kod game.py zostal podzielony na funkcje

This commit is contained in:
Adam Osiowy 2020-04-20 20:54:14 +02:00
parent a8a470108a
commit 97d97a9c31
2 changed files with 195 additions and 165 deletions

234
game.py
View File

@ -29,11 +29,90 @@ ILOSC_KOLUMN = 15
# rozmiar okna # rozmiar okna
WINDOW_SIZE = [1300, 980] WINDOW_SIZE = [1300, 980]
# TEST DODAWANIA SMIECI Z POJEDYNCZEGO DOMU DO FOLDERU KONTENERA ZE SZKLEM
# for d in lista_domow:
# for s in d.smieci:
# kontener_szklo.dodajSmiec(s)
def game():
obiekty = utworzObiekty()
# Petla az uzytkownik zamknie program
done = False
clock = pygame.time.Clock()
# -------- Glowna petla programu -----------
while not done:
# obsluga zdarzen typu nacisniecie klawisza lub przycisku myszy
for event in pygame.event.get(): # User did something
if event.type == pygame.QUIT: # If user clicked close
done = True # Flag that we are done so we exit this loop
elif event.type == pygame.MOUSEBUTTONDOWN:
# Zapisywanie pozycji myszki po kliknieciu
pozycja_myszki = pygame.mouse.get_pos()
# Zamiana pozycji na konkretne koordy
kolumna = pozycja_myszki[0] // (WIDTH + MARGIN)
wiersz = pozycja_myszki[1] // (HEIGHT + MARGIN)
print("Click ", pozycja_myszki,
"Grid coordinates: ", wiersz, kolumna)
elif event.type == pygame.KEYDOWN:
if event.key == pygame.K_LEFT:
obiekty["smieciarka"].w_lewo()
if event.key == pygame.K_RIGHT:
obiekty["smieciarka"].w_prawo()
if event.key == pygame.K_UP:
obiekty["smieciarka"].w_gore()
if event.key == pygame.K_DOWN:
obiekty["smieciarka"].w_dol()
obiekty["smieciarka"].rand_move()
clock.tick(7)
pygame.quit()
def rysowaniePlanszy(obiekty):
obiekty["obraz"].fill(BLACK)
# rysowanie planszy
for i in range(ILOSC_WIERSZY):
for j in range(ILOSC_KOLUMN):
pygame.draw.rect(obiekty["obraz"],
obiekty["plansza"][i, j].kolor,
[(MARGIN + WIDTH) * obiekty["plansza"][i, j].pozY + MARGIN,
(MARGIN + HEIGHT) *
obiekty["plansza"][i, j].pozX + MARGIN,
WIDTH,
HEIGHT])
obiekty["obraz"].blit(pygame.image.load(
"resources/plansza/wysypisko.jpg"), (5, 5))
obiekty["obraz"].blit(pygame.image.load(
"resources/plansza/jezioro.png"), (395, 655))
obiekty["plansza"][6, 10].setJestPrzeszkoda(True)
obiekty["plansza"][6, 11].setJestPrzeszkoda(True)
obiekty["plansza"][7, 10].setJestPrzeszkoda(True)
obiekty["plansza"][7, 11].setJestPrzeszkoda(True)
obiekty["sprajty"].draw(obiekty["obraz"])
text_metal, text_papier, text_plastik, text_szklo, text_pozostale, text_odwiedzone_domy = liczSmieci(
obiekty["domy"],obiekty)
obiekty["obraz"].blit(obiekty["text_pozostalo"],
(1020, 240))
obiekty["obraz"].blit(text_metal, (1020, 280))
obiekty["obraz"].blit(text_plastik, (1020, 320))
obiekty["obraz"].blit(text_szklo, (1020, 360))
obiekty["obraz"].blit(text_papier, (1020, 400))
obiekty["obraz"].blit(text_pozostale, (1020, 440))
obiekty["obraz"].blit(text_odwiedzone_domy, (1020, 480))
pygame.display.update()
def utworzObiekty():
# Tworzenie planszy i kratek # Tworzenie planszy i kratek
plansza = np.array([[modele.Kratka(i, j) for i in range(ILOSC_KOLUMN)] plansza = np.array([[modele.Kratka(i, j) for i in range(ILOSC_KOLUMN)]
for j in range(ILOSC_WIERSZY)]) for j in range(ILOSC_WIERSZY)])
all_sprites_list = pygame.sprite.Group() all_sprites_list = pygame.sprite.Group()
# smieciarka # smieciarka
smieciarka = modele.Smieciarka(10, 10) smieciarka = modele.Smieciarka(10, 10)
plansza[10, 10].setKolor(BLUE) plansza[10, 10].setKolor(BLUE)
@ -82,7 +161,8 @@ plansza[4, 4].setObiekt(kontener_szklo)
# domy # domy
doms_array = ['resources/plansza/domy/dom1.png', 'resources/plansza/domy/dom2.png', doms_array = ['resources/plansza/domy/dom1.png', 'resources/plansza/domy/dom2.png',
'resources/plansza/domy/dom3.png', 'resources/plansza/domy/dom4.png', 'resources/plansza/domy/dom5.png'] 'resources/plansza/domy/dom3.png', 'resources/plansza/domy/dom4.png',
'resources/plansza/domy/dom5.png']
domy_lista = pygame.sprite.Group() domy_lista = pygame.sprite.Group()
@ -94,38 +174,6 @@ smieci_lista = [os.path.join(path, filename)
font = pygame.font.SysFont("arial", 20, bold=True) font = pygame.font.SysFont("arial", 20, bold=True)
text_pozostalo = font.render("Pozostało śmieci w domach:", True, WHITE) text_pozostalo = font.render("Pozostało śmieci w domach:", True, WHITE)
def liczSmieci(domy):
ile_metalu = 0
ile_szkla = 0
ile_papieru = 0
ile_plastiku = 0
ile_pozostalych = 0
for d in domy:
for s in d.smieci:
if "metal" in s:
ile_metalu += 1
elif "paper" in s:
ile_papieru += 1
elif "plastic" in s:
ile_plastiku += 1
elif "glass" in s:
ile_szkla += 1
elif "trash" in s:
ile_pozostalych += 1
text_metal = font.render("Metal: " + str(ile_metalu), True, WHITE)
text_papier = font.render("Papier: " + str(ile_papieru), True, WHITE)
text_plastik = font.render("Plastik: " + str(ile_plastiku), True, WHITE)
text_szklo = font.render("Szkło: " + str(ile_szkla), True, WHITE)
text_pozostale = font.render(
"Pozostałe: " + str(ile_pozostalych), True, WHITE)
text_odwiedzone_domy = font.render(
"Odwiedzone domy: " + str(smieciarka.getOdwiedzoneDomy()), True, WHITE)
return text_metal, text_papier, text_plastik, text_szklo, text_pozostale, text_odwiedzone_domy
wspolrzedne_domow = modele.generujWspolrzedneDomow(10) wspolrzedne_domow = modele.generujWspolrzedneDomow(10)
for i in range(len(wspolrzedne_domow)): for i in range(len(wspolrzedne_domow)):
dom = modele.Dom(wspolrzedne_domow[i][0], wspolrzedne_domow[i][1]) dom = modele.Dom(wspolrzedne_domow[i][0], wspolrzedne_domow[i][1])
@ -143,11 +191,6 @@ for d in lista_domow:
d.dodajSmiec(smiec) d.dodajSmiec(smiec)
smieci_lista.remove(smiec) smieci_lista.remove(smiec)
# TEST DODAWANIA SMIECI Z POJEDYNCZEGO DOMU DO FOLDERU KONTENERA ZE SZKLEM
# for d in lista_domow:
# for s in d.smieci:
# kontener_szklo.dodajSmiec(s)
# ustawienie wysypiska, rozmiar wysypiska 5x5 # ustawienie wysypiska, rozmiar wysypiska 5x5
for i in range(5): for i in range(5):
for j in range(5): for j in range(5):
@ -156,74 +199,53 @@ for i in range(5):
all_sprites_list.add(kontener_plastik, kontener_metal, kontener_organiczne, kontener_papier, kontener_szklo, all_sprites_list.add(kontener_plastik, kontener_metal, kontener_organiczne, kontener_papier, kontener_szklo,
smieciarka) smieciarka)
obiekty = {
def game(): "plansza": plansza,
# Petla az uzytkownik zamknie program "smieciarka": smieciarka,
done = False "obraz": obraz,
clock = pygame.time.Clock() "kontener_plastik": kontener_plastik,
"kontener_szklo": kontener_szklo,
# -------- Glowna petla programu ----------- "kontener_metal": kontener_metal,
while not done: "kontener_organiczne": kontener_organiczne,
"kontener_papier": kontener_papier,
# obsluga zdarzen typu nacisniecie klawisza lub przycisku myszy "sprajty": all_sprites_list,
for event in pygame.event.get(): # User did something "domy": lista_domow,
if event.type == pygame.QUIT: # If user clicked close "smieci": smieci_lista,
done = True # Flag that we are done so we exit this loop "font": font,
elif event.type == pygame.MOUSEBUTTONDOWN: "text_pozostalo": text_pozostalo,
# Zapisywanie pozycji myszki po kliknieciu "wspolrzedne_domow": wspolrzedne_domow
pozycja_myszki = pygame.mouse.get_pos() }
smieciarka.setObiekty(obiekty)
# Zamiana pozycji na konkretne koordy smieciarka.setPlansza(plansza)
kolumna = pozycja_myszki[0] // (WIDTH + MARGIN) return obiekty
wiersz = pozycja_myszki[1] // (HEIGHT + MARGIN)
print("Click ", pozycja_myszki,
"Grid coordinates: ", wiersz, kolumna)
elif event.type == pygame.KEYDOWN:
if event.key == pygame.K_LEFT:
smieciarka.w_lewo()
if event.key == pygame.K_RIGHT:
smieciarka.w_prawo()
if event.key == pygame.K_UP:
smieciarka.w_gore()
if event.key == pygame.K_DOWN:
smieciarka.w_dol()
smieciarka.rand_move()
clock.tick(7)
pygame.quit()
def rysowaniePlanszy(): def liczSmieci(domy, obiekty):
obraz.fill(BLACK) ile_metalu = 0
# rysowanie planszy ile_szkla = 0
for i in range(ILOSC_WIERSZY): ile_papieru = 0
for j in range(ILOSC_KOLUMN): ile_plastiku = 0
pygame.draw.rect(obraz, ile_pozostalych = 0
plansza[i, j].kolor, for d in domy:
[(MARGIN + WIDTH) * plansza[i, j].pozY + MARGIN, for s in d.smieci:
(MARGIN + HEIGHT) * if "metal" in s:
plansza[i, j].pozX + MARGIN, ile_metalu += 1
WIDTH, elif "paper" in s:
HEIGHT]) ile_papieru += 1
elif "plastic" in s:
ile_plastiku += 1
elif "glass" in s:
ile_szkla += 1
elif "trash" in s:
ile_pozostalych += 1
obraz.blit(pygame.image.load( text_metal = obiekty["font"].render("Metal: " + str(ile_metalu), True, WHITE)
"resources/plansza/wysypisko.jpg"), (5, 5)) text_papier = obiekty["font"].render("Papier: " + str(ile_papieru), True, WHITE)
obraz.blit(pygame.image.load( text_plastik = obiekty["font"].render("Plastik: " + str(ile_plastiku), True, WHITE)
"resources/plansza/jezioro.png"), (395, 655)) text_szklo = obiekty["font"].render("Szkło: " + str(ile_szkla), True, WHITE)
plansza[6, 10].setJestPrzeszkoda(True) text_pozostale = obiekty["font"].render(
plansza[6, 11].setJestPrzeszkoda(True) "Pozostałe: " + str(ile_pozostalych), True, WHITE)
plansza[7, 10].setJestPrzeszkoda(True) text_odwiedzone_domy = obiekty["font"].render(
plansza[7, 11].setJestPrzeszkoda(True) "Odwiedzone domy: " + str(obiekty["smieciarka"].getOdwiedzoneDomy()), True, WHITE)
all_sprites_list.draw(obraz)
text_metal, text_papier, text_plastik, text_szklo, text_pozostale, text_odwiedzone_domy = liczSmieci(
lista_domow)
obraz.blit(text_pozostalo,
(1020, 240))
obraz.blit(text_metal, (1020, 280))
obraz.blit(text_plastik, (1020, 320))
obraz.blit(text_szklo, (1020, 360))
obraz.blit(text_papier, (1020, 400))
obraz.blit(text_pozostale, (1020, 440))
obraz.blit(text_odwiedzone_domy, (1020, 480))
pygame.display.update() return text_metal, text_papier, text_plastik, text_szklo, text_pozostale, text_odwiedzone_domy

View File

@ -34,6 +34,8 @@ class Smieciarka(pygame.sprite.Sprite):
self.pozostale = [] self.pozostale = []
self.odwiedzone_domy = 0 self.odwiedzone_domy = 0
self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow = [] self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow = []
self.plansza = None
self.obiekty = None
pygame.sprite.Sprite.__init__(self) pygame.sprite.Sprite.__init__(self)
self.rect = pygame.Rect(self.x * WIDTH + MARGIN * self.x + MARGIN, self.y * HEIGHT + MARGIN * self.y, WIDTH, self.rect = pygame.Rect(self.x * WIDTH + MARGIN * self.x + MARGIN, self.y * HEIGHT + MARGIN * self.y, WIDTH,
HEIGHT) HEIGHT)
@ -54,8 +56,8 @@ class Smieciarka(pygame.sprite.Sprite):
def w_lewo(self): def w_lewo(self):
if self.x > 0: if self.x > 0:
if game.plansza[self.x - 1, self.y].jestPrzeszkoda is not True: if self.plansza[self.x - 1, self.y].jestPrzeszkoda is not True:
if game.plansza[self.x - 1, self.y].jestDomem is True: if self.plansza[self.x - 1, self.y].jestDomem is True:
if [self.x - 1, self.y] not in self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow: if [self.x - 1, self.y] not in self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow:
self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow.append([self.x - 1, self.y]) self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow.append([self.x - 1, self.y])
self.zwiekszIloscOdwiedzonychDomow() self.zwiekszIloscOdwiedzonychDomow()
@ -64,17 +66,17 @@ class Smieciarka(pygame.sprite.Sprite):
'resources/plansza/smieciarka.png') 'resources/plansza/smieciarka.png')
self.ruch = 1 self.ruch = 1
game.plansza[self.x - 1, self.y].setKolor(BLUE) self.plansza[self.x - 1, self.y].setKolor(BLUE)
for i in range((WIDTH + MARGIN) // 5): for i in range((WIDTH + MARGIN) // 5):
self.rect.x -= 5 self.rect.x -= 5
self.obraz.blit(self.image, (self.rect.x, self.rect.y)) self.obraz.blit(self.image, (self.rect.x, self.rect.y))
game.rysowaniePlanszy() game.rysowaniePlanszy(self.obiekty)
self.x -= 1 self.x -= 1
def w_prawo(self): def w_prawo(self):
if self.x < 14: if self.x < 14:
if game.plansza[self.x + 1, self.y].jestPrzeszkoda is not True: if self.plansza[self.x + 1, self.y].jestPrzeszkoda is not True:
if game.plansza[self.x + 1, self.y].jestDomem is True: if self.plansza[self.x + 1, self.y].jestDomem is True:
if [self.x + 1, self.y] not in self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow: if [self.x + 1, self.y] not in self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow:
self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow.append([self.x + 1, self.y]) self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow.append([self.x + 1, self.y])
self.zwiekszIloscOdwiedzonychDomow() self.zwiekszIloscOdwiedzonychDomow()
@ -82,41 +84,41 @@ class Smieciarka(pygame.sprite.Sprite):
self.image = pygame.transform.flip(self.image, True, False) self.image = pygame.transform.flip(self.image, True, False)
self.ruch = 2 self.ruch = 2
game.plansza[self.x + 1, self.y].setKolor(BLUE) self.plansza[self.x + 1, self.y].setKolor(BLUE)
for i in range((WIDTH + MARGIN) // 5): for i in range((WIDTH + MARGIN) // 5):
self.rect.x += 5 self.rect.x += 5
self.obraz.blit(self.image, (self.rect.x, self.rect.y)) self.obraz.blit(self.image, (self.rect.x, self.rect.y))
game.rysowaniePlanszy() game.rysowaniePlanszy(self.obiekty)
self.x += 1 self.x += 1
def w_gore(self): def w_gore(self):
if self.y > 0: if self.y > 0:
if game.plansza[self.x, self.y - 1].jestPrzeszkoda is not True: if self.plansza[self.x, self.y - 1].jestPrzeszkoda is not True:
if game.plansza[self.x, self.y - 1].jestDomem is True: if self.plansza[self.x, self.y - 1].jestDomem is True:
if [self.x, self.y - 1] not in self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow: if [self.x, self.y - 1] not in self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow:
self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow.append([self.x, self.y - 1]) self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow.append([self.x, self.y - 1])
self.zwiekszIloscOdwiedzonychDomow() self.zwiekszIloscOdwiedzonychDomow()
game.plansza[self.x, self.y - 1].setKolor(BLUE) self.plansza[self.x, self.y - 1].setKolor(BLUE)
for i in range((WIDTH + MARGIN) // 5): for i in range((WIDTH + MARGIN) // 5):
self.rect.y -= 5 self.rect.y -= 5
self.obraz.blit(self.image, (self.rect.x, self.rect.y)) self.obraz.blit(self.image, (self.rect.x, self.rect.y))
game.rysowaniePlanszy() game.rysowaniePlanszy(self.obiekty)
self.y -= 1 self.y -= 1
def w_dol(self): def w_dol(self):
if self.y < 14: if self.y < 14:
if game.plansza[self.x, self.y + 1].jestPrzeszkoda is not True: if self.plansza[self.x, self.y + 1].jestPrzeszkoda is not True:
if game.plansza[self.x, self.y + 1].jestDomem is True: if self.plansza[self.x, self.y + 1].jestDomem is True:
if [self.x, self.y + 1] not in self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow: if [self.x, self.y + 1] not in self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow:
self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow.append([self.x, self.y + 1]) self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow.append([self.x, self.y + 1])
self.zwiekszIloscOdwiedzonychDomow() self.zwiekszIloscOdwiedzonychDomow()
game.plansza[self.x, self.y + 1].setKolor(BLUE) self.plansza[self.x, self.y + 1].setKolor(BLUE)
for i in range((WIDTH + MARGIN) // 5): for i in range((WIDTH + MARGIN) // 5):
self.rect.y += 5 self.rect.y += 5
self.obraz.blit(self.image, (self.rect.x, self.rect.y)) self.obraz.blit(self.image, (self.rect.x, self.rect.y))
game.rysowaniePlanszy() game.rysowaniePlanszy(self.obiekty)
self.y += 1 self.y += 1
def dodajPlastik(self, smiec): def dodajPlastik(self, smiec):
@ -137,6 +139,12 @@ class Smieciarka(pygame.sprite.Sprite):
def getOdwiedzoneDomy(self): def getOdwiedzoneDomy(self):
return self.odwiedzone_domy return self.odwiedzone_domy
def setPlansza(self,plansza):
self.plansza = plansza
def setObiekty(self,obiekty):
self.obiekty = obiekty
class Dom(pygame.sprite.Sprite): class Dom(pygame.sprite.Sprite):
def __init__(self, x, y): def __init__(self, x, y):