aitech-ppb-pbr/materiały na PPB (wykład)/.ipynb_checkpoints/10_wybrane_zagadnienia_użyteczności-checkpoint.ipynb

4.3 KiB

Logo 1

Przygotowanie do projektu badawczo-rozwojowego

10. Wybrane zagadnienia użyteczności[wykład]

Krzysztof Jassem (2021)

Logo 2

Użyteczność

Użyteczność narzędzia: łatwość, z jaką ludzie potrafią korzystać z pewnego narzędzia w celu osiągnięcia określonego celu.

Cechy aplikacji użytecznej

  • Łatwa do nauki: Jak łatwo jest użytkownikom wykonać dane zadanie po raz pierwszy?
  • Wydajna w pracy: Jak szybko użytkownicy wykonują zadania, gdy już się nauczyli programu?
  • Satysfakcja: Czy korzystanie z programu daje satysfakcję?
  • Odporna na błędy: Ile błędów robią użytkownicy, jak poważne są to błędy i jak łatwo z nich się wydostać?
  • Zapamiętywalna po czasie: Jak łatwo powrócić do biegłości użytkowania po pewnym okresie nieużytkowania programu?

Wskazówki do tworzenia użytecznego systemu informatycznego

  1. Autorze: Poznaj użytkownika, a TY nie jesteś użytkownikiem.
  2. Użytkownik powinien mieć kontrolę nad systemem, a nie odwrotnie: to użytkownik jest szefem i system powinien to okazywać.
  3. System musi ułatwiać użytkownikowi życie:
    • Elementy, które wyglądają tak samo, powinny działać tak samo, a akcje, które nie działają tak samo powinny być inaczej reprezentowane.
    • Każda akcja użytkownika powinna mieć reakcję programu.
    • Kiedy użytkownik ma do podjęcia decyzję, system podaje mu całą dostępną informację.
  4. System musi być "idioto-odporny":
    • Każdy robi błędy, więc każdy błąd powinien dać się naprawić.
    • Gdy użytkownik zrobi błąd, System daje mu o tym znać, zanim … wpadnie w PRAWDZIWE kłopoty.
    • Informacje o błędach powinny być zrozumiałe dla użytkownika i mówić mu, jak naprawić problem.
  5. Wczuj się w użytkownika
    • Eliminuj niepotrzebne decyzje (nie pytaj, jak nie musisz).
    • Im mniej kroków do celu, tym lepiej.
    • Użytkownik powinien zawsze móc dowiedzieć się, co robić dalej.
    • Użytkownik powinien zawsze wiedzieć, co się dzieje.

Użyteczność portali internetowych

10 heurystyk Jakoba Nielsena i Rolfa Molicha

Zasady dobrej nawigacji

Tworzenie raportu użyteczności