kod game.py zostal podzielony na funkcje

This commit is contained in:
Adam Osiowy 2020-04-20 20:54:14 +02:00
parent a8a470108a
commit 97d97a9c31
2 changed files with 195 additions and 165 deletions

320
game.py
View File

@ -29,135 +29,14 @@ ILOSC_KOLUMN = 15
# rozmiar okna # rozmiar okna
WINDOW_SIZE = [1300, 980] WINDOW_SIZE = [1300, 980]
# Tworzenie planszy i kratek
plansza = np.array([[modele.Kratka(i, j) for i in range(ILOSC_KOLUMN)]
for j in range(ILOSC_WIERSZY)])
all_sprites_list = pygame.sprite.Group()
# smieciarka
smieciarka = modele.Smieciarka(10, 10)
plansza[10, 10].setKolor(BLUE)
plansza[10, 10].setObiekt(smieciarka)
# tworzenie wyswietlanego okna
os.environ['SDL_VIDEO_WINDOW_POS'] = "%d,%d" % (0, 30)
obraz = pygame.display.set_mode(WINDOW_SIZE)
smieciarka.setObraz(obraz)
pygame.display.set_caption("Inteligentna śmieciarka")
# kontenery
if os.path.exists('resources/smieci w kontenerach'):
shutil.rmtree("resources/smieci w kontenerach")
os.makedirs('resources/smieci w kontenerach')
kontener_plastik = modele.Kontener(0, 0, "plastik")
kontener_plastik.setImage(pygame.image.load(
"resources/plansza/pojemnik_plastik.png"))
plansza[0, 0].setJestKontenerem(True)
plansza[0, 0].setObiekt(kontener_plastik)
kontener_metal = modele.Kontener(0, 4, "metal")
kontener_metal.setImage(pygame.image.load(
"resources/plansza/pojemnik_metal.png"))
plansza[0, 4].setJestKontenerem(True)
plansza[0, 4].setObiekt(kontener_metal)
kontener_organiczne = modele.Kontener(2, 2, "pozostale")
kontener_organiczne.setImage(pygame.image.load(
"resources/plansza/pojemnik_organiczne.png"))
plansza[2, 2].setJestKontenerem(True)
plansza[2, 2].setObiekt(kontener_organiczne)
kontener_papier = modele.Kontener(4, 0, "papier")
kontener_papier.setImage(pygame.image.load(
"resources/plansza/pojemnik_papier.png"))
plansza[4, 0].setJestKontenerem(True)
plansza[4, 0].setObiekt(kontener_papier)
kontener_szklo = modele.Kontener(4, 4, "szklo")
kontener_szklo.setImage(pygame.image.load(
"resources/plansza/pojemnik_szklo.png"))
plansza[4, 4].setJestKontenerem(True)
plansza[4, 4].setObiekt(kontener_szklo)
# domy
doms_array = ['resources/plansza/domy/dom1.png', 'resources/plansza/domy/dom2.png',
'resources/plansza/domy/dom3.png', 'resources/plansza/domy/dom4.png', 'resources/plansza/domy/dom5.png']
domy_lista = pygame.sprite.Group()
smieci_lista = [os.path.join(path, filename)
for path, dirs, files in os.walk("resources/smieci")
for filename in files]
# informacje o ilosci smieci w domach
font = pygame.font.SysFont("arial", 20, bold=True)
text_pozostalo = font.render("Pozostało śmieci w domach:", True, WHITE)
def liczSmieci(domy):
ile_metalu = 0
ile_szkla = 0
ile_papieru = 0
ile_plastiku = 0
ile_pozostalych = 0
for d in domy:
for s in d.smieci:
if "metal" in s:
ile_metalu += 1
elif "paper" in s:
ile_papieru += 1
elif "plastic" in s:
ile_plastiku += 1
elif "glass" in s:
ile_szkla += 1
elif "trash" in s:
ile_pozostalych += 1
text_metal = font.render("Metal: " + str(ile_metalu), True, WHITE)
text_papier = font.render("Papier: " + str(ile_papieru), True, WHITE)
text_plastik = font.render("Plastik: " + str(ile_plastiku), True, WHITE)
text_szklo = font.render("Szkło: " + str(ile_szkla), True, WHITE)
text_pozostale = font.render(
"Pozostałe: " + str(ile_pozostalych), True, WHITE)
text_odwiedzone_domy = font.render(
"Odwiedzone domy: " + str(smieciarka.getOdwiedzoneDomy()), True, WHITE)
return text_metal, text_papier, text_plastik, text_szklo, text_pozostale, text_odwiedzone_domy
wspolrzedne_domow = modele.generujWspolrzedneDomow(10)
for i in range(len(wspolrzedne_domow)):
dom = modele.Dom(wspolrzedne_domow[i][0], wspolrzedne_domow[i][1])
dom.setImage(pygame.image.load(random.choice(doms_array)))
plansza[wspolrzedne_domow[i][0],
wspolrzedne_domow[i][1]].setJestDomem(True)
plansza[wspolrzedne_domow[i][0], wspolrzedne_domow[i][1]].setObiekt(dom)
domy_lista.add(dom)
all_sprites_list.add(dom)
lista_domow = domy_lista.sprites()
for d in lista_domow:
for j in range(5):
smiec = random.choice(smieci_lista)
d.dodajSmiec(smiec)
smieci_lista.remove(smiec)
# TEST DODAWANIA SMIECI Z POJEDYNCZEGO DOMU DO FOLDERU KONTENERA ZE SZKLEM # TEST DODAWANIA SMIECI Z POJEDYNCZEGO DOMU DO FOLDERU KONTENERA ZE SZKLEM
# for d in lista_domow: # for d in lista_domow:
# for s in d.smieci: # for s in d.smieci:
# kontener_szklo.dodajSmiec(s) # kontener_szklo.dodajSmiec(s)
# ustawienie wysypiska, rozmiar wysypiska 5x5
for i in range(5):
for j in range(5):
plansza[i, j].setJestWysypiskiem(True)
all_sprites_list.add(kontener_plastik, kontener_metal, kontener_organiczne, kontener_papier, kontener_szklo,
smieciarka)
def game(): def game():
obiekty = utworzObiekty()
# Petla az uzytkownik zamknie program # Petla az uzytkownik zamknie program
done = False done = False
clock = pygame.time.Clock() clock = pygame.time.Clock()
@ -180,50 +59,193 @@ def game():
"Grid coordinates: ", wiersz, kolumna) "Grid coordinates: ", wiersz, kolumna)
elif event.type == pygame.KEYDOWN: elif event.type == pygame.KEYDOWN:
if event.key == pygame.K_LEFT: if event.key == pygame.K_LEFT:
smieciarka.w_lewo() obiekty["smieciarka"].w_lewo()
if event.key == pygame.K_RIGHT: if event.key == pygame.K_RIGHT:
smieciarka.w_prawo() obiekty["smieciarka"].w_prawo()
if event.key == pygame.K_UP: if event.key == pygame.K_UP:
smieciarka.w_gore() obiekty["smieciarka"].w_gore()
if event.key == pygame.K_DOWN: if event.key == pygame.K_DOWN:
smieciarka.w_dol() obiekty["smieciarka"].w_dol()
smieciarka.rand_move() obiekty["smieciarka"].rand_move()
clock.tick(7) clock.tick(7)
pygame.quit() pygame.quit()
def rysowaniePlanszy(): def rysowaniePlanszy(obiekty):
obraz.fill(BLACK) obiekty["obraz"].fill(BLACK)
# rysowanie planszy # rysowanie planszy
for i in range(ILOSC_WIERSZY): for i in range(ILOSC_WIERSZY):
for j in range(ILOSC_KOLUMN): for j in range(ILOSC_KOLUMN):
pygame.draw.rect(obraz, pygame.draw.rect(obiekty["obraz"],
plansza[i, j].kolor, obiekty["plansza"][i, j].kolor,
[(MARGIN + WIDTH) * plansza[i, j].pozY + MARGIN, [(MARGIN + WIDTH) * obiekty["plansza"][i, j].pozY + MARGIN,
(MARGIN + HEIGHT) * (MARGIN + HEIGHT) *
plansza[i, j].pozX + MARGIN, obiekty["plansza"][i, j].pozX + MARGIN,
WIDTH, WIDTH,
HEIGHT]) HEIGHT])
obraz.blit(pygame.image.load( obiekty["obraz"].blit(pygame.image.load(
"resources/plansza/wysypisko.jpg"), (5, 5)) "resources/plansza/wysypisko.jpg"), (5, 5))
obraz.blit(pygame.image.load( obiekty["obraz"].blit(pygame.image.load(
"resources/plansza/jezioro.png"), (395, 655)) "resources/plansza/jezioro.png"), (395, 655))
plansza[6, 10].setJestPrzeszkoda(True) obiekty["plansza"][6, 10].setJestPrzeszkoda(True)
plansza[6, 11].setJestPrzeszkoda(True) obiekty["plansza"][6, 11].setJestPrzeszkoda(True)
plansza[7, 10].setJestPrzeszkoda(True) obiekty["plansza"][7, 10].setJestPrzeszkoda(True)
plansza[7, 11].setJestPrzeszkoda(True) obiekty["plansza"][7, 11].setJestPrzeszkoda(True)
all_sprites_list.draw(obraz) obiekty["sprajty"].draw(obiekty["obraz"])
text_metal, text_papier, text_plastik, text_szklo, text_pozostale, text_odwiedzone_domy = liczSmieci( text_metal, text_papier, text_plastik, text_szklo, text_pozostale, text_odwiedzone_domy = liczSmieci(
lista_domow) obiekty["domy"],obiekty)
obraz.blit(text_pozostalo, obiekty["obraz"].blit(obiekty["text_pozostalo"],
(1020, 240)) (1020, 240))
obraz.blit(text_metal, (1020, 280)) obiekty["obraz"].blit(text_metal, (1020, 280))
obraz.blit(text_plastik, (1020, 320)) obiekty["obraz"].blit(text_plastik, (1020, 320))
obraz.blit(text_szklo, (1020, 360)) obiekty["obraz"].blit(text_szklo, (1020, 360))
obraz.blit(text_papier, (1020, 400)) obiekty["obraz"].blit(text_papier, (1020, 400))
obraz.blit(text_pozostale, (1020, 440)) obiekty["obraz"].blit(text_pozostale, (1020, 440))
obraz.blit(text_odwiedzone_domy, (1020, 480)) obiekty["obraz"].blit(text_odwiedzone_domy, (1020, 480))
pygame.display.update() pygame.display.update()
def utworzObiekty():
# Tworzenie planszy i kratek
plansza = np.array([[modele.Kratka(i, j) for i in range(ILOSC_KOLUMN)]
for j in range(ILOSC_WIERSZY)])
all_sprites_list = pygame.sprite.Group()
# smieciarka
smieciarka = modele.Smieciarka(10, 10)
plansza[10, 10].setKolor(BLUE)
plansza[10, 10].setObiekt(smieciarka)
# tworzenie wyswietlanego okna
os.environ['SDL_VIDEO_WINDOW_POS'] = "%d,%d" % (0, 30)
obraz = pygame.display.set_mode(WINDOW_SIZE)
smieciarka.setObraz(obraz)
pygame.display.set_caption("Inteligentna śmieciarka")
# kontenery
if os.path.exists('resources/smieci w kontenerach'):
shutil.rmtree("resources/smieci w kontenerach")
os.makedirs('resources/smieci w kontenerach')
kontener_plastik = modele.Kontener(0, 0, "plastik")
kontener_plastik.setImage(pygame.image.load(
"resources/plansza/pojemnik_plastik.png"))
plansza[0, 0].setJestKontenerem(True)
plansza[0, 0].setObiekt(kontener_plastik)
kontener_metal = modele.Kontener(0, 4, "metal")
kontener_metal.setImage(pygame.image.load(
"resources/plansza/pojemnik_metal.png"))
plansza[0, 4].setJestKontenerem(True)
plansza[0, 4].setObiekt(kontener_metal)
kontener_organiczne = modele.Kontener(2, 2, "pozostale")
kontener_organiczne.setImage(pygame.image.load(
"resources/plansza/pojemnik_organiczne.png"))
plansza[2, 2].setJestKontenerem(True)
plansza[2, 2].setObiekt(kontener_organiczne)
kontener_papier = modele.Kontener(4, 0, "papier")
kontener_papier.setImage(pygame.image.load(
"resources/plansza/pojemnik_papier.png"))
plansza[4, 0].setJestKontenerem(True)
plansza[4, 0].setObiekt(kontener_papier)
kontener_szklo = modele.Kontener(4, 4, "szklo")
kontener_szklo.setImage(pygame.image.load(
"resources/plansza/pojemnik_szklo.png"))
plansza[4, 4].setJestKontenerem(True)
plansza[4, 4].setObiekt(kontener_szklo)
# domy
doms_array = ['resources/plansza/domy/dom1.png', 'resources/plansza/domy/dom2.png',
'resources/plansza/domy/dom3.png', 'resources/plansza/domy/dom4.png',
'resources/plansza/domy/dom5.png']
domy_lista = pygame.sprite.Group()
smieci_lista = [os.path.join(path, filename)
for path, dirs, files in os.walk("resources/smieci")
for filename in files]
# informacje o ilosci smieci w domach
font = pygame.font.SysFont("arial", 20, bold=True)
text_pozostalo = font.render("Pozostało śmieci w domach:", True, WHITE)
wspolrzedne_domow = modele.generujWspolrzedneDomow(10)
for i in range(len(wspolrzedne_domow)):
dom = modele.Dom(wspolrzedne_domow[i][0], wspolrzedne_domow[i][1])
dom.setImage(pygame.image.load(random.choice(doms_array)))
plansza[wspolrzedne_domow[i][0],
wspolrzedne_domow[i][1]].setJestDomem(True)
plansza[wspolrzedne_domow[i][0], wspolrzedne_domow[i][1]].setObiekt(dom)
domy_lista.add(dom)
all_sprites_list.add(dom)
lista_domow = domy_lista.sprites()
for d in lista_domow:
for j in range(5):
smiec = random.choice(smieci_lista)
d.dodajSmiec(smiec)
smieci_lista.remove(smiec)
# ustawienie wysypiska, rozmiar wysypiska 5x5
for i in range(5):
for j in range(5):
plansza[i, j].setJestWysypiskiem(True)
all_sprites_list.add(kontener_plastik, kontener_metal, kontener_organiczne, kontener_papier, kontener_szklo,
smieciarka)
obiekty = {
"plansza": plansza,
"smieciarka": smieciarka,
"obraz": obraz,
"kontener_plastik": kontener_plastik,
"kontener_szklo": kontener_szklo,
"kontener_metal": kontener_metal,
"kontener_organiczne": kontener_organiczne,
"kontener_papier": kontener_papier,
"sprajty": all_sprites_list,
"domy": lista_domow,
"smieci": smieci_lista,
"font": font,
"text_pozostalo": text_pozostalo,
"wspolrzedne_domow": wspolrzedne_domow
}
smieciarka.setObiekty(obiekty)
smieciarka.setPlansza(plansza)
return obiekty
def liczSmieci(domy, obiekty):
ile_metalu = 0
ile_szkla = 0
ile_papieru = 0
ile_plastiku = 0
ile_pozostalych = 0
for d in domy:
for s in d.smieci:
if "metal" in s:
ile_metalu += 1
elif "paper" in s:
ile_papieru += 1
elif "plastic" in s:
ile_plastiku += 1
elif "glass" in s:
ile_szkla += 1
elif "trash" in s:
ile_pozostalych += 1
text_metal = obiekty["font"].render("Metal: " + str(ile_metalu), True, WHITE)
text_papier = obiekty["font"].render("Papier: " + str(ile_papieru), True, WHITE)
text_plastik = obiekty["font"].render("Plastik: " + str(ile_plastiku), True, WHITE)
text_szklo = obiekty["font"].render("Szkło: " + str(ile_szkla), True, WHITE)
text_pozostale = obiekty["font"].render(
"Pozostałe: " + str(ile_pozostalych), True, WHITE)
text_odwiedzone_domy = obiekty["font"].render(
"Odwiedzone domy: " + str(obiekty["smieciarka"].getOdwiedzoneDomy()), True, WHITE)
return text_metal, text_papier, text_plastik, text_szklo, text_pozostale, text_odwiedzone_domy

View File

@ -34,6 +34,8 @@ class Smieciarka(pygame.sprite.Sprite):
self.pozostale = [] self.pozostale = []
self.odwiedzone_domy = 0 self.odwiedzone_domy = 0
self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow = [] self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow = []
self.plansza = None
self.obiekty = None
pygame.sprite.Sprite.__init__(self) pygame.sprite.Sprite.__init__(self)
self.rect = pygame.Rect(self.x * WIDTH + MARGIN * self.x + MARGIN, self.y * HEIGHT + MARGIN * self.y, WIDTH, self.rect = pygame.Rect(self.x * WIDTH + MARGIN * self.x + MARGIN, self.y * HEIGHT + MARGIN * self.y, WIDTH,
HEIGHT) HEIGHT)
@ -54,8 +56,8 @@ class Smieciarka(pygame.sprite.Sprite):
def w_lewo(self): def w_lewo(self):
if self.x > 0: if self.x > 0:
if game.plansza[self.x - 1, self.y].jestPrzeszkoda is not True: if self.plansza[self.x - 1, self.y].jestPrzeszkoda is not True:
if game.plansza[self.x - 1, self.y].jestDomem is True: if self.plansza[self.x - 1, self.y].jestDomem is True:
if [self.x - 1, self.y] not in self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow: if [self.x - 1, self.y] not in self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow:
self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow.append([self.x - 1, self.y]) self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow.append([self.x - 1, self.y])
self.zwiekszIloscOdwiedzonychDomow() self.zwiekszIloscOdwiedzonychDomow()
@ -64,17 +66,17 @@ class Smieciarka(pygame.sprite.Sprite):
'resources/plansza/smieciarka.png') 'resources/plansza/smieciarka.png')
self.ruch = 1 self.ruch = 1
game.plansza[self.x - 1, self.y].setKolor(BLUE) self.plansza[self.x - 1, self.y].setKolor(BLUE)
for i in range((WIDTH + MARGIN) // 5): for i in range((WIDTH + MARGIN) // 5):
self.rect.x -= 5 self.rect.x -= 5
self.obraz.blit(self.image, (self.rect.x, self.rect.y)) self.obraz.blit(self.image, (self.rect.x, self.rect.y))
game.rysowaniePlanszy() game.rysowaniePlanszy(self.obiekty)
self.x -= 1 self.x -= 1
def w_prawo(self): def w_prawo(self):
if self.x < 14: if self.x < 14:
if game.plansza[self.x + 1, self.y].jestPrzeszkoda is not True: if self.plansza[self.x + 1, self.y].jestPrzeszkoda is not True:
if game.plansza[self.x + 1, self.y].jestDomem is True: if self.plansza[self.x + 1, self.y].jestDomem is True:
if [self.x + 1, self.y] not in self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow: if [self.x + 1, self.y] not in self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow:
self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow.append([self.x + 1, self.y]) self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow.append([self.x + 1, self.y])
self.zwiekszIloscOdwiedzonychDomow() self.zwiekszIloscOdwiedzonychDomow()
@ -82,41 +84,41 @@ class Smieciarka(pygame.sprite.Sprite):
self.image = pygame.transform.flip(self.image, True, False) self.image = pygame.transform.flip(self.image, True, False)
self.ruch = 2 self.ruch = 2
game.plansza[self.x + 1, self.y].setKolor(BLUE) self.plansza[self.x + 1, self.y].setKolor(BLUE)
for i in range((WIDTH + MARGIN) // 5): for i in range((WIDTH + MARGIN) // 5):
self.rect.x += 5 self.rect.x += 5
self.obraz.blit(self.image, (self.rect.x, self.rect.y)) self.obraz.blit(self.image, (self.rect.x, self.rect.y))
game.rysowaniePlanszy() game.rysowaniePlanszy(self.obiekty)
self.x += 1 self.x += 1
def w_gore(self): def w_gore(self):
if self.y > 0: if self.y > 0:
if game.plansza[self.x, self.y - 1].jestPrzeszkoda is not True: if self.plansza[self.x, self.y - 1].jestPrzeszkoda is not True:
if game.plansza[self.x, self.y - 1].jestDomem is True: if self.plansza[self.x, self.y - 1].jestDomem is True:
if [self.x, self.y - 1] not in self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow: if [self.x, self.y - 1] not in self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow:
self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow.append([self.x, self.y - 1]) self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow.append([self.x, self.y - 1])
self.zwiekszIloscOdwiedzonychDomow() self.zwiekszIloscOdwiedzonychDomow()
game.plansza[self.x, self.y - 1].setKolor(BLUE) self.plansza[self.x, self.y - 1].setKolor(BLUE)
for i in range((WIDTH + MARGIN) // 5): for i in range((WIDTH + MARGIN) // 5):
self.rect.y -= 5 self.rect.y -= 5
self.obraz.blit(self.image, (self.rect.x, self.rect.y)) self.obraz.blit(self.image, (self.rect.x, self.rect.y))
game.rysowaniePlanszy() game.rysowaniePlanszy(self.obiekty)
self.y -= 1 self.y -= 1
def w_dol(self): def w_dol(self):
if self.y < 14: if self.y < 14:
if game.plansza[self.x, self.y + 1].jestPrzeszkoda is not True: if self.plansza[self.x, self.y + 1].jestPrzeszkoda is not True:
if game.plansza[self.x, self.y + 1].jestDomem is True: if self.plansza[self.x, self.y + 1].jestDomem is True:
if [self.x, self.y + 1] not in self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow: if [self.x, self.y + 1] not in self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow:
self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow.append([self.x, self.y + 1]) self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow.append([self.x, self.y + 1])
self.zwiekszIloscOdwiedzonychDomow() self.zwiekszIloscOdwiedzonychDomow()
game.plansza[self.x, self.y + 1].setKolor(BLUE) self.plansza[self.x, self.y + 1].setKolor(BLUE)
for i in range((WIDTH + MARGIN) // 5): for i in range((WIDTH + MARGIN) // 5):
self.rect.y += 5 self.rect.y += 5
self.obraz.blit(self.image, (self.rect.x, self.rect.y)) self.obraz.blit(self.image, (self.rect.x, self.rect.y))
game.rysowaniePlanszy() game.rysowaniePlanszy(self.obiekty)
self.y += 1 self.y += 1
def dodajPlastik(self, smiec): def dodajPlastik(self, smiec):
@ -137,6 +139,12 @@ class Smieciarka(pygame.sprite.Sprite):
def getOdwiedzoneDomy(self): def getOdwiedzoneDomy(self):
return self.odwiedzone_domy return self.odwiedzone_domy
def setPlansza(self,plansza):
self.plansza = plansza
def setObiekty(self,obiekty):
self.obiekty = obiekty
class Dom(pygame.sprite.Sprite): class Dom(pygame.sprite.Sprite):
def __init__(self, x, y): def __init__(self, x, y):