3.6 KiB
3.6 KiB
Use Case 2: Wpłata gotówki
Aktor podstawowy: Klient
Główni odbiorcy i oczekiwania względem systemu:
- Klient: chce zrealizować szybko żądaną operację, oczekuje potwierdzenia wykonanej transkacji.
- Bank: chce otrzymać potwierdzenie, że w bankomacie została umieszczona odpowiednia ilość gotówki.
Warunki wstępne:
Bankomat ma aktywne połączenie z bankiem. W bankomacie poprawnie działa urządzenie do pobierania gotówki i karty, klawiatura, ekran oraz kamera. W bankomacie jest odpowiednia ilość papieru, aby wydrukować potwierdzenie.
Warunki końcowe:
Wpłacone środki są prawidłowo przeliczone i dodane do konta klienta. System bankowy jest zaktualizowany. Potwierdzenie wykonanej operacji zostało wydrukowane. Karta została odebrana przez klienta. Transakcja została dodana do historii transakcji klienta.
Scenariusz główny (ścieżka podstawowa):
- Klient wkłada kartę do bakomatu.
- Klient wprowadza PIN.
- System weryfikuje PIN na podstawie konta użytkownika powiązanego z kartą.
- Klient wybiera opcję wpłaty.
- Klient wpisuje kwotę.
- Bankomat pyta o potwierdzenie.
- Bankomat sprawdza wpłaconą sumę z wprowadzoną sumą.
- Bankomat wydaje kartę.
- Bankomat zasila konto powiązane z kartą.
- Bankomat drukuje potwierdznie.
Rozszerzenia (ścieżki alternatywne):
*a. Zawieszenie/Błąd systemu.
1. Komunikat o błędzie.
1a. Stan wykonywanych operacji.
1. Jeśli karta została umieszczona zostaje ona oddana.
2. Jeśli gotówka została włożona zostaje ona oddana.
3. Powiadomienie serwisanta.
4. Wyłączenie bankomatu.
5. Komunikat o niedostępności bankomatu.
1a. Uszkodzony czytnik kart.
1. Komunikat o uszkodzonym czytniku kart.
2. Bankomat oddaje kartę.
3. Powiadomienie serwisanta.
4. Wyłączenie bankomatu.
5. Komunikat o niedostępności bankomatu.
1b. Karta nie została rozpoznana.
1. Komunikat o nierozpoznaniu karty.
2. Bankomat oddaje kartę.
3. Komunikat, aby spróbować ponownie włożyć kartę do bankomatu.
4. Powró† do kroku 1.
3a. Klient podał błędny PIN.
1. Komunikat o podaniu błędnego PIN-u.
2. Bank otrzymuje informację o podaniu błednego PIN-u.
2a. Bank dostał informacje o podaniu złego PIN-u trzeci raz z rzędu.
1. Komunikat o podaniu złego PIN-u trzeci raz z rzędu.
2. Karta zostaje zablokowana.
3. Bankomat oddaje kartę.
4. Bankomat powraca do ekranu startowego.
3. Bankomat oddaje kartę.
4. Powrót do kroku 1.
7a. Wpisana kwota nie zgadza się z włożoną kwotą.
1. Komunikat, że wpisana kwota nie zgadza się z włożoną kwotą.
2. Bankomat oddaje włożoną gotówkę.
3. Bankomat oddaje kartę.
4. Powrót do kroku 1.
Wymagania specjalne:
- Możliwość wyboru języka w bankomacie (polski, angielski, niemiecki, rosyjski, hiszpański).
- Komunikat jest wyświetlany na ekranie bankomatu.
Wymagania technologiczne oraz ograniczenia na wprowadzane dane:
2a. Pin składa się z 4 cyfr.
5a. Bankomat przyjmuje banknoty 50zł, 100zł, 200zł, 500zł.
Kwestie otwarte:
- Czy dopuszczamy autoryzację z wykorzystaniem rozpoznawania twarzy zamiast podawania numeru PIN?