3.6 KiB
Zajęcia laboratoryjne z programowania grupa nr 11 studia zaoczne 2022/2023
Cele przedmiotu
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z procesem pracy nad złożonym serwisem internetowym z uwzględnieniem różnych jego aspektów (przetwarzanie danych, współpraca z bazą danych, komunikacja sieciowa, wymiana informacji pomiędzy różnymi elementami systemu informatycznego, interfejs użytkownika). W ramach przedmiotu studenci wykonują samodzielnie różne podmoduły projektu, które ostatecznie integrują w jeden złożony serwis.
Student otrzymuje dowolność w wyborze technologii, z której będzie korzystał w celu wykonania projektu, ale ma także możliwość wyboru ścieżki wyznaczonej przez prowadzącego. Przedmiot oceniany jest na podstawie indywidualnych obron projektów.
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych
Wymagania: Znajomość zasad programowania obiektowego, wiedza z zakresu: Technologii Internetowych, Systemów Operacyjnych, Baz Danych. Umiejętność pracy z materiałami dodatkowymi, samodzielnego pozyskiwania informacji i analizy przykładów.
Zagadnienia poruszane na laboratorium
- Przygotowanie środowiska programistycznego:
- utworzenie repozytorium,
- wybór edytora kodu źródłowego,
- logowanie komunikatów.
- pomiar pokrycia kodu testami,
- automatyczna weryfikacja kodu,
- automatyzacja (zapewnienie testowania, kompilowania, pomiaru pokrycia kodu i jego weryfikacji, oraz budowy artefaktów programistycznych za pomocą jednego polecenia),
- Programowanie sterowane przez testy:
- rodzaje testów,
- testy jednostkowe:
- Red-Green-Refactor;
- testy behawioralne;
- asercje;
- mockowanie;
- testy sparametryzowane,
- testy eksploracyjne,
- debuggowanie kodu:
- dobre praktyki,
- krokowe uruchamianie programu,
- przerwania warunkowe,
- zdalne debuggowanie.
- Paradygmat programowania funkcyjnego:
- logika predykatów,
- funkcje i ich składanie,
- wyrażenia lambda,
- wzorzec projektowy map-reduce,
- wzorzec projektowy Maybe (wartości opcjonalne) i obsługa wartości
null
, - wzorzec projektowy Try: obsługa wyjątków,
- wzorzec projektowy Either i Railway Oriented Programming,
- algorytm dziel i zwyciężaj na przykładzie wielowątkowego przetwarzania strumieniowego.
- Serializacja i deserializacja danych:
- wczytywanie i zapisywanie danych w XML,
- wczytywanie i zapisywanie danych w JSON.
- Mapowanie obiektowo-relacyjne (ORM):
- obiekty do transferu danych (DTO),
- obiekty dostępu do danych (DAO),
- model CRUD,
- optymalizacja dostępu (natywne zapytania SQL).
- Usługi sieciowe:
- dostęp do zewnętrznych usług sieciowych REST:
- z linii poleceń (curl);
- z dedykowanej aplikacji klienckiej;
- z własnoręcznie napisanego kodu,
- tworzenie usług sieciowych w oparciu o REST API:
- metody dostępu (GET, POST, PUT, DELETE);
- obsługa nieprawidłowych żądań: kody błędów;
- obsługa różnych formatów wartości zwracanej,
- obsługa generowania pliku "w locie",
- obsługa wgrywania plików na serwer.
- Serwery aplikacji:
- osadzanie aplikacji,
- monitorowanie osadzonej aplikacji,
- debuggowanie aplikacji (patrz zdalne debuggowanie).
- Interfejs użytkownika:
- serwowanie plików statycznych,
- obsługa odwołań i przekierowań,
- integracja z zewnętrznym frameworkiem.
- Integracja usług sieciowych:
- zabezpieczanie usług OAuth,
- autoryzacja i korzystanie z zewnętrznych usług.
Kryteria zaliczenia
Zaliczenie zajęć polega na (inkrementalnym!) przygotowaniu projektu, który pokrywa zagadnienia poruszane na zajęciach.