83 lines
3.6 KiB
Markdown
83 lines
3.6 KiB
Markdown
ID_testu: 440042
|
|
|
|
|
|
|
|
**Zadanie 1:**
|
|
Testujemy nowy lek na ból istnienia.
|
|
Zarówno grupa kontrolna (otrzymują cukier w kapsułkach) jak i testowa (otrzymają lek w pigułkach) składa się z osób cierpiących na to schorzenie.
|
|
|
|
Uczestnicy zaraportowali następujące poziomy bólu:
|
|
|
|
Grupa kontrolna: `[5, 6, 10, 7, 8, 3, 4, 7, 4, 5, 2, 5, 5, 6, 5, 5, 9, 5]`
|
|
|
|
Grupa testowa: `[3, 4, 6, 5, 1, 4, 2, 6, 6, 6, 7, 3, 7, 4, 1, 2]`
|
|
|
|
1. Oceń czy lek ma istotny wpływ na poziom bólu istnienia.
|
|
2. Czy z punktu widzenia statystycznej istotności lepiej jest porównywać dwie grupy, czy mierzyć (u wszystkich pacjentów) poziom bólu przed i po podaniu leku?
|
|
Dlaczego?
|
|
|
|
|
|
**Zadanie 2:**
|
|
Na polach eksperymentalnych po obu stronach drogi zasiano groszek zielony typu A.
|
|
Z pól po lewej stronie drogi zebrano
|
|
|
|
`[2.81, 3.04, 3.47, 2.83, 2.71, 3.0, 2.41, 3.22, 3.22, 3.08, 3.39, 2.61, 3.31, 2.9]`
|
|
|
|
[kg groszku]. Zbiór z pól po prawej stronie zaowocował
|
|
|
|
`[3.24, 2.38, 4.26, 3.83, 3.64, 3.91, 4.98, 3.39, 3.86, 2.62, 2.9]`
|
|
|
|
[kg groszku].
|
|
|
|
Na podstawie tych danych ustalono, że nie ma różnicy między jakością gleby po obu stronach drogi, więc pola nadają się do testowania dwóch różnych odmian groszku.
|
|
|
|
Groszek typu B, zasiany po prawej stronie drogi wyprodukował odpowiednio
|
|
|
|
`[3.58, 2.81, 3.25, 2.89, 3.09, 3.19, 4.17, 3.14, 3.35, 4.05, 3.11]`
|
|
|
|
[kg groszku]
|
|
|
|
1. Czy można stwierdzić, że groszek B jest bardziej plenny niż groszek A?
|
|
2. Czy jedynym wyjaśnieniem (potencjalnej) różnicy pomiędzy plonami groszku A i B jest różnica między typami?
|
|
3. Czy popełniono (a jeśli tak, to jakiego rodzaju?) błąd uznając że pola po obu stronach drogi się nie różnią?
|
|
|
|
|
|
**Zadanie 3:**
|
|
W przyszłym tygodniu grają w piłkę nożną drużyny ABC i XYZ. Ostatnie 19 meczy każdej z drużn skończyły się następującymi wynikami:
|
|
|
|
* ABC vs ???:
|
|
`1:3, 1:4, 2:1, 1:1, 2:0, 1:0, 1:3, 2:1, 3:3, 0:2, 2:0, 2:3, 0:1, 1:1, 1:1, 0:1, 3:1, 3:1, 2:2`
|
|
|
|
* XYZ vs ???:
|
|
`5:1, 4:0, 1:3, 2:4, 3:2, 3:4, 4:3, 2:5, 1:4, 2:3, 3:2, 2:3, 7:3, 6:3, 2:4, 4:3, 3:2, 5:2, 1:1`
|
|
|
|
W jaki sposób (korzystając z metod statystycznych) można ocenić na którą drużynę powinniśmy obstawiać?
|
|
|
|
|
|
**Zadanie 4:**
|
|
Prowadzimy badania na szczurach.
|
|
Przypuszczamy, że podawanie antybiotyków w pożywieniu będzie miało wpływ na wielkość osobników rzędu
|
|
* `+9.5 %` wagi,
|
|
* `+14.9 %` większa wariancja wagi.
|
|
|
|
Ponieważ nie można przeprowadzić badań na zwierzętach bez zgody Komisji Etyki Badań, musisz zaplanować wcześniej eksperyment i przekonać Komisję. W szczególności musisz przewidzieć ile zwierząt potrzeba by uzyskać statystycznie istotny wynik.
|
|
Dysponujesz już pomiarami wag grupy kontrolnej:
|
|
|
|
wagi = `[309, 269, 262, 280, 243, 294, 294, 285, 304, 256, 299, 274, 271, 240, 307, 292, 285, 295, 333, 276, 293]`
|
|
|
|
0. Opisz zaplanowany eksperyment (co i z czym będzie porównywane)
|
|
1. Jaka jest hipoteza zerowa?
|
|
2. Czy należy użyć testu jedno-, czy dwu-stronnego?
|
|
3. Jaki jest (teoretyczny) rozkład do którego będziemy porównywać wyliczoną statystykę?
|
|
4. Ile (minimalnie) zwierząt należy użyć aby móc wykazać statystycznie istotną różnicę
|
|
między grupą przyjmującą antybiotyki a grupą kontrolną?
|
|
|
|
|
|
**Zadanie 5:**
|
|
Planujesz badać wpływ alkoholu na refleks człowieka. Dysponujesz już grupą `19` wyjątkowo chętnych ochotników.
|
|
|
|
1. Zaprojektuj eksperyment który pozwoli ustalić ten wpływ.
|
|
2. Sprawdź znaną literaturę (citations needed!) aby ustalić hipotezę zerową.
|
|
3. Czy będziemy używać testu jedno-, czy dwu-stronnego?
|
|
4. Opisz zaplanowaną analizę statystyczną dla uzyskanych wyników.
|