SZI-Smieciarka/game.py
2020-05-07 16:55:31 +02:00

309 lines
12 KiB
Python

import pygame
import modele
import numpy as np
import random
import os
import shutil
import astar
import uczenie_kacper as kacper
pygame.init()
# kolory
BLACK = (0, 0, 0)
WHITE = (255, 255, 255)
GREEN = (0, 255, 0)
RED = (255, 0, 0)
BLUE = (40, 50, 200)
GREY = (128, 128, 128)
# wysokosc i szerokosc kazdej kratki
WIDTH = 60
HEIGHT = 60
# margines pomiedzy kratkami
MARGIN = 5
# rozmiar kratki
ILOSC_WIERSZY = 15
ILOSC_KOLUMN = 15
# rozmiar okna
WINDOW_SIZE = [1300, 980]
# TEST DODAWANIA SMIECI Z POJEDYNCZEGO DOMU DO FOLDERU KONTENERA ZE SZKLEM
# for d in lista_domow:
# for s in d.smieci:
# kontener_szklo.dodajSmiec(s)
def game():
obiekty = utworzObiekty()
nieodwiedzone_domy = obiekty["wspolrzedne_domow"]
nieodwiedzone_kontenery = [(obiekty["kontener_szklo"].x, obiekty["kontener_szklo"].y),
(obiekty["kontener_papier"].x, obiekty["kontener_papier"].y),
(obiekty["kontener_metal"].x, obiekty["kontener_metal"].y),
(obiekty["kontener_plastik"].x, obiekty["kontener_plastik"].y),]
# Petla az uzytkownik zamknie program
done = False
clock = pygame.time.Clock()
# -------- Glowna petla programu -----------
while not done:
# obsluga zdarzen typu nacisniecie klawisza lub przycisku myszy
for event in pygame.event.get(): # User did something
if event.type == pygame.QUIT: # If user clicked close
done = True # Flag that we are done so we exit this loop
elif event.type == pygame.MOUSEBUTTONDOWN:
# Zapisywanie pozycji myszki po kliknieciu
pozycja_myszki = pygame.mouse.get_pos()
# Zamiana pozycji na konkretne koordy
kolumna = pozycja_myszki[0] // (WIDTH + MARGIN)
wiersz = pozycja_myszki[1] // (HEIGHT + MARGIN)
print("Click ", pozycja_myszki,
"Grid coordinates: ", wiersz, kolumna)
elif event.type == pygame.KEYDOWN:
if event.key == pygame.K_LEFT:
kacper.przewidz()
if event.key == pygame.K_RIGHT:
kacper.trainModel()
if event.key == pygame.K_UP:
obiekty["smieciarka"].w_gore()
if event.key == pygame.K_DOWN:
obiekty["smieciarka"].w_dol()
rysowaniePlanszy(obiekty)
while nieodwiedzone_domy:
nieodwiedzone_domy.sort(key=lambda x: astar.heurystyka((obiekty["smieciarka"].x, obiekty["smieciarka"].y), x))
cel = nieodwiedzone_domy.pop(0)
obiekty["smieciarka"].astar_move(obiekty, (obiekty["smieciarka"].x, obiekty["smieciarka"].y), cel)
pozX = cel[0]
pozY = cel[1]
for dom in obiekty["domy"]:
if dom.x == pozX and dom.y == pozY:
while dom.smieci:
smiec = dom.smieci.pop(0)
rodzaj = kacper.przewidz(smiec)
if rodzaj == "paper":
obiekty["smieciarka"].dodajPapier(smiec)
elif rodzaj == "glass":
obiekty["smieciarka"].dodajSzklo(smiec)
elif rodzaj == "metal":
obiekty["smieciarka"].dodajMetal(smiec)
elif rodzaj == "plastic":
obiekty["smieciarka"].dodajPlastik(smiec)
while nieodwiedzone_kontenery:
nieodwiedzone_kontenery.sort(key=lambda x: astar.heurystyka((obiekty["smieciarka"].x, obiekty["smieciarka"].y), x))
cel = nieodwiedzone_kontenery.pop(0)
obiekty["smieciarka"].astar_move(obiekty, (obiekty["smieciarka"].x, obiekty["smieciarka"].y), cel)
pozX = cel[0]
pozY = cel[1]
if obiekty["plansza"][pozX, pozY].obiekt == obiekty["kontener_papier"]:
while obiekty["smieciarka"].papier:
smiec = obiekty["smieciarka"].papier.pop(0)
obiekty["kontener_papier"].dodajSmiec(smiec)
elif obiekty["plansza"][pozX, pozY].obiekt == obiekty["kontener_szklo"]:
while obiekty["smieciarka"].szklo:
smiec = obiekty["smieciarka"].szklo.pop(0)
obiekty["kontener_szklo"].dodajSmiec(smiec)
elif obiekty["plansza"][pozX, pozY].obiekt == obiekty["kontener_metal"]:
while obiekty["smieciarka"].metal:
smiec = obiekty["smieciarka"].metal.pop(0)
obiekty["kontener_metal"].dodajSmiec(smiec)
elif obiekty["plansza"][pozX, pozY].obiekt == obiekty["kontener_plastik"]:
while obiekty["smieciarka"].plastik:
smiec = obiekty["smieciarka"].plastik.pop(0)
obiekty["kontener_plastik"].dodajSmiec(smiec)
clock.tick(7)
pygame.quit()
def rysowaniePlanszy(obiekty):
obiekty["obraz"].fill(BLACK)
# rysowanie planszy
for i in range(ILOSC_WIERSZY):
for j in range(ILOSC_KOLUMN):
pygame.draw.rect(obiekty["obraz"],
obiekty["plansza"][i, j].kolor,
[(MARGIN + WIDTH) * obiekty["plansza"][i, j].pozY + MARGIN,
(MARGIN + HEIGHT) *
obiekty["plansza"][i, j].pozX + MARGIN,
WIDTH,
HEIGHT])
obiekty["obraz"].blit(pygame.image.load(
"resources/plansza/wysypisko.jpg"), (5, 5))
obiekty["obraz"].blit(pygame.image.load(
"resources/plansza/jezioro.png"), (395, 655))
obiekty["plansza"][6, 10].setJestPrzeszkoda(True)
obiekty["plansza"][6, 11].setJestPrzeszkoda(True)
obiekty["plansza"][7, 10].setJestPrzeszkoda(True)
obiekty["plansza"][7, 11].setJestPrzeszkoda(True)
obiekty["sprajty"].draw(obiekty["obraz"])
text_metal, text_papier, text_plastik, text_szklo, text_pozostale, text_odwiedzone_domy = liczSmieci(
obiekty["domy"], obiekty)
obiekty["obraz"].blit(obiekty["text_pozostalo"],
(1020, 240))
obiekty["obraz"].blit(text_metal, (1020, 280))
obiekty["obraz"].blit(text_plastik, (1020, 320))
obiekty["obraz"].blit(text_szklo, (1020, 360))
obiekty["obraz"].blit(text_papier, (1020, 400))
# obiekty["obraz"].blit(text_pozostale, (1020, 440))
obiekty["obraz"].blit(text_odwiedzone_domy, (1020, 480))
pygame.display.update()
def utworzObiekty():
# Tworzenie planszy i kratek
plansza = np.array([[modele.Kratka(i, j) for i in range(ILOSC_KOLUMN)]
for j in range(ILOSC_WIERSZY)])
all_sprites_list = pygame.sprite.Group()
# smieciarka
smieciarka = modele.Smieciarka(10, 10)
plansza[10, 10].setKolor(BLUE)
plansza[10, 10].setObiekt(smieciarka)
# tworzenie wyswietlanego okna
os.environ['SDL_VIDEO_WINDOW_POS'] = "%d,%d" % (0, 30)
obraz = pygame.display.set_mode(WINDOW_SIZE)
smieciarka.setObraz(obraz)
pygame.display.set_caption("Inteligentna śmieciarka")
# kontenery
if os.path.exists('resources/smieci w kontenerach'):
shutil.rmtree("resources/smieci w kontenerach")
os.makedirs('resources/smieci w kontenerach')
kontener_plastik = modele.Kontener(0, 0, "plastik")
kontener_plastik.setImage(pygame.image.load(
"resources/plansza/pojemnik_plastik.png"))
plansza[0, 0].setJestKontenerem(True)
plansza[0, 0].setObiekt(kontener_plastik)
kontener_metal = modele.Kontener(0, 4, "metal")
kontener_metal.setImage(pygame.image.load(
"resources/plansza/pojemnik_metal.png"))
plansza[0, 4].setJestKontenerem(True)
plansza[0, 4].setObiekt(kontener_metal)
# kontener_organiczne = modele.Kontener(2, 2, "pozostale")
# kontener_organiczne.setImage(pygame.image.load(
# "resources/plansza/pojemnik_organiczne.png"))
# plansza[2, 2].setJestKontenerem(True)
# plansza[2, 2].setObiekt(kontener_organiczne)
kontener_papier = modele.Kontener(4, 0, "papier")
kontener_papier.setImage(pygame.image.load(
"resources/plansza/pojemnik_papier.png"))
plansza[4, 0].setJestKontenerem(True)
plansza[4, 0].setObiekt(kontener_papier)
kontener_szklo = modele.Kontener(4, 4, "szklo")
kontener_szklo.setImage(pygame.image.load(
"resources/plansza/pojemnik_szklo.png"))
plansza[4, 4].setJestKontenerem(True)
plansza[4, 4].setObiekt(kontener_szklo)
# domy
doms_array = ['resources/plansza/domy/dom1.png', 'resources/plansza/domy/dom2.png',
'resources/plansza/domy/dom3.png', 'resources/plansza/domy/dom4.png',
'resources/plansza/domy/dom5.png']
domy_lista = pygame.sprite.Group()
smieci_lista = [os.path.join(path, filename)
for path, dirs, files in os.walk("resources/smieci")
for filename in files]
# informacje o ilosci smieci w domach
font = pygame.font.SysFont("arial", 20, bold=True)
text_pozostalo = font.render("Pozostało śmieci w domach:", True, WHITE)
wspolrzedne_domow = modele.generujWspolrzedneDomow(10)
for i in range(len(wspolrzedne_domow)):
dom = modele.Dom(wspolrzedne_domow[i][0], wspolrzedne_domow[i][1])
dom.setImage(pygame.image.load(random.choice(doms_array)))
plansza[wspolrzedne_domow[i][0],
wspolrzedne_domow[i][1]].setJestDomem(True)
plansza[wspolrzedne_domow[i][0], wspolrzedne_domow[i][1]].setObiekt(dom)
domy_lista.add(dom)
all_sprites_list.add(dom)
lista_domow = domy_lista.sprites()
acc = 0
for d in lista_domow:
for j in range(5):
smiec = random.choice(smieci_lista)
d.dodajSmiec(smiec)
# print('')
# print(smiec)
# print(kacper.przewidz(smiec))
# if kacper.przewidz(smiec) in smiec:
# acc += 1
# smieci_lista.remove(smiec)
# print(acc)
# ustawienie wysypiska, rozmiar wysypiska 5x5
for i in range(5):
for j in range(5):
plansza[i, j].setJestWysypiskiem(True)
all_sprites_list.add(kontener_plastik, kontener_metal, kontener_papier, kontener_szklo,
smieciarka)
obiekty = {
"plansza": plansza,
"smieciarka": smieciarka,
"obraz": obraz,
"kontener_plastik": kontener_plastik,
"kontener_szklo": kontener_szklo,
"kontener_metal": kontener_metal,
"kontener_papier": kontener_papier,
"sprajty": all_sprites_list,
"domy": lista_domow,
"smieci": smieci_lista,
"font": font,
"text_pozostalo": text_pozostalo,
"wspolrzedne_domow": wspolrzedne_domow
}
smieciarka.setObiekty(obiekty)
smieciarka.setPlansza(plansza)
return obiekty
def liczSmieci(domy, obiekty):
ile_metalu = 0
ile_szkla = 0
ile_papieru = 0
ile_plastiku = 0
ile_pozostalych = 0
for d in domy:
for s in d.smieci:
if "metal" in s:
ile_metalu += 1
elif "paper" in s:
ile_papieru += 1
elif "plastic" in s:
ile_plastiku += 1
elif "glass" in s:
ile_szkla += 1
text_metal = obiekty["font"].render("Metal: " + str(ile_metalu), True, WHITE)
text_papier = obiekty["font"].render("Papier: " + str(ile_papieru), True, WHITE)
text_plastik = obiekty["font"].render("Plastik: " + str(ile_plastiku), True, WHITE)
text_szklo = obiekty["font"].render("Szkło: " + str(ile_szkla), True, WHITE)
text_pozostale = obiekty["font"].render(
"Pozostałe: " + str(ile_pozostalych), True, WHITE)
text_odwiedzone_domy = obiekty["font"].render(
"Odwiedzone domy: " + str(obiekty["smieciarka"].getOdwiedzoneDomy()), True, WHITE)
return text_metal, text_papier, text_plastik, text_szklo, text_pozostale, text_odwiedzone_domy