2022-11-12 01:25:16 +01:00
---
title: Wprowadzenie do języka Musique
date: 2022-11-12
author: Robert Bendun < robben @ st . amu . edu . pl >
---
# Wprowadzenie do języka Musique
2022-11-14 19:55:09 +01:00
W dalszej części tekstu przyjmujemy następujące konwencje:
2022-11-12 01:25:16 +01:00
2022-11-14 19:55:09 +01:00
`>` – jest to [znak zachęty ](https://pl.wikipedia.org/wiki/Znak_zach%C4%99ty ) i wskazuje gotowość programu Musique do wprowadzania tekstu. Jeżeli widzisz taki znak, oznacza to, że jesteś w programie Musique.
2022-11-12 01:25:16 +01:00
Przykładowo:
```
> 3 + 4
7
>
```
2022-11-16 21:17:30 +01:00
W tym przykładzie wykonujemy `3 + 4` , zatwierdzając ENTEREM, w zwrocie otrzymując – w tym konkretnym przypadku – wynik operacji.
2022-11-12 01:25:16 +01:00
2022-11-20 16:09:59 +01:00
Przykłady w tym wprowadzeniu mogą rozpoczynać się od `>` – oznacza to, że polecenia wprowadzono w sesji interaktywnej, lub bez tego znaku – wtedy traktujemy przykład jako zapisany plik z poleceniami.
2022-11-14 19:55:09 +01:00
Nie ma różnic pomiędzy wykonywaniem poleceń języka Musique zawartych w pliku, a poleceniami wprowadzanymi w sesji interaktywnej – wybór pozostawiamy użytkownikowi.
2022-11-12 01:25:16 +01:00
2022-11-16 21:17:30 +01:00
Można wykonać złożone polecenia (które w pliku zostałyby rozbite na kilka linii) w sesji interaktywnej - należy wtedy wpisać je w formie jednej linii.
2022-11-12 01:25:16 +01:00
## Nuty, pauzy, akordy
W tej sekcji zostanie omówione tworzenie prostych utworów z wykorzystaniem nut, akordów oraz prostych sekwencji.
### Nuty
Aby zagrać nutę C wpisz `play c` w uruchomionym programie Musique.
```
> play c
```
Możesz zagrać inną nutę jak E:
```
> play e
```
2022-11-14 19:55:09 +01:00
lub wiele nut po kolei – należy umieścić je w nawiasach okrągłych, rozdzielone przecinkami:
2022-11-12 01:25:16 +01:00
```
> play (c, e, g)
```
Dostępne dźwięki bazowe to kolejno: `c` , `d` , `e` , `f` , `g` , `a` , `b` . Można je modyfikować poprzez znaki:
2022-11-16 21:17:30 +01:00
- `#` lub `s` podwyższający wysokość dźwięku o pół tonu (krzyżyk, **s**harp)
- `b` lub `f` obniżający wysokość dźwięku o pół tonu (**b**emol, **f**lat)
2022-11-12 01:25:16 +01:00
pozwala to przykładowo tworzyć:
2022-11-14 19:58:24 +01:00
- `c#` - dźwięk Cis
- `c##` - dźwięk D
- `eb` - dźwięk Dis
2022-11-12 01:25:16 +01:00
2022-11-20 16:09:59 +01:00
Aby dźwięk został odtworzony w wybranej oktawie można dołączyć do znaku dźwięku liczbową wartość oktawy - `c4` to dźwięk C w 4 oktawie, `c#8` to dźwięk Cis w 8 oktawie, itp.
2022-11-12 01:25:16 +01:00
```
> play (c4, c5, c6)
```
2022-11-14 19:55:09 +01:00
Aby dźwięk trwał określoną długość należy podać jako dodatkowy parametr pożądaną wartość, przykładowo:
2022-11-12 01:25:16 +01:00
2022-11-16 21:17:30 +01:00
Sekwencja złożona z dźwięku C w 4. oktawie trwającym ćwierćnutę, dźwięku D w 5. oktawie trwającym półnutę oraz dźwięku E w 4. oktawie trwającym całą nutę wygląda następująco:
2022-11-12 01:25:16 +01:00
```
> play (c4 (1/4), d5 (1/2), e4 1)
```
2022-11-16 21:17:30 +01:00
Można uprościć zapis korzystając z predefiniowanych czasów dźwięków:
2022-11-12 01:25:16 +01:00
| nazwa | czas trwania | liczbowo |
| :-: | :-: | :-: |
| `wn` | cała nuta | `1` |
| `dwn` | cała nuta z kropką | `3/2` |
| `hn` | półnuta | `1/2` |
| `dhn` | półnuta z kropką | `3/4` |
| `qn` | ćwierćnuta | `1/4` |
| `dqn` | ćwierćnuta z kropką | `3/8` |
| `en` | ósemka | `1/8` |
| `den` | ósemka z kropką | `3/16` |
| `sn` | szesnastka | `1/16` |
| `dsn` | szesnastka z kropką | `3/32` |
| `tn` | trzydziestkadwójka | `1/32` |
2022-11-14 19:55:09 +01:00
Korzystając z tych długości możemy powyższy przykład zapisać równoważnie w ten sposób:
2022-11-12 01:25:16 +01:00
```
> play (c4 qn, d5 hn, e4 1)
```
### Pauzy
2022-11-14 19:55:09 +01:00
Pauzy stosuje się poprzez użycie litery `p` :
2022-11-12 01:25:16 +01:00
```
> play (c4 hn, p qn, c4 hn, p qn, c4 hn)
```
2022-11-20 16:09:59 +01:00
Pauzy zachowują się identycznie jak nuty opisane powyżej.
2022-11-12 01:25:16 +01:00
### Akordy
2022-11-14 19:55:09 +01:00
Aby odegrać akord należy umieścić symbole dźwięków, z których miałby się składać, w wywołaniu funkcji `chord` :
2022-11-12 01:25:16 +01:00
```
> play (chord (c, e, g))
```
2022-11-14 19:55:09 +01:00
W utworze możemy chcieć częściej używać tych samych akordów czy sekwencji. Przypisanie ich do wybranej nazwy wyglądałoby tak:
2022-11-12 01:25:16 +01:00
```
> sekwencja := (c, e, g)
> sekwencja
(c, e, g)
```
2022-11-14 19:55:09 +01:00
Wpisanie samej nazwy pozwala zobaczyć co się pod nią znajduje.
2022-11-12 01:25:16 +01:00
2022-11-14 19:55:09 +01:00
Zapisaną sekwencję możemy przerobić na akord, ponownie wykorzystując funkcję `chord` :
2022-11-12 01:25:16 +01:00
```
> C := chord sekwencja
> C
chord (c, e, g)
```
i następnie go odtworzyć:
```
> play C
```
2022-11-14 19:55:09 +01:00
Należy zwrócić uwagę, że Musique rozróżnia wielkość liter. Ponadto nazw będących oznaczeniami dźwięków jak `c` bądź `cffff` nie można używać jako nazw dla zmiennych.
2022-11-12 01:25:16 +01:00
## Metody tworzenia sekwencji
### Wielokrotne powtarzanie tego samego dźwięku
Wielokrotne powtarzanie tego samego dźwięku można osiągnąć poprzez mnożenie dźwięku przez ilość powtórzeń:
```
> 3 * c
(c, c, c)
> c * 3
(c, c, c)
> 3 * (c, e)
(c, e, c, e, c, e)
```
Operacja ta zachowuje długości i oktawy:
```
> 3 * (e4 qn, f8 tn)
(e4 1/4, f8 1/32, e4 1/4, f8 1/32, e4 1/4, f8 1/32)
```
### Wybieranie losowego dźwięku z grupy
Funkcja `pick` pozwala na wybór losowego elementu z sekwencji. Można użyć jej np. do grania dźwięku o losowej długości:
```
> play (c4 (pick qn hn))
```
2022-11-16 21:17:30 +01:00
W powyższym przykładzie dźwięk C w oktawie 4. zostanie zagrany losowo z długością ćwierćnuty lub półnuty.
2022-11-14 19:55:09 +01:00
2022-11-12 01:25:16 +01:00
### Losowe ustawienie elementów sekwencji
Funkcja `shuffle` pozwala na tworzenie sekwencji z losową kolejnością elementów, np:
```
> shuffle (c, e, f, g)
2022-11-14 19:55:09 +01:00
(f, g, e, c)
2022-11-12 01:25:16 +01:00
```
### Generowanie sekwencji w oparciu o liczbę półtonów
`dźwięk + liczba` przesuwa dany dźwięk o daną liczbę półtonów. Pozwala to tworzyć następujące sekwencje:
```
> c4 + (0, 1, 2, 3)
(c4, c#4, d4, d#4)
```
2022-11-14 19:55:09 +01:00
Podobny efekt można uzyskać funkcję `up` jako generator wartości liczbowych:
2022-11-12 01:25:16 +01:00
```
> up 5
(0, 1, 2, 3, 4)
> c4 + up 4
(c4, c#4, d4, d#4, e4)
> play (c4 + up 4)
```
2022-11-14 19:55:09 +01:00
Analogicznie działa funkcja `down` , generująca wartości liczbowe w kierunku zera:
2022-11-12 01:25:16 +01:00
```
> down 5
(4, 3, 2, 1, 0)
> c4 + down 5
(e4, d#4, d4, c#4, c4)
> play (c4 + down 5)
```
2022-11-14 19:55:09 +01:00
Możemy złączyć sekwencje przy pomocy operatora `&` :
2022-11-12 01:25:16 +01:00
```
> up 5 & down 5
(0, 1, 2, 3, 4, 4, 3, 2, 1, 0)
> play (c4 + up 5 & down 5)
```
2022-11-14 19:55:09 +01:00
Jeśli przeszkadza nam podwójnie zagrana nuta `e4` możemy ją wyeliminować funkcją `uniq` , która usuwa sąsiadujące ze sobą powtórzenia:
2022-11-12 01:25:16 +01:00
```
> uniq (up 5 & down 5)
(0, 1, 2, 3, 4, 3, 2, 1, 0)
> play (c4 + uniq (up 5 & down 5))
```
## Metody odtwarzania sekwencji
2022-11-14 19:55:09 +01:00
Musique posiada trzy główne metody odtwarzania sekwencji:
2022-11-12 01:25:16 +01:00
2022-11-14 19:55:09 +01:00
- `play` które odtwarza dźwięki w kolejności
2022-11-12 01:25:16 +01:00
- `par` które odtwarza pierwszy dźwięk równocześnie z pozostałymi
- `sim` który odtwarza każdą podaną mu sekwencję równocześnie
2022-11-16 21:17:30 +01:00
Każda z nich w momencie napotkania dźwięku z nieokreśloną oktawą lub długością wypełni ją według wartości *domyślnej* (wartości domyślne to: 4. oktawa, 120 bpm, ćwierćnuta).
2022-11-14 19:55:09 +01:00
Wartości domyślne można ustawiać przy pomocy funkcji `oct` , `len` oraz `bpm` . Poniższy przykład ustawia domyślną oktawę na 5, domyślną długość na półnutę oraz domyślne tempo na 100 uderzeń na minutę:
2022-11-12 01:25:16 +01:00
2022-11-14 19:55:09 +01:00
```
> oct 5
> len hn
> bpm 100
```
2022-11-12 01:25:16 +01:00
### `play`
2022-11-14 19:55:09 +01:00
`play` przechodzi kolejno przez elementy sekwencji i kończy się po odtworzeniu wszystkich dźwięków.
2022-11-12 01:25:16 +01:00
2022-11-14 19:55:09 +01:00
Jeśli chcemy wykonać kilka `play` po sobie, możemy to osiągnąć rozdzielając je przecinkami – analogicznie do wspomnianych wcześniej sekwencji:
2022-11-12 01:25:16 +01:00
```
play (c qn, e qn, g hn),
play (16 * (f sn)),
play (c qn, e qn, g hn),
```
2022-11-14 19:55:09 +01:00
Uwaga – powyższy przykład reprezentuje polecenia zapisane w pliku (stosujemy konwencję rozszerzenia `.mq` ) – wskazuje na to brak znaku zachęty `>` .
Można ten zapis uprościć:
2022-11-12 01:25:16 +01:00
```
play (
(c qn, e qn, g hn),
(16 * (f sn)),
(c qn, e qn, g hn),
),
```
2022-11-14 19:55:09 +01:00
gdzie wcięcia i nowe linie zostały dodane dla poprawy czytelności.
2022-11-12 01:25:16 +01:00
### `par`
2022-11-14 19:55:09 +01:00
`par` umożliwa wykonanie pierwszego argumentu przez całą długość trwania pozostałych - niezależnie od tego jaka długość dźwięku została określona dla pierwszego z nich, zostanie dopasowany do sumy długości pozostałych dźwięków.
2022-11-12 01:25:16 +01:00
2022-11-14 19:55:09 +01:00
Przykład inspirowany Odą do Radości, w którym akord trwa przez całą długość odtwarzania sekwencyjnie pozostałych dźwięków. Wcześniej ustawiamy domyślną oktawę jako 5, by nie musieć powtarzać jej przy każdym dźwięku:
2022-11-12 01:25:16 +01:00
```
oct 5,
par (chord c3 g3 c4) (e, e, f, g)
```
### `sim`
2022-11-14 19:55:09 +01:00
`sim` umożliwia wykonywanie równocześnie kilku sekwencji.
2022-11-12 01:25:16 +01:00
2022-11-14 19:55:09 +01:00
Poniżej "niepoprawna" metoda stworzenia akordu poprzez równocześne odtworzenie dźwięków c, e, g:
2022-11-12 01:25:16 +01:00
```
> sim c e g
```
2022-11-16 21:17:30 +01:00
Trzy dźwięki C w domyślnej oktawie o długości ćwierćnuty odtwarzane równocześnie wraz z pauzą ćwierćnutową i czterema dźwiękami D w 5. oktawie o długości szesnastki:
2022-11-12 01:25:16 +01:00
```
> sim (3 * c qn) (p qn, 4 * (d5 sn))
```