SZI-Smieciarka/game.py

333 lines
13 KiB
Python
Raw Normal View History

import pygame
import modele
import numpy as np
import random
import os
import shutil
import astar
import uczenie_kacper as kacper
import uczenie_adamO as adamO
import uczenie_adamB as adamB
smieci_path = ''
smieci_w_kontenerach = "resources/smieci w kontenerach"
# PODAJ OSOBE PRZED URUCHOMIENIEM (kacper/adamB/adamO)
osoba = 'kacper'
rfc = None
if osoba == 'kacper':
smieci_path = 'resources/smieci'
elif osoba == 'adamB':
smieci_path = 'resources/smieci_stare'
else:
smieci_path = 'resources/smieci_stare'
rfc = adamO.rozpocznijUczenie()
pygame.init()
# kolory
BLACK = (0, 0, 0)
WHITE = (255, 255, 255)
GREEN = (0, 255, 0)
RED = (255, 0, 0)
BLUE = (40, 50, 200)
GREY = (128, 128, 128)
# wysokosc i szerokosc kazdej kratki
WIDTH = 60
HEIGHT = 60
# margines pomiedzy kratkami
MARGIN = 5
# rozmiar kratki
ILOSC_WIERSZY = 15
ILOSC_KOLUMN = 15
# rozmiar okna
WINDOW_SIZE = [1300, 980]
# def game():
# obiekty = utworzObiekty()
# nieodwiedzone_domy = obiekty["wspolrzedne_domow"]
# nieodwiedzone_kontenery = [(obiekty["kontener_szklo"].x, obiekty["kontener_szklo"].y),
# (obiekty["kontener_papier"].x,
# obiekty["kontener_papier"].y),
# (obiekty["kontener_metal"].x,
# obiekty["kontener_metal"].y),
# (obiekty["kontener_plastik"].x, obiekty["kontener_plastik"].y), ]
# # Petla az uzytkownik zamknie program
# done = False
# clock = pygame.time.Clock()
# # -------- Glowna petla programu -----------
# while not done:
# # obsluga zdarzen typu nacisniecie klawisza lub przycisku myszy
# for event in pygame.event.get():
# if event.type == pygame.QUIT:
# done = True
# elif event.type == pygame.MOUSEBUTTONDOWN:
# # Zapisywanie pozycji myszki po kliknieciu
# pozycja_myszki = pygame.mouse.get_pos()
# # Zamiana pozycji na konkretne koordy
# kolumna = pozycja_myszki[0] // (WIDTH + MARGIN)
# wiersz = pozycja_myszki[1] // (HEIGHT + MARGIN)
# print("Click ", pozycja_myszki,
# "Grid coordinates: ", wiersz, kolumna)
# elif event.type == pygame.KEYDOWN:
# if event.key == pygame.K_LEFT:
# obiekty["smieciarka"].w_lewo()
# if event.key == pygame.K_RIGHT:
# # kacper.trainModel()
# obiekty["smieciarka"].w_prawo()
# if event.key == pygame.K_UP:
# obiekty["smieciarka"].w_gore()
# if event.key == pygame.K_DOWN:
# obiekty["smieciarka"].w_dol()
# rysowaniePlanszy(obiekty)
# while nieodwiedzone_domy:
# nieodwiedzone_domy.sort(
# key=lambda x: astar.heurystyka((obiekty["smieciarka"].x, obiekty["smieciarka"].y), x))
# cel = nieodwiedzone_domy.pop(0)
# obiekty["smieciarka"].astar_move(
# obiekty, (obiekty["smieciarka"].x, obiekty["smieciarka"].y), cel)
# pozX = cel[0]
# pozY = cel[1]
# for dom in obiekty["domy"]:
# if dom.x == pozX and dom.y == pozY:
# while dom.smieci:
# smiec = dom.smieci.pop(0)
# rodzaj = ""
# if osoba == 'kacper':
# rodzaj = kacper.przewidz(smiec)
# elif osoba == 'adamB':
# pass
# else:
# rodzaj = adamO.przewidz(smiec, rfc)
# if rodzaj == "paper":
# obiekty["smieciarka"].dodajPapier(smiec)
# elif rodzaj == "glass":
# obiekty["smieciarka"].dodajSzklo(smiec)
# elif rodzaj == "metal":
# obiekty["smieciarka"].dodajMetal(smiec)
# elif rodzaj == "plastic":
# obiekty["smieciarka"].dodajPlastik(smiec)
# while nieodwiedzone_kontenery:
# nieodwiedzone_kontenery.sort(
# key=lambda x: astar.heurystyka((obiekty["smieciarka"].x, obiekty["smieciarka"].y), x))
# cel = nieodwiedzone_kontenery.pop(0)
# obiekty["smieciarka"].astar_move(
# obiekty, (obiekty["smieciarka"].x, obiekty["smieciarka"].y), cel)
# pozX = cel[0]
# pozY = cel[1]
# if obiekty["plansza"][pozX, pozY].obiekt == obiekty["kontener_papier"]:
# while obiekty["smieciarka"].papier:
# smiec = obiekty["smieciarka"].papier.pop(0)
# obiekty["kontener_papier"].dodajSmiec(smiec)
# elif obiekty["plansza"][pozX, pozY].obiekt == obiekty["kontener_szklo"]:
# while obiekty["smieciarka"].szklo:
# smiec = obiekty["smieciarka"].szklo.pop(0)
# obiekty["kontener_szklo"].dodajSmiec(smiec)
# elif obiekty["plansza"][pozX, pozY].obiekt == obiekty["kontener_metal"]:
# while obiekty["smieciarka"].metal:
# smiec = obiekty["smieciarka"].metal.pop(0)
# obiekty["kontener_metal"].dodajSmiec(smiec)
# elif obiekty["plansza"][pozX, pozY].obiekt == obiekty["kontener_plastik"]:
# while obiekty["smieciarka"].plastik:
# smiec = obiekty["smieciarka"].plastik.pop(0)
# obiekty["kontener_plastik"].dodajSmiec(smiec)
# clock.tick(7)
# pygame.quit()
# return rfc
# def rysowaniePlanszy(obiekty):
# obiekty["obraz"].fill(BLACK)
# # rysowanie planszy
# for i in range(ILOSC_WIERSZY):
# for j in range(ILOSC_KOLUMN):
# pygame.draw.rect(obiekty["obraz"],
# obiekty["plansza"][i, j].kolor,
# [(MARGIN + WIDTH) * obiekty["plansza"][i, j].pozY + MARGIN,
# (MARGIN + HEIGHT) *
# obiekty["plansza"][i, j].pozX + MARGIN,
# WIDTH,
# HEIGHT])
# obiekty["obraz"].blit(pygame.image.load(
# "resources/plansza/wysypisko.jpg"), (5, 5))
# obiekty["obraz"].blit(pygame.image.load(
# "resources/plansza/jezioro.png"), (395, 655))
# obiekty["plansza"][6, 10].setJestPrzeszkoda(True)
# obiekty["plansza"][6, 11].setJestPrzeszkoda(True)
# obiekty["plansza"][7, 10].setJestPrzeszkoda(True)
# obiekty["plansza"][7, 11].setJestPrzeszkoda(True)
# obiekty["sprajty"].draw(obiekty["obraz"])
# text_metal, text_papier, text_plastik, text_szklo, text_pozostale, text_odwiedzone_domy = liczSmieci(
# obiekty["domy"], obiekty)
# obiekty["obraz"].blit(obiekty["text_pozostalo"],
# (1020, 240))
# obiekty["obraz"].blit(text_metal, (1020, 280))
# obiekty["obraz"].blit(text_plastik, (1020, 320))
# obiekty["obraz"].blit(text_szklo, (1020, 360))
# obiekty["obraz"].blit(text_papier, (1020, 400))
# # obiekty["obraz"].blit(text_pozostale, (1020, 440))
# obiekty["obraz"].blit(text_odwiedzone_domy, (1020, 480))
# pygame.display.update()
# def utworzObiekty():
# # Tworzenie planszy i kratek
# plansza = np.array([[modele.Kratka(i, j) for i in range(ILOSC_KOLUMN)]
# for j in range(ILOSC_WIERSZY)])
# all_sprites_list = pygame.sprite.Group()
# # smieciarka
# smieciarka = modele.Smieciarka(10, 10)
# plansza[10, 10].setKolor(BLUE)
# plansza[10, 10].setObiekt(smieciarka)
# # tworzenie wyswietlanego okna
# os.environ['SDL_VIDEO_WINDOW_POS'] = "%d,%d" % (0, 30)
# obraz = pygame.display.set_mode(WINDOW_SIZE)
# smieciarka.setObraz(obraz)
# pygame.display.set_caption("Inteligentna śmieciarka")
# # kontenery
# if not os.path.exists(smieci_w_kontenerach):
# os.makedirs(smieci_w_kontenerach)
# else:
# for dir in os.listdir(os.getcwd() + "/" + smieci_w_kontenerach):
# files = os.listdir(os.getcwd() + "/" +
# smieci_w_kontenerach + "/" + dir)
# for file in files:
# os.remove(os.getcwd() + "/" +
# smieci_w_kontenerach + "/" + dir + "/" + file)
# kontener_szklo = modele.Kontener(4, 4, "glass")
# kontener_szklo.setImage(pygame.image.load(
# "resources/plansza/pojemnik_szklo.png"))
# plansza[4, 4].setJestKontenerem(True)
# plansza[4, 4].setObiekt(kontener_szklo)
# kontener_metal = modele.Kontener(0, 4, "metal")
# kontener_metal.setImage(pygame.image.load(
# "resources/plansza/pojemnik_metal.png"))
# plansza[0, 4].setJestKontenerem(True)
# plansza[0, 4].setObiekt(kontener_metal)
# kontener_papier = modele.Kontener(4, 0, "paper")
# kontener_papier.setImage(pygame.image.load(
# "resources/plansza/pojemnik_papier.png"))
# plansza[4, 0].setJestKontenerem(True)
# plansza[4, 0].setObiekt(kontener_papier)
# kontener_plastik = modele.Kontener(0, 0, "plastic")
# kontener_plastik.setImage(pygame.image.load(
# "resources/plansza/pojemnik_plastik.png"))
# plansza[0, 0].setJestKontenerem(True)
# plansza[0, 0].setObiekt(kontener_plastik)
# # domy
# doms_array = ['resources/plansza/domy/dom1.png', 'resources/plansza/domy/dom2.png',
# 'resources/plansza/domy/dom3.png', 'resources/plansza/domy/dom4.png',
# 'resources/plansza/domy/dom5.png']
# domy_lista = pygame.sprite.Group()
# smieci_lista = [os.path.join(path, filename)
# for path, dirs, files in os.walk(smieci_path)
# for filename in files]
# # informacje o ilosci smieci w domach
# font = pygame.font.SysFont("arial", 20, bold=True)
# text_pozostalo = font.render("Pozostało śmieci w domach:", True, WHITE)
# wspolrzedne_domow = modele.generujWspolrzedneDomow(10)
# for i in range(len(wspolrzedne_domow)):
# dom = modele.Dom(wspolrzedne_domow[i][0], wspolrzedne_domow[i][1])
# dom.setImage(pygame.image.load(random.choice(doms_array)))
# plansza[wspolrzedne_domow[i][0],
# wspolrzedne_domow[i][1]].setJestDomem(True)
# plansza[wspolrzedne_domow[i][0],
# wspolrzedne_domow[i][1]].setObiekt(dom)
# domy_lista.add(dom)
# all_sprites_list.add(dom)
# lista_domow = domy_lista.sprites()
# for d in lista_domow:
# for j in range(5):
# smiec = random.choice(smieci_lista)
# d.dodajSmiec(smiec)
# # ustawienie wysypiska, rozmiar wysypiska 5x5
# for i in range(5):
# for j in range(5):
# plansza[i, j].setJestWysypiskiem(True)
# all_sprites_list.add(kontener_plastik, kontener_metal, kontener_papier, kontener_szklo,
# smieciarka)
# obiekty = {
# "plansza": plansza,
# "smieciarka": smieciarka,
# "obraz": obraz,
# "kontener_plastik": kontener_plastik,
# "kontener_szklo": kontener_szklo,
# "kontener_metal": kontener_metal,
# "kontener_papier": kontener_papier,
# "sprajty": all_sprites_list,
# "domy": lista_domow,
# "smieci": smieci_lista,
# "font": font,
# "text_pozostalo": text_pozostalo,
# "wspolrzedne_domow": wspolrzedne_domow
# }
# smieciarka.setObiekty(obiekty)
# smieciarka.setPlansza(plansza)
# return obiekty
# def liczSmieci(domy, obiekty):
# ile_metalu = 0
# ile_szkla = 0
# ile_papieru = 0
# ile_plastiku = 0
# ile_pozostalych = 0
# for d in domy:
# for s in d.smieci:
# if "metal" in s:
# ile_metalu += 1
# elif "paper" in s:
# ile_papieru += 1
# elif "plastic" in s:
# ile_plastiku += 1
# elif "glass" in s:
# ile_szkla += 1
# text_metal = obiekty["font"].render(
# "Metal: " + str(ile_metalu), True, WHITE)
# text_papier = obiekty["font"].render(
# "Papier: " + str(ile_papieru), True, WHITE)
# text_plastik = obiekty["font"].render(
# "Plastik: " + str(ile_plastiku), True, WHITE)
# text_szklo = obiekty["font"].render(
# "Szkło: " + str(ile_szkla), True, WHITE)
# text_pozostale = obiekty["font"].render(
# "Pozostałe: " + str(ile_pozostalych), True, WHITE)
# text_odwiedzone_domy = obiekty["font"].render(
# "Odwiedzone domy: " + str(obiekty["smieciarka"].getOdwiedzoneDomy()), True, WHITE)
# return text_metal, text_papier, text_plastik, text_szklo, text_pozostale, text_odwiedzone_domy