Compare commits

...

3 Commits

Author SHA1 Message Date
Adam Osiowy
6c08a81a52 utworzony plik Graphsearch 2020-04-26 11:23:17 +02:00
Adam Osiowy
1dc9e45f19 dodana obsluga przyciskow 'q' i 's' 2020-04-25 16:33:44 +02:00
Adam Osiowy
cc6fdc2e8b stworzone srodowisko testowe - A* 2020-04-25 15:42:45 +02:00
3 changed files with 102 additions and 323 deletions

45
Graphsearch.py Normal file
View File

@ -0,0 +1,45 @@
from queue import PriorityQueue
# fringe - kolejka priorytetowa przechowująca wierzchołki do odwiedzenia
fringe = PriorityQueue() # put or get
# explored - lista odwiedzonych stanów
explored = []
# istate - stan początkowy
# succ - funkcja następnika
def succ():
pass
# goaltest - test spełnienia celu
def goaltest():
pass
# f - funkcja wyznaczająca priorytet następników
def f():
pass
def graphsearch(fringe, explored, istate, succ, goaltest, f):
# umieść new node(istate) na fringe
# loop
# if fringe jest pusta
# return false
# elem = wybierz element z fringe
# if goal_test(elem.state)
# return ciąg akcji zbudowany z wykorzystaniem pól parent i action
# umieść elem na liście explored
# for (akcja, stan) in succ(elem.state)
# x = new node(stan)
# x.parent = elem
# x.action = akcja
# p = f(x)
# if stan nie należy do fringe i nie należy do explored
# umieść x na fringe zgodnie z priorytetem p
# else if stan należy do fringe i ma na nim priorytet r > p
# zastąp węzeł o priorytecie r węzłem o priorytecie p
pass

177
game.py
View File

@ -14,6 +14,8 @@ GREEN = (0, 255, 0)
RED = (255, 0, 0)
BLUE = (40, 50, 200)
GREY = (128, 128, 128)
MAGENTA = (255, 0, 144)
YELLOW = (255, 255, 0)
# wysokosc i szerokosc kazdej kratki
WIDTH = 60
@ -27,20 +29,17 @@ ILOSC_WIERSZY = 15
ILOSC_KOLUMN = 15
# rozmiar okna
WINDOW_SIZE = [1300, 980]
WINDOW_SIZE = [980, 980]
# TEST DODAWANIA SMIECI Z POJEDYNCZEGO DOMU DO FOLDERU KONTENERA ZE SZKLEM
# for d in lista_domow:
# for s in d.smieci:
# kontener_szklo.dodajSmiec(s)
def game():
obiekty = utworzObiekty()
# Petla az uzytkownik zamknie program
done = False
clock = pygame.time.Clock()
start = False
# -------- Glowna petla programu -----------
while not done:
@ -57,16 +56,16 @@ def game():
wiersz = pozycja_myszki[1] // (HEIGHT + MARGIN)
print("Click ", pozycja_myszki,
"Grid coordinates: ", wiersz, kolumna)
elif event.type == pygame.KEYDOWN:
if event.key == pygame.K_LEFT:
obiekty["smieciarka"].w_lewo()
if event.key == pygame.K_RIGHT:
obiekty["smieciarka"].w_prawo()
if event.key == pygame.K_UP:
obiekty["smieciarka"].w_gore()
if event.key == pygame.K_DOWN:
obiekty["smieciarka"].w_dol()
obiekty["plansza"][kolumna,wiersz].setKolor(BLACK)
rysowaniePlanszy(obiekty)
pressed = pygame.key.get_pressed()
if pressed[pygame.K_q]:
start = False
if pressed[pygame.K_s]:
start = True
if pressed[pygame.K_z]:
continue
if start:
obiekty["smieciarka"].rand_move()
clock.tick(7)
pygame.quit()
@ -85,26 +84,7 @@ def rysowaniePlanszy(obiekty):
WIDTH,
HEIGHT])
obiekty["obraz"].blit(pygame.image.load(
"resources/plansza/wysypisko.jpg"), (5, 5))
obiekty["obraz"].blit(pygame.image.load(
"resources/plansza/jezioro.png"), (395, 655))
obiekty["plansza"][6, 10].setJestPrzeszkoda(True)
obiekty["plansza"][6, 11].setJestPrzeszkoda(True)
obiekty["plansza"][7, 10].setJestPrzeszkoda(True)
obiekty["plansza"][7, 11].setJestPrzeszkoda(True)
obiekty["sprajty"].draw(obiekty["obraz"])
text_metal, text_papier, text_plastik, text_szklo, text_pozostale, text_odwiedzone_domy = liczSmieci(
obiekty["domy"],obiekty)
obiekty["obraz"].blit(obiekty["text_pozostalo"],
(1020, 240))
obiekty["obraz"].blit(text_metal, (1020, 280))
obiekty["obraz"].blit(text_plastik, (1020, 320))
obiekty["obraz"].blit(text_szklo, (1020, 360))
obiekty["obraz"].blit(text_papier, (1020, 400))
obiekty["obraz"].blit(text_pozostale, (1020, 440))
obiekty["obraz"].blit(text_odwiedzone_domy, (1020, 480))
pygame.display.update()
@ -114,9 +94,12 @@ def utworzObiekty():
for j in range(ILOSC_WIERSZY)])
all_sprites_list = pygame.sprite.Group()
# smieciarka
smieciarka = modele.Smieciarka(10, 10)
plansza[10, 10].setKolor(BLUE)
plansza[10, 10].setObiekt(smieciarka)
smieciarka = modele.Smieciarka(14, 14)
plansza[14, 14].setKolor(BLUE)
plansza[14, 14].setObiekt(smieciarka)
# punkt docelowy
plansza[0,0].setKolor(MAGENTA)
# tworzenie wyswietlanego okna
os.environ['SDL_VIDEO_WINDOW_POS'] = "%d,%d" % (0, 30)
@ -124,128 +107,14 @@ def utworzObiekty():
smieciarka.setObraz(obraz)
pygame.display.set_caption("Inteligentna śmieciarka")
# kontenery
if os.path.exists('resources/smieci w kontenerach'):
shutil.rmtree("resources/smieci w kontenerach")
os.makedirs('resources/smieci w kontenerach')
kontener_plastik = modele.Kontener(0, 0, "plastik")
kontener_plastik.setImage(pygame.image.load(
"resources/plansza/pojemnik_plastik.png"))
plansza[0, 0].setJestKontenerem(True)
plansza[0, 0].setObiekt(kontener_plastik)
kontener_metal = modele.Kontener(0, 4, "metal")
kontener_metal.setImage(pygame.image.load(
"resources/plansza/pojemnik_metal.png"))
plansza[0, 4].setJestKontenerem(True)
plansza[0, 4].setObiekt(kontener_metal)
kontener_organiczne = modele.Kontener(2, 2, "pozostale")
kontener_organiczne.setImage(pygame.image.load(
"resources/plansza/pojemnik_organiczne.png"))
plansza[2, 2].setJestKontenerem(True)
plansza[2, 2].setObiekt(kontener_organiczne)
kontener_papier = modele.Kontener(4, 0, "papier")
kontener_papier.setImage(pygame.image.load(
"resources/plansza/pojemnik_papier.png"))
plansza[4, 0].setJestKontenerem(True)
plansza[4, 0].setObiekt(kontener_papier)
kontener_szklo = modele.Kontener(4, 4, "szklo")
kontener_szklo.setImage(pygame.image.load(
"resources/plansza/pojemnik_szklo.png"))
plansza[4, 4].setJestKontenerem(True)
plansza[4, 4].setObiekt(kontener_szklo)
# domy
doms_array = ['resources/plansza/domy/dom1.png', 'resources/plansza/domy/dom2.png',
'resources/plansza/domy/dom3.png', 'resources/plansza/domy/dom4.png',
'resources/plansza/domy/dom5.png']
domy_lista = pygame.sprite.Group()
smieci_lista = [os.path.join(path, filename)
for path, dirs, files in os.walk("resources/smieci")
for filename in files]
# informacje o ilosci smieci w domach
font = pygame.font.SysFont("arial", 20, bold=True)
text_pozostalo = font.render("Pozostało śmieci w domach:", True, WHITE)
wspolrzedne_domow = modele.generujWspolrzedneDomow(10)
for i in range(len(wspolrzedne_domow)):
dom = modele.Dom(wspolrzedne_domow[i][0], wspolrzedne_domow[i][1])
dom.setImage(pygame.image.load(random.choice(doms_array)))
plansza[wspolrzedne_domow[i][0],
wspolrzedne_domow[i][1]].setJestDomem(True)
plansza[wspolrzedne_domow[i][0], wspolrzedne_domow[i][1]].setObiekt(dom)
domy_lista.add(dom)
all_sprites_list.add(dom)
lista_domow = domy_lista.sprites()
for d in lista_domow:
for j in range(5):
smiec = random.choice(smieci_lista)
d.dodajSmiec(smiec)
smieci_lista.remove(smiec)
# ustawienie wysypiska, rozmiar wysypiska 5x5
for i in range(5):
for j in range(5):
plansza[i, j].setJestWysypiskiem(True)
all_sprites_list.add(kontener_plastik, kontener_metal, kontener_organiczne, kontener_papier, kontener_szklo,
smieciarka)
all_sprites_list.add(smieciarka)
obiekty = {
"plansza": plansza,
"smieciarka": smieciarka,
"obraz": obraz,
"kontener_plastik": kontener_plastik,
"kontener_szklo": kontener_szklo,
"kontener_metal": kontener_metal,
"kontener_organiczne": kontener_organiczne,
"kontener_papier": kontener_papier,
"sprajty": all_sprites_list,
"domy": lista_domow,
"smieci": smieci_lista,
"font": font,
"text_pozostalo": text_pozostalo,
"wspolrzedne_domow": wspolrzedne_domow
"sprajty": all_sprites_list
}
smieciarka.setObiekty(obiekty)
smieciarka.setPlansza(plansza)
return obiekty
def liczSmieci(domy, obiekty):
ile_metalu = 0
ile_szkla = 0
ile_papieru = 0
ile_plastiku = 0
ile_pozostalych = 0
for d in domy:
for s in d.smieci:
if "metal" in s:
ile_metalu += 1
elif "paper" in s:
ile_papieru += 1
elif "plastic" in s:
ile_plastiku += 1
elif "glass" in s:
ile_szkla += 1
elif "trash" in s:
ile_pozostalych += 1
text_metal = obiekty["font"].render("Metal: " + str(ile_metalu), True, WHITE)
text_papier = obiekty["font"].render("Papier: " + str(ile_papieru), True, WHITE)
text_plastik = obiekty["font"].render("Plastik: " + str(ile_plastiku), True, WHITE)
text_szklo = obiekty["font"].render("Szkło: " + str(ile_szkla), True, WHITE)
text_pozostale = obiekty["font"].render(
"Pozostałe: " + str(ile_pozostalych), True, WHITE)
text_odwiedzone_domy = obiekty["font"].render(
"Odwiedzone domy: " + str(obiekty["smieciarka"].getOdwiedzoneDomy()), True, WHITE)
return text_metal, text_papier, text_plastik, text_szklo, text_pozostale, text_odwiedzone_domy

139
modele.py
View File

@ -1,8 +1,6 @@
import pygame
import game
import random
import os
import shutil
# wysokosc i szerokosc kazdej kratki
WIDTH = 60
@ -27,13 +25,6 @@ class Smieciarka(pygame.sprite.Sprite):
self.image = pygame.image.load('resources/plansza/smieciarka.png')
self.obraz = None
self.ruch = 1
self.plastik = []
self.szklo = []
self.papier = []
self.metal = []
self.pozostale = []
self.odwiedzone_domy = 0
self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow = []
self.plansza = None
self.obiekty = None
pygame.sprite.Sprite.__init__(self)
@ -56,11 +47,6 @@ class Smieciarka(pygame.sprite.Sprite):
def w_lewo(self):
if self.x > 0:
if self.plansza[self.x - 1, self.y].jestPrzeszkoda is not True:
if self.plansza[self.x - 1, self.y].jestDomem is True:
if [self.x - 1, self.y] not in self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow:
self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow.append([self.x - 1, self.y])
self.zwiekszIloscOdwiedzonychDomow()
if self.ruch == 2:
self.image = pygame.image.load(
'resources/plansza/smieciarka.png')
@ -75,11 +61,6 @@ class Smieciarka(pygame.sprite.Sprite):
def w_prawo(self):
if self.x < 14:
if self.plansza[self.x + 1, self.y].jestPrzeszkoda is not True:
if self.plansza[self.x + 1, self.y].jestDomem is True:
if [self.x + 1, self.y] not in self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow:
self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow.append([self.x + 1, self.y])
self.zwiekszIloscOdwiedzonychDomow()
if self.ruch == 1:
self.image = pygame.transform.flip(self.image, True, False)
self.ruch = 2
@ -93,12 +74,6 @@ class Smieciarka(pygame.sprite.Sprite):
def w_gore(self):
if self.y > 0:
if self.plansza[self.x, self.y - 1].jestPrzeszkoda is not True:
if self.plansza[self.x, self.y - 1].jestDomem is True:
if [self.x, self.y - 1] not in self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow:
self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow.append([self.x, self.y - 1])
self.zwiekszIloscOdwiedzonychDomow()
self.plansza[self.x, self.y - 1].setKolor(BLUE)
for i in range((WIDTH + MARGIN) // 5):
self.rect.y -= 5
@ -108,12 +83,6 @@ class Smieciarka(pygame.sprite.Sprite):
def w_dol(self):
if self.y < 14:
if self.plansza[self.x, self.y + 1].jestPrzeszkoda is not True:
if self.plansza[self.x, self.y + 1].jestDomem is True:
if [self.x, self.y + 1] not in self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow:
self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow.append([self.x, self.y + 1])
self.zwiekszIloscOdwiedzonychDomow()
self.plansza[self.x, self.y + 1].setKolor(BLUE)
for i in range((WIDTH + MARGIN) // 5):
self.rect.y += 5
@ -121,79 +90,17 @@ class Smieciarka(pygame.sprite.Sprite):
game.rysowaniePlanszy(self.obiekty)
self.y += 1
def dodajPlastik(self, smiec):
self.plastik.append(smiec)
def dodajSzklo(self, smiec):
self.szklo.append(smiec)
def dodajPapier(self, smiec):
self.papier.append(smiec)
def dodajMetal(self, smiec):
self.metal.append(smiec)
def zwiekszIloscOdwiedzonychDomow(self):
self.odwiedzone_domy += 1
def getOdwiedzoneDomy(self):
return self.odwiedzone_domy
def setPlansza(self,plansza):
def setPlansza(self, plansza):
self.plansza = plansza
def setObiekty(self,obiekty):
def setObiekty(self, obiekty):
self.obiekty = obiekty
class Dom(pygame.sprite.Sprite):
def __init__(self, x, y):
self.x = x
self.y = y
pygame.sprite.Sprite.__init__(self)
self.image = pygame.image.__class__
self.rect = pygame.Rect(self.x * WIDTH + MARGIN * self.x + MARGIN, self.y * HEIGHT + MARGIN * self.y + MARGIN,
WIDTH, HEIGHT)
self.smieci = []
def setImage(self, image):
self.image = image
def dodajSmiec(self, smiec):
self.smieci.append(smiec)
def usunSmiec(self, smiec):
self.smieci.remove(smiec)
class Kontener(pygame.sprite.Sprite):
def __init__(self, x, y, typ):
self.x = x
self.y = y
pygame.sprite.Sprite.__init__(self)
self.image = pygame.image.__class__
self.rect = pygame.Rect(self.x * WIDTH + MARGIN * self.x + MARGIN, self.y * HEIGHT + MARGIN * self.y + MARGIN,
WIDTH, HEIGHT)
self.smieci = []
self.typ = typ
os.makedirs("resources/smieci w kontenerach/" + self.typ)
def dodajSmiec(self, smiec):
self.smieci.append(smiec)
shutil.copy(smiec, "resources/smieci w kontenerach/" + self.typ)
def setImage(self, image):
self.image = image
class Kratka(pygame.sprite.Sprite):
def __init__(self, poz_x, poz_y):
self.pozX = poz_x
self.pozY = poz_y
self.jestDomem = False
self.jestKontenerem = False
self.jestWysypiskiem = False
self.jestPrzeszkoda = False
self.kolor = GREY
self.obiekt = None
pygame.sprite.Sprite.__init__(self)
@ -208,47 +115,5 @@ class Kratka(pygame.sprite.Sprite):
def setObiekt(self, obiekt):
self.obiekt = obiekt
def setJestDomem(self, bool):
self.jestDomem = bool
def setJestSmieciarka(self, bool):
self.jestSmieciarka = bool
def setJestPrzeszkoda(self, bool):
self.jestPrzeszkoda = bool
def setJestKontenerem(self, bool):
self.jestKontenerem = bool
def setJestWysypiskiem(self, bool):
self.jestWysypiskiem = bool
def setKolor(self, kolor):
self.kolor = kolor
def generujWspolrzedneDomow(ilosc_domow):
wspolrzedne_domow = []
r = len(wspolrzedne_domow)
while r < ilosc_domow:
wspolrzedne_domu = []
x = random.randrange(15)
if x < 5:
y = random.randrange(5, 15)
else:
y = random.randrange(15)
wspolrzedne_domu.append(x)
wspolrzedne_domu.append(y)
if 6 <= wspolrzedne_domu[0] <= 7 and 10 <= wspolrzedne_domu[1] <= 11:
continue
if wspolrzedne_domu[0] == 10 and wspolrzedne_domu[1] == 10:
continue
if wspolrzedne_domu not in wspolrzedne_domow:
wspolrzedne_domow.append(wspolrzedne_domu)
r += 1
return wspolrzedne_domow