4.7 KiB
Sztuczna inteligencja 2019 - Raport 1
Czas trwania opisywanych prac: 06.03.2018 - 26.03.2018
Członkowie zespołu: Anna Nowak, Magdalena Wilczyńska, Konrad Pierzyński, Michał Starski
Wybrany temat: Inteligentna śmieciarka
Link do repozytorium projektu: https://git.wmi.amu.edu.pl/s440556/SZI2019SmieciarzWmi
Środowisko agenta i reprezentacja wiedzy
Pracę zaczeliśmy od spisania wszystkiego co będzie nam potrzebne do napisanie działającego środowiska. Notatki
można obejrzeć pod tym linkiem. Pod uwagę wzieliśmy następujące czynniki:
-
Jak dana technologia radzi sobie z graficznym przedstawieniem informacji (render mapy i rozmieszczenie na niej obiektów, zmiana stanów obiektów w zależności od sytuacji ...)
-
Poziom skomplikowania operacji na strukturach danych
-
Podejście języka do paradygmatu obiektowego
-
Trudność w implementacji mechanizmów sztucznej inteligencji
-
Preferencje programistyczne grupy
Po naradzie i sugestiach od strony prowadzącego zdecydowaliśmy, że do projektu najlepiej będzie pasował język python z uwagi na jego uniwersalność i łatwość przetwarzania danych.
Plansza po której porusza się agent
Założenia
-
Plansza jest generowana losowo przy każdym uruchomieniu skryptu
-
Każda plansza zawiera n domów i 3 wysypiska śmieci
-
Każdy domek klatkę generuje jeden z 3 rodzajów śmieci z prawdopodobieństwem P (domyślnie 1/25)
-
Agent chodzi po domkach zbiera śmieci i wyrzuca je na odpowiednie wysypisko
-
Agent ma pojemność 10 na każdy rodzaj śmiecia
-
Dom może wygenerować maksymalnie 10 śmieci
-
Plansza jest dyskretna
Detale implementacyjne
Środowisko powstało przy użyciu biblioteki pygame, która udostępnia nam narzędzia do wygodnego zbudowania schludnie wyglądającej symulacji. Plansza ma postać dwuwymiarowiej płaszczyzny kartezjańskiej podzielonej na komórki (Cells). Na komórkach umieszczane są po kolei obiekty, tak, aby nie doszło do sytuacji, w której agent nie ma możliwości ruchu. Środowisko jest generowane dynamicznie w zależności od parametru home-count, który podajemy przy starcie skryptu. Dzięki temu możemy testować agenta w możliwie różnych sytuacjach. Opis elementów środowiska został przedstawiony przy użyciu paradygmatu obiektowego, dzięki temu kod jest czytelniejszy i wydzielony.
Na ten moment na planszy pojawiają się instancje klas:
Grass - klasa reprezentująca komórkę po której agent może swobodnie się poruszać, wypełnia większość mapy
House - klasa reprezentująca dom, agent wchodzi z nią w interakcję, zabiera wygenerowane śmieci
Landfill - klasa reprezentująca wysypisko, agent wchodzi z nią w interakcję, oddaje zebrane śmieci
Garbage_collector - klasa reprezentująca agenta - porusza się po mapie i wchodzi w interakcję z innymi obiektami
HUD - klasa reprezentująca HUD aplikacji (jeszcze niezaimplementowany)
Struktura plików projektu
--enums => Klasy dziedziczące po klasie Enum, ułatwiające parsowanie informacji
--fonts => Czcionki
--images => Obrazy i ikony używane w aplikacji
--raports => Raporty
--sprites => Klasy reprezentujące obiekty na mapie
.gitignore
config.py => Plik przechowujący funkcję zarządzające konfiguracją aplikacji
game.py => Plik rozruchowy programu
utils.py => Funkcje pomocnicze
README.md => Informacje o aplikacji
requirements.txt => Przechowuje informacje na temat używanych bibliotek
to_do.txt => Lista przyszłych zadań do zrobienia
Reprezentacja Wiedzy
Przyjeliśmy na potrzeby projektu, że agent będzie wiedział co się dzieje na całym obszarze środowiska. W tym momencie wszystko co wie agent wyświetlane jest w oknie terminala, w czasie rzeczywistym, podczas trwania programu. Do informacji posiadanych przez agenta należą:
-
Ile zebrano śmieci od startu programu
-
Stopień zapełnienia śmieciarki
-
Ile śmieci zostało na mapie
Podczas dalszego rozwoju powyższe informacje będą przedstawiane na ekranie aplikacji.
Uruchamianie aplikacji
Linux
Uruchomienie standardowe (z 5 domami)
make init #stworzenie wirtualnego środowiska
make install #zainstalowanie zależności
make start #uruchomienie z domyślnym parametrem home-count=5
Uruchomienie niestandardowe
env/bin/python3 ./game.py home-count=amount #Liczba domów nie może być mniejsza niż 3
Windows
py -m virtualenv env # Stworzenie wirtualnego środowiska
env\Scripts\pip.exe install -r requirements.txt
env\Scripts\python.exe ./game.py --home-count=amount