95 lines
4.4 KiB
Markdown
95 lines
4.4 KiB
Markdown
ID_testu: 433438
|
|
|
|
|
|
|
|
**Zadanie 1:**
|
|
Testujemy nowy lek na ból istnienia.
|
|
Zarówno grupa kontrolna (otrzymują cukier w kapsułkach) jak i testowa (otrzymają lek w pigułkach) składa się z osób cierpiących na to schorzenie.
|
|
|
|
Uczestnicy zaraportowali następujące poziomy bólu:
|
|
|
|
Grupa kontrolna: `[2, 4, 6, 2, 5, 4, 1, 3, 7, 4, 3, 0, 7, 4, 6, 2, 5, 6, 4, 12]`
|
|
|
|
Grupa testowa: `[4, 6, 5, 9, 5, 7, 5, 3, 5, 2, 3, 4, 5, 3, 7, 6, 6, 2, 1, 6]`
|
|
|
|
1. Oceń czy lek ma istotny wpływ na poziom bólu istnienia.
|
|
2. Czy z punktu widzenia statystycznej istotności lepiej jest porównywać dwie grupy, czy mierzyć (u wszystkich pacjentów) poziom bólu przed i po podaniu leku?
|
|
Dlaczego?
|
|
|
|
|
|
**Zadanie 2:**
|
|
Na polach eksperymentalnych po obu stronach drogi zasiano groszek zielony typu A.
|
|
Z pól po lewej stronie drogi zebrano
|
|
|
|
`[3.05, 3.47, 2.98, 3.66, 3.35, 3.48, 2.99, 2.85, 3.24, 2.68, 2.89, 2.85, 3.12, 2.81]`
|
|
|
|
[kg groszku]. Zbiór z pól po prawej stronie zaowocował
|
|
|
|
`[5.28, 3.64, 3.72, 2.42, 2.87, 3.74, 3.16, 3.56, 2.74, 2.35, 3.95, 2.87, 3.6, 3.13, 1.79]`
|
|
|
|
[kg groszku].
|
|
|
|
Na podstawie tych danych ustalono, że nie ma różnicy między jakością gleby po obu stronach drogi, więc pola nadają się do testowania dwóch różnych odmian groszku.
|
|
|
|
Groszek typu B, zasiany po prawej stronie drogi wyprodukował odpowiednio
|
|
|
|
`[2.99, 4.01, 3.04, 3.09, 2.48, 3.56, 3.13, 3.34, 2.45, 3.56, 3.39, 2.89, 4.79, 3.68, 3.59]`
|
|
|
|
[kg groszku]
|
|
|
|
1. Czy można stwierdzić, że groszek B jest bardziej plenny niż groszek A?
|
|
2. Czy jedynym wyjaśnieniem (potencjalnej) różnicy pomiędzy plonami groszku A i B jest różnica między typami?
|
|
3. Czy popełniono (a jeśli tak, to jakiego rodzaju?) błąd uznając że pola po obu stronach drogi się nie różnią?
|
|
|
|
|
|
**Zadanie 3:**
|
|
Badając poziom wskaźnika hematokrytowego u grupy ludzi otrzymano następujące wyniki:
|
|
|
|
`[47.44, 42.32, 44.19, 47.22, 45.65, 44.97, 39.99, 44.96, 41.3, 46.27, 43.33, 46.13, 50.82, 46.21, 47.47, 47.97, 47.13, 45.66, 43.51, 47.29, 45.37, 41.95, 47.51, 46.45, 41.88, 41.09, 44.69, 44.54, 46.28]`
|
|
|
|
Po podaniu leku XYZ wyniki były następujące:
|
|
|
|
`[56.72, 34.72, 34.29, 51.26, 48.77, 39.26, 35.02, 41.06, 35.46, 46.31, 46.75, 38.38, 55.53, 44.76, 51.67, 50.27, 50.82, 48.95, 33.6, 49.12, 52.15, 34.96, 53.08, 48.07, 34.57, 35.07, 46.36, 47.49, 51.06]
|
|
|
|
Czy lek XYZ ma jakikolwiek wpływ na wskaźnik hematokrytowy?
|
|
|
|
Po wykonaniu analizy okazało się, że grupa liczyła 11 kobiet i 18 mężczyzn. Ich wyniki to
|
|
|
|
* Kobiety:
|
|
- przed: `[42.32, 44.96, 41.88, 46.13, 44.19, 44.97, 41.95, 41.09, 43.51, 39.99, 41.3]`
|
|
- po: `[34.72, 41.06, 34.57, 38.38, 34.29, 39.26, 34.96, 35.07, 33.6, 35.02, 35.46]`
|
|
|
|
* Mężczyźni:
|
|
- przed: `[46.45, 47.44, 46.28, 50.82, 47.29, 47.47, 44.69, 45.66, 47.51, 46.27, 47.13, 45.37, 44.54, 47.97, 45.65, 47.22, 46.21, 43.33]`
|
|
- po: `[48.07, 56.72, 51.06, 55.53, 49.12, 51.67, 46.36, 48.95, 53.08, 46.31, 50.82, 52.15, 47.49, 50.27, 48.77, 51.26, 44.76, 46.75]`
|
|
|
|
Co teraz można powiedzieć o skuteczności leku XYZ?
|
|
|
|
|
|
**Zadanie 4:**
|
|
Prowadzimy badania na szczurach.
|
|
Przypuszczamy, że podawanie antybiotyków w pożywieniu będzie miało wpływ na wielkość osobników rzędu
|
|
* `+8.6 %` wagi,
|
|
* `+10.9 %` większa wariancja wagi.
|
|
|
|
Ponieważ nie można przeprowadzić badań na zwierzętach bez zgody Komisji Etyki Badań, musisz zaplanować wcześniej eksperyment i przekonać Komisję. W szczególności musisz przewidzieć ile zwierząt potrzeba by uzyskać statystycznie istotny wynik.
|
|
Dysponujesz już pomiarami wag grupy kontrolnej:
|
|
|
|
wagi = `[278, 335, 309, 319, 279, 268, 300, 254, 271, 268, 290, 264, 364, 286, 290, 229, 250, 291, 264, 283, 244, 226, 301, 250, 285]`
|
|
|
|
0. Opisz zaplanowany eksperyment (co i z czym będzie porównywane)
|
|
1. Jaka jest hipoteza zerowa?
|
|
2. Czy należy użyć testu jedno-, czy dwu-stronnego?
|
|
3. Jaki jest (teoretyczny) rozkład do którego będziemy porównywać wyliczoną statystykę?
|
|
4. Ile (minimalnie) zwierząt należy użyć aby móc wykazać statystycznie istotną różnicę
|
|
między grupą przyjmującą antybiotyki a grupą kontrolną?
|
|
|
|
|
|
**Zadanie 5:**
|
|
Planujesz badać wpływ alkoholu na refleks człowieka. Dysponujesz już grupą `19` wyjątkowo chętnych ochotników.
|
|
|
|
1. Zaprojektuj eksperyment który pozwoli ustalić ten wpływ.
|
|
2. Sprawdź znaną literaturę (citations needed!) aby ustalić hipotezę zerową.
|
|
3. Czy będziemy używać testu jedno-, czy dwu-stronnego?
|
|
4. Opisz zaplanowaną analizę statystyczną dla uzyskanych wyników.
|