Statystyka_dla_Biologow/433477.md
2017-12-18 23:58:05 +01:00

3.8 KiB

ID_testu: 433477

Zadanie 1: Testujemy nowy lek na ból istnienia. Zarówno grupa kontrolna (otrzymują cukier w kapsułkach) jak i testowa (otrzymają lek w pigułkach) składa się z osób cierpiących na to schorzenie.

Uczestnicy zaraportowali następujące poziomy bólu:

Grupa kontrolna: [5, 6, 7, 3, 5, 5, 4, 7, 4, 6, 4, 3, 2, 2, 5, 3, 10, 2, 4, 4]

Grupa testowa: [3, 6, 7, 3, 10, 5, 3, 5, 7, 5, 3, 6, 6, 3, 6, 4, 5, 5]

  1. Oceń czy lek ma istotny wpływ na poziom bólu istnienia.
  2. Czy z punktu widzenia statystycznej istotności lepiej jest porównywać dwie grupy, czy mierzyć (u wszystkich pacjentów) poziom bólu przed i po podaniu leku? Dlaczego?

Zadanie 2: Na polach eksperymentalnych po obu stronach drogi zasiano groszek zielony typu A. Z pól po lewej stronie drogi zebrano

[3.11, 2.77, 3.4, 3.08, 3.72, 2.95, 2.78, 2.85, 3.3, 3.24, 3.08, 3.26]

[kg groszku]. Zbiór z pól po prawej stronie zaowocował

[3.89, 2.99, 3.9, 3.65, 4.07, 3.78, 3.05, 5.05, 3.19, 3.71, 4.08, 3.27, 3.89]

[kg groszku].

Na podstawie tych danych ustalono, że nie ma różnicy między jakością gleby po obu stronach drogi, więc pola nadają się do testowania dwóch różnych odmian groszku.

Groszek typu B, zasiany po prawej stronie drogi wyprodukował odpowiednio

[3.8, 3.27, 3.21, 3.29, 3.82, 2.96, 2.84, 2.64, 3.08, 3.63, 3.22, 3.83, 2.98]

[kg groszku]

  1. Czy można stwierdzić, że groszek B jest bardziej plenny niż groszek A?
  2. Czy jedynym wyjaśnieniem (potencjalnej) różnicy pomiędzy plonami groszku A i B jest różnica między typami?
  3. Czy popełniono (a jeśli tak, to jakiego rodzaju?) błąd uznając że pola po obu stronach drogi się nie różnią?

Zadanie 3: W przyszłym tygodniu grają w piłkę nożną drużyny ABC i XYZ. Ostatnie 17 meczy każdej z drużn skończyły się następującymi wynikami:

  • ABC vs ???: 1:3, 0:0, 2:0, 4:3, 1:0, 1:1, 0:1, 0:1, 0:0, 2:5, 0:0, 0:3, 1:1, 1:0, 1:0, 3:1, 1:0

  • XYZ vs ???: 4:3, 2:4, 3:5, 2:4, 2:4, 0:4, 5:2, 3:3, 4:2, 5:2, 4:3, 6:5, 1:4, 6:3, 2:3, 2:3, 4:1

W jaki sposób (korzystając z metod statystycznych) można ocenić na którą drużynę powinniśmy obstawiać?

Zadanie 4: Prowadzimy badania na szczurach. Przypuszczamy, że podawanie antybiotyków w pożywieniu będzie miało wpływ na wielkość osobników rzędu

  • +9.7 % wagi,
  • +12.5 % większa wariancja wagi.

Ponieważ nie można przeprowadzić badań na zwierzętach bez zgody Komisji Etyki Badań, musisz zaplanować wcześniej eksperyment i przekonać Komisję. W szczególności musisz przewidzieć ile zwierząt potrzeba by uzyskać statystycznie istotny wynik. Dysponujesz już pomiarami wag grupy kontrolnej:

wagi = [316, 287, 345, 276, 260, 266, 307, 301, 287, 303, 300, 254, 301, 288, 309, 294, 257, 360, 264, 291, 310, 268, 300]

  1. Opisz zaplanowany eksperyment (co i z czym będzie porównywane)
  2. Jaka jest hipoteza zerowa?
  3. Czy należy użyć testu jedno-, czy dwu-stronnego?
  4. Jaki jest (teoretyczny) rozkład do którego będziemy porównywać wyliczoną statystykę?
  5. Ile (minimalnie) zwierząt należy użyć aby móc wykazać statystycznie istotną różnicę między grupą przyjmującą antybiotyki a grupą kontrolną?

Zadanie 5: Znane powiedzenie mówi Sport to zdrowie. Dysponujesz grupami:

  • 27 zawodowych sportowców;
  • 23 ludzi uprawiających sport rekreacyjnie.
  1. Zaprojektuj eksperyment który pozwoli sprawdzić, czy powiedzenie pokrywa się z rzeczywistością (w jaki sposób ocenić sprawność? co to jest zdrowie? jakie pytania należy zadać sportowcom i nie-sportowcom? itd.)
  2. Sprawdź znaną literaturę (citations needed!) aby ustalić hipotezę zerową.
  3. Czy będziemy używać testu jedno-, czy dwu-stronnego?
  4. Opisz zaplanowaną analizę statystyczną dla uzyskanych wyników.