3.3 KiB
Use Case 1: Zakup produktu
Aktor podstawowy: Klient
Główni odbiorcy i oczekiwania względem systemu:
-
Klient: chce szybko i przy najmniejszym wysiłku dokonać zakupu wybranego produktu
-
Pracownik obsługi: oczekuje bezproblemowej obsługi klienta przez automat
-
Właściciel automatu: chce zadowolenia klienta i poprawnego realizowania transakcji
-
Urząd Skarbowy: oczekuje prawidłowego odprowadzenia podatków
Warunki wstępne:
Sprawny automat zaopatrzony w produkty.
Warunki końcowe:
Sprzedaż jest poprawnie zrealizowana. System magazynowy automatu jest zaktualizowany. Podatek jest prawidłowo naliczony.
Scenariusz główny (ścieżka podstawowa):
- Klient podchodzi do automatu
- Klient wybiera produkt wprowadzając kod produktu
- Automat podaje cenę wybranego produktu i prosi o dokonanie płatności
- Klient płaci
- System zachowuje informację o płatności
- Automat wydaje produkt
- System aktualizuje stan magazynowy
- Klient odchodzi z zakupionym towarem
Rozszerzenia (ścieżki alternatywne):
2a. Błędny kod produktu:
- System sygnalizuje wprowadzenie błędnego kodu i odrzuca transakcję
2b. Wybrany towar jest niedostępny:
- System sygnalizuje niedostępność produktu i odrzuca transakcję
4a. Płatność kartą:
-
Klient umieszcza kartę płatniczą w terminalu
-
Klient wprowadza PIN
-
System wysyła zapytanie o autoryzację do zewnętrznego systemu bankowego i oczekuje potwierdzenia możliwości zrealizowania transakcji
3a. Błędny PIN:
1. System sygnalizuje wprowadzenie niepoprawnego PINu i prosi klienta o ponowne wprowadzenie go lub płatność gotówką
3b. Błąd współpracy z systemem zewnętrznym:
1. System sygnalizuje błąd i prosi klienta o płatność gotówką
- System otrzymuje informację o akceptacji płatności
4a. System dostaje informację o odrzuceniu płatności:
1. System sygnalizuje informację o odrzuceniu płatności klientowi i prosi o płatność gotówką
4b. Płatność gotówką:
- Klient wprowadza gotówkę do automatu
1a. Klient wrzucił zbyt małą kwotę:
1. System informuje klienta o brakującej kwocie
- System wydaje resztę i aktualizuje informajcę o posiadanej gotówce
2a. Automat nieposiada wystarczającej liczby monet do wydania reszty:
1. Automat oddaje klientowi wrzuconą kwotę
2. System informuje klienta o braku możliwości wydania reszty od otrzymanej gotówki i prosi o użycie mniejszych nominałów lub płatność kartą
Wymagania specjalne:
- Interfejs użytkownika musi być dostępny w języku polskim i angielskim.
Wymagania technologiczne oraz ograniczenia na wprowadzane dane:
- Kod produktu składa się z 3 cyfr
4a. PIN składa się z 4 cyfr
4a. Połączenie z zewnętrzym systemem bankowym
Kwestie otwarte:
- Czy udostępniamy udogodnienia dla osób niedowidzących (np. odczytywanie głosowe komunikatów itp.)?