97 lines
3.6 KiB
Markdown
97 lines
3.6 KiB
Markdown
# Zajęcia laboratoryjne z programowania grupa nr 11 studia zaoczne 2022/2023
|
||
|
||
# Cele przedmiotu
|
||
|
||
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z procesem pracy nad złożonym serwisem internetowym
|
||
z uwzględnieniem różnych jego aspektów (przetwarzanie danych, współpraca z bazą danych,
|
||
komunikacja sieciowa, wymiana informacji pomiędzy różnymi elementami systemu informatycznego,
|
||
interfejs użytkownika). W ramach przedmiotu studenci wykonują samodzielnie różne podmoduły projektu,
|
||
które ostatecznie integrują w jeden złożony serwis.
|
||
|
||
Student otrzymuje dowolność w wyborze technologii, z której będzie korzystał w celu wykonania
|
||
projektu, ale ma także możliwość wyboru ścieżki wyznaczonej przez prowadzącego. Przedmiot oceniany
|
||
jest na podstawie indywidualnych obron projektów.
|
||
|
||
# Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych
|
||
|
||
Wymagania: Znajomość zasad programowania obiektowego, wiedza z zakresu: Technologii Internetowych,
|
||
Systemów Operacyjnych, Baz Danych. Umiejętność pracy z materiałami dodatkowymi, samodzielnego
|
||
pozyskiwania informacji i analizy przykładów.
|
||
|
||
# Zagadnienia poruszane na laboratorium
|
||
|
||
1. Przygotowanie środowiska programistycznego:
|
||
- utworzenie repozytorium,
|
||
- wybór edytora kodu źródłowego,
|
||
- logowanie komunikatów.
|
||
- pomiar pokrycia kodu testami,
|
||
- automatyczna weryfikacja kodu,
|
||
- automatyzacja (zapewnienie testowania, kompilowania, pomiaru pokrycia kodu i jego weryfikacji,
|
||
oraz budowy artefaktów programistycznych za pomocą jednego polecenia),
|
||
|
||
2. Programowanie sterowane przez testy:
|
||
- rodzaje testów,
|
||
- testy jednostkowe:
|
||
- Red-Green-Refactor;
|
||
- testy behawioralne;
|
||
- asercje;
|
||
- mockowanie;
|
||
- testy sparametryzowane,
|
||
- testy eksploracyjne,
|
||
- debuggowanie kodu:
|
||
- dobre praktyki,
|
||
- krokowe uruchamianie programu,
|
||
- przerwania warunkowe,
|
||
- zdalne debuggowanie.
|
||
|
||
3. Paradygmat programowania funkcyjnego:
|
||
- logika predykatów,
|
||
- funkcje i ich składanie,
|
||
- wyrażenia lambda,
|
||
- wzorzec projektowy map-reduce,
|
||
- wzorzec projektowy Maybe (wartości opcjonalne) i obsługa wartości `null`,
|
||
- wzorzec projektowy Try: obsługa wyjątków,
|
||
- wzorzec projektowy Either i Railway Oriented Programming,
|
||
- algorytm dziel i zwyciężaj na przykładzie wielowątkowego przetwarzania strumieniowego.
|
||
|
||
4. Serializacja i deserializacja danych:
|
||
- wczytywanie i zapisywanie danych w XML,
|
||
- wczytywanie i zapisywanie danych w JSON.
|
||
|
||
5. Mapowanie obiektowo-relacyjne (ORM):
|
||
- obiekty do transferu danych (DTO),
|
||
- obiekty dostępu do danych (DAO),
|
||
- model CRUD,
|
||
- optymalizacja dostępu (natywne zapytania SQL).
|
||
|
||
6. Usługi sieciowe:
|
||
- dostęp do zewnętrznych usług sieciowych REST:
|
||
- z linii poleceń (curl);
|
||
- z dedykowanej aplikacji klienckiej;
|
||
- z własnoręcznie napisanego kodu,
|
||
- tworzenie usług sieciowych w oparciu o REST API:
|
||
- metody dostępu (GET, POST, PUT, DELETE);
|
||
- obsługa nieprawidłowych żądań: kody błędów;
|
||
- obsługa różnych formatów wartości zwracanej,
|
||
- obsługa generowania pliku "w locie",
|
||
- obsługa wgrywania plików na serwer.
|
||
|
||
7. Serwery aplikacji:
|
||
- osadzanie aplikacji,
|
||
- monitorowanie osadzonej aplikacji,
|
||
- debuggowanie aplikacji (patrz zdalne debuggowanie).
|
||
|
||
8. Interfejs użytkownika:
|
||
- serwowanie plików statycznych,
|
||
- obsługa odwołań i przekierowań,
|
||
- integracja z zewnętrznym frameworkiem.
|
||
|
||
9. Integracja usług sieciowych:
|
||
- zabezpieczanie usług OAuth,
|
||
- autoryzacja i korzystanie z zewnętrznych usług.
|
||
|
||
# Kryteria zaliczenia
|
||
|
||
Zaliczenie zajęć polega na (inkrementalnym!) przygotowaniu projektu, który
|
||
pokrywa zagadnienia poruszane na zajęciach.
|