=\"alert alert-block alert-info\">\n",
"<h1> Przygotowanie do projektu badawczo-rozwojowego</h1>\n",
"<h2> 1. <i>Praca zespołowa</i>[wykład]</h2> \n",
"<h3>Krzysztof Jassem (2021)</h3>\n",
"</div>\n",
"\n",
"![Logo 2](https://git.wmi.amu.edu.pl/AITech/Szablon/raw/branch/master/Logotyp_AITech2.jpg)"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"# Praca zespołowa w projekcie badawczo-rozwojowym\n",
"## Cele wykładu\n",
"1. Stworzenie zespołów projektowych\n",
"2. Zapewnienie dobrej współpracy w zespołach\n",
"3. Wybór liderów"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"# 1. Jak działa nasza pamięć?\n",
"## Rodzaje pamięci\n",
"### Pamięć sensoryczna\n",
"Pamięć sensoryczna to inaczej pamięć zmysłów.\n",
"#### Charaterystyka pamięci sensorycznej\n",
"* krótki czas trwania (do ok. 0,5 s),\n",
"* duża pojemność (ok. 99% nadchodzących informacji),\n",
"* powiązanie ze zmysłami (węch, wzrok, dotych, słuch, smak)."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"<div class=\"alert alert-block alert-success\"> \n",
"<h2>Przykład</h2>\n",
" \n",
"Dźwięk słyszymy przez pewien czas (min. 0,5 sek. - nawet gdy trwa krócej)"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"#### Interakcje pamięci sensorycznej\n",
"Informacje z pamięci sensorycznej przekazywane są do pamięci krótkotrwałej.\n",
"\n",
"### Pamięć krótkotrwała\n",
"Przechowuje niewielkie ilości informacji przez krótki okres (bez dokonywania powtórek: kilka do kilkunastu sekund).\n",
"\n",
"#### Interakcje pamięci krótkotrwałej\n",
"Pobiera informacje z pamięci sensorycznej, z pamięci krótkotrwałej oraz z pamięci długotrwałej.\n",
"Przekazuje informacje do pamięci krótkotrwałej i długotrwałej.\n",
"\n",
"#### Liczba Millera\n",
"Jest to liczba ustalona przez George'a Millera (1920 - 2012), amerykańskiego psychologa, uważanego za twórzę psychologii poznawczej, w roku 1956 na podstawie badań psychologicznych nad zapamiętywaniem informacji. Liczba ta waha się w zależności od rodzaju informacji do zapamiętania (dźwięk, smak, obraz, liczba), ale zawsze jest to około 7 (±2).\n",
"\n",
"##### Wnioski w pracy zespołowej\n",
"* Nie warto zasypywać kolegi z zespołu nadmiarem informacji zo zapamiętania (bo i tak nie zapamięta).\n",
"* Pozycje do zapamiętania lepiej jest podzielić na kategorie, (między 5-9). \n",
"* Można dokonać kolejnego podziału pozycji na podkategorie. Takich podziałów można dokonać wgłąb do poziomu 7 :)\n",
"\n",
"### Pamięć długotrwała\n",
"* W pamięci długotrwałej tworzony jest wynik przetwarzania informacji - trwały ślad pamięciowy. \n",
"* Pamięć długotrwała zawiera całą naszą wiedzę na temat świata, wszystkie wspomnienia i umiejętności. \n",
"* Jest to pamięć o największej pojemności i najdłuższym czasie przechowywania informacji.\n",
"\n",
"#### Interakcje pamięci długotrwałej\n",
"* Pobiera informacje z pamięci krótkotrwałej.\n",
"* Przekazuje informacje do pamięci krótkotrwałej."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"# 2. Motywacja do pracy\n",
">Motywowanie do pracy to proces świadomego i celowego oddziaływania na pracowników poprzez dostarczanie środków i możliwości spełnienia ich oczekiwań w taki sposób, aby obie strony (pracodawca i pracownik) odniosły korzyści (Encyklopedia zarządzania)\n"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
" \n",
"<h2>Piramida potrzeb Maslova</h2>\n",
" <ol>\n",
" <li>Potrzeby fizjologiczne (najniższy rząd potrzeb) </li>\n",
"<li>Potrzeby bezpieczeństwa</li>\n",
"<li>Potrzeby przynależności</li>\n",
"<li>Potrzeby uznania</li>\n",
"<li>Potrzeby samorealizacji</li>\n",
" </ol>\n",
"\n",
"<h2>Teoria Maslova</h2>\n",
" <ul>\n",
"<li>Motywacja to chęć zaspokojenie potrzeby najsilniej odczuwanej.</li>\n",
"<li>Zaspokojenie potrzeby wyższego rzędu może nastąpić nie wcześniej niż po zaspokojeniu potrzeby niższego rzędu.</li>\n",
" </ul>\n",
"<div>"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"## Typy pracowników\n",
"W rzeczywistości po zaspokojeniu potrzeb najniższych kolejność potrzeb wyższego rzędu zależy od osobowości pracownika. Pracownicy różnią się bowiem w aspektach motywacji do pracy (co motywuje najbardziej) i podejścia do pracy (sposób realizacji pracy).\n",
"\n",
"### Typy pracowników pod względem motywacji\n",
"A. Pracownik nastawiony na wykonanie zadania \n",
"B. Pracownik nastawiony na siebie (własny rozwój; satysfakcję) \n",
"C. Pracownik nastawiony na interakcję (komunikację w grupie)\n",
"\n",
"### Typy pracowników pod względem podejścia do pracy\n",
"1. Posuwający pracę do przodu\n",
"2. Wybitny technik; specjalista w dziedzinie\n",
"3. Uznający priorytet komunikacji, współpracy między wykonawcami projektu"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"# 3. Zespół projektowy\n",
"> Zespół projektowy to niewielka liczba ludzi posiadających komplementarne umiejętności, zaangażowanych w realizację wspólnego celu ogólnego oraz celów cząstkowych, których podejście opiera się na współodpowiedzialności” (J.Katzenach, D.Smith 2001, Siła zespołów. Wpływ pracy zespołowej na efektywność organizacji\", s. 26).\n",
"\n",
"Na skuteczność pracy w zespole mają wpływ 4 główne czynniki:\n",
"* Skład zespołu\n",
"* Spójność grupy\n",
"* Komunikacja w zespole\n",
"* Organizacja zespołu\n",
"\n",
"## Skład zespołu\n",
"### Członkowie zespołu\n",
"Grupa powinna zawierać uzupełniające się osobowości:\n",
"* ludzi mających własne pomysły - wybitnych techników (B2)\n",
"* ludzi nastawionych na komunikację z innymi (C3)\n",
"* ludzi nastawionych na posuwanie pracy do przodu (A1) \n",
"\n",
"### Lider zespołu\n",
"* Lider odgrywa najważniejszą rolę w zespole.\n",
"* Liderzy z reguły są mianowani i odpowiadają przed menedżerem przedsięwzięcia.\n",
"* Liderzy muszą codziennie śledzić pracę swojej grupy i blisko współpracować z menedżerami przedsięwzięcia.\n",
"* Lider musi być akceptowany przez zespół.\n",
"\n",
"## Spójność grupy\n",
"Grupa spójna (inaczej: zgrana) to grupa, w której:\n",
"* członkowie mają wspólne cele,\n",
"* nie występują kliki (podgrupy).\n",
"\n",
"### Zalety grupy spójnej\n",
"* Można wypracować grupowy standard jakości.\n",
"* Bliska współpraca członkowie uczą się od siebie nawzajem.\n",
"* Członkowie grupy znają nawzajem swoje prace. Opuszczenie grupy przez jej członka nie powoduje utracenie ciągłości pracy.\n",
"* Programowanie jest pozbawione indywidualizmu (program uważany jest za własność grupy).\n",
"\n",
"### Wady grupy spójnej\n",
"* Nieracjonalny opór przed zmianą lidera;\n",
"* Myślenie grupowe krytyczne umiejętności członków grupy osłabione są przez lojalność wobec grupy.\n",
"\n",
"## Komunikacja w zespole\n",
"Proces skutecznej komunikacji to przekazywanie informacji w sposób powodujący realizację celów. \n",
"Skutkiem efektywnej komunikacji jest zwiększenie motywacji do pracy oraz zmniejszenie oporu wobec zmian. \n",
"\n",
"### Zasady skutecznej komunikacji\n",
"* Dostosowanie klarowności wypowiedzi do odbiorcy\n",
"* Dostosowanie *metod komunikacji* do zespołu\n",
"\n",
"### Metody komunikacji\n",
"* Pionowa lub pozioma\n",
"* Jednostronna lub dwustronna\n",
"* Werbalna lub pisemna\n",
"* Formalna lub nieformalna\n",
"\n",
"## Organizacja zespołu\n",
"Organizacja zespołu to hierarchia ról przypisanych członkom zespołu.\n",
"\n",
"### Rodzaje organizacji zespołu\n",
"#### Organizacja formalna (hierachiczna)\n",
"Formalna, hierarchiczna organizacja zespołu jest niezbędna w przypadku pracowników niedoświadczonych.\n",
"\n",
"#### Organizacja nieformalna\n",
"Organizacja nieformalna sprawdza się, gdy większość członków to ludzie doświadczeni i kompetentni.\n"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"# 4. Lider zespołu\n",
"Lider zespołu to w ogólności osoba zarządzająca członkami zespołu w celu realizacji celów powierzonego projektu. \n",
"W prezentowanym NA TYM WYKŁADZIE podejściu lider to osoba zapewniająca motywację do pracy członkom zespołu.\n",
"\n",
"## Typy lidera (wg Daniela Goldmana)\n",
"\n",
"> Daniel Goleman (ur. 7 marca 1946 w Stockton) amerykański psycholog żydowskiego pochodzenia, publicysta naukowy. Autor bestselleru Inteligencja emocjonalna (1995). (Wikipedia)\n",
"\n",
"### Wizjoner: \"Chodź ze mną\"\n",
"* Pokazuje kierunek działania.\n",
"* Motywuje do osiągania wspólnych celów.\n",
"* Pozwala ludziom samodzielnie poszukiwać nowych rozwiązań.\n",
"* Przyciąga ludzi do siebie, docenia i promuje rolę poszczególnych osób w zespole.\n",
"\n",
"### Trener: \"Rozwijaj się\"\n",
"* Motywuje ludzi do lepszej pracy poprzez rozpoznawanie ich mocnych i słabych stron.\n",
"* Zachęca ludzi, aby walczyli z przeciwnościami i rozwijali się.\n",
"* Zachęca, by korzystali ze swoich mocnych, pozytywnych cech i czerpali z nich napęd do pracy.\n",
"\n",
"### Lider afiliacyjny: \"Porozmawiajmy\"\n",
"* Szanuje każdą osobę pracującą w organizacji.\n",
"* „Ludzie to nie roboty” odczuwają radość i zmęczenie.\n",
"* Szczerze interesuje się życiem swoich pracowników.\n",
"* Dba o dobrą atmosferę pracy.\n",
"* Posiada wysoką empatię, czyli umiejętność odczytywania uczuć i dostrzegania punktu widzenia innych osób.\n",
"\n",
"### Demokrata: \"Każdy głos jest ważny\"\n",
"* Liczy się zdanie każdego pracownika.\n",
"* Potrafi słuchać ludzi i wykorzystywać ich pomysły.\n",
"* Potrafi przyjmować również krytykę.\n",
"* Pracownicy mają poczucie, że uczestniczą w decyzjach podejmowanych w firmie, przez co bardziej angażują się w pracę.\n",
"\n",
"### Poganiacz: \"Zrób to natychmiast\"\n",
"* Ustawia wysokie standardy pracy zarówno dla siebie jak i dla swoich pracowników\n",
"* Jest bardzo mocno nastawiony na sukces, koncentruje się na nieustannym poprawianiu wyników. \n",
"* Jego popularne powiedzenie to: „rób to, co ja natychmiast!”.\n",
"\n",
"### Dyktator: \"Rób, co każę\"\n",
"* Nazywany „zarządzaniem przez strach”.\n",
"* Polega na ciągłym kontrolowaniu pracowników, wydawaniu im poleceń i oczekiwaniu, że zostaną one wypełnione dokładnie tak, jak wymaga tego przywódca. \n",
"* To on podejmuje decyzje, a polecenia wydaje w sposób zdecydowany, stanowczy i nie znoszący sprzeciwu.\n"
]
}
],
"metadata": {
"author": "Krzysztof Jassem",
"email": "jassem@amu.edu.pl",
"kernelspec": {
"display_name": "Python 3",
"language": "python",
"name": "python3"
},
"lang": "pl",
"language_info": {
"codemirror_mode": {
"name": "ipython",
"version": 3
},
"file_extension": ".py",
"mimetype": "text/x-python",
"name": "python",
"nbconvert_exporter": "python",
"pygments_lexer": "ipython3",
"version": "3.8.5"
},
"subtitle": "01. Praca zespołowa[wykład]",
"title": "Przygotowanie do projektu badawczo-rozwojowego",
"year": "2021"
},
"nbformat": 4,
"nbformat_minor": 4
}