Projekt_APO_Restauracja/use-case-8.md

5.2 KiB

Use Case 8: Przyjęcie płatności

Aktor podstawowy: Kasjer

Główni odbiorcy i oczekiwania względem systemu:

  • Klient:

    • chce poświęcić jak najmniej czasu na opłacanie zamówienia
    • oczekuje poprawnie działającego, godnego zaufania systemu
    • oczekuje fizycznego dowodu dokonanej płatności
  • Kasjer:

    • chce w prosty sposób wprowadzać konieczne dane do systemu
    • oczekuje sprawnych odpowiedzi od systemu oraz braku błędów, aby nie irytować klienta
  • Urząd skarbowy:

    • chce otrzymać podatek od każdej dokonanej sprzedaży
    • oczekuje przejrzystej historii transakcji
  • Właściciel restauracji:

    • oczekuje maksymalnej niezawodności systemu, aby ograniczyć straty finansowe
    • zależy mu na satysfakcji Klienta
  • Agencje Autoryzacji Płatności

    • oczekują komunikacji zgodnej z dokumentacją, aby poprawnie obsługiwać zapytania
    • oczekują poprawnego działania systemu

Warunki wstępne:

Kasjer jest zalogowany do systemu. Klient poprawnie złożył zamówienie, które zostało odpowiednio przygotowane i dostarczone do Klienta. Klient zakończył konsumpcję i podszedł do Kasy, aby zrealizować płatność.

Warunki końcowe:

Sprzedaż jest bezpieczna i została zrealizowana na prawidłową kwotę. Sprzedaż została zapisana w systemie, a kwota zaksięgowana. Podatki zostały prawidłowo obliczone. Klient otrzymał fizyczne potwierdzenie dokonanej płatności.

Scenariusz główny (ścieżka podstawowa):

  1. Klient przekazuje Kasjerowi informację o numerze stolika, przy którym siedział.
  2. Kasjer wprowadza numer stolika poprzez terminal.
  3. System odnajduje odpowiednie zamówienie na podstawie numeru stolika i wyświetla należną kwotę wraz ze szczegółami zamówienia.
  4. Kasjer upewnia się, że zawartość wyświetlanego zamówienia jest zgodna z doświadczeniem Klienta oraz informuje o należnej kwocie.
  5. Klient wybiera jeden z dostępnych sposobów płatności.
  6. Klient dokonuje płatności, którą system przetwarza i weryfikuje, komunikując się w razie potrzeby z odpowiednimi Agencjami Autoryzacji Płatności.
  7. System zapisuje i księguje dokonaną płatność.
  8. System drukuje paragon.
  9. Klient odbiera paragon i odchodzi od Kasy.

Rozszerzenia (ścieżki alternatywne):

*a. W dowolnym czasie, system napotyka błąd uniemożliwiający kontynuowanie płatności
      System na bieżąco zapisuje aktualny stan transakcji

  1. Kasjer restartuje terminal, autoryzuje się.
  2. System odtwarza stan sprzed awarii na podstawie zapisanych postępów

2a. Nieprawidłowy numer stolika

  1. System wyświetla informację o błędzie i umożliwia ponowne wpisanie numeru stolika

4a. Zawartość zamówienia nie jest zgodna z doświadczeniem Klienta

  1. Kasjer pyta Klienta, czy wprowadzony numer stolika jest poprawny

  2. Klient zwraca uwagę na błąd i podaje inny, poprawny numer stolika

    2a. Wprowadzony numer stolika był poprawny

    1. Kasjer wzywa managera, aby wyjaśnić nieprawidłowości
    2. Sytuacja jest rozwiązywana poza systemem w sposób dostosowany do okoliczności
  3. Kasjer anuluje realizację płatności dla błędnego stolika

  4. Kasjer wprowadza poprzez terminal prawidłowy numer stolika

6a. Płatość gotówką

  1. Kasjer wprowadza kwotę otrzymaną w gotówce od Klienta
  2. System informuje o wysokości reszty, którą Kasjer wyjmuje z Kasy i przekazuje Klientowi

6b. Płatność kartą

  1. Należna kwota wyświelta się na zewnętrznym terminalu płatniczym

  2. Klient używa karty płatniczej, aby opłacić zamówienie

  3. System komunikuje się z odpowiednią Agencją Autoryzacji Płatności i otrzymuje od niej potwierdzenie zapłaty

    3a. System napotyka błąd podczas komunikacji z Agencją Autoryzacji Płatności

    1. System wyświetla informację o błędzie
    2. Kasjer informuje klienta o awarii
    3. Klient wybiera inną formę zapłaty

    3b. System otrzymuje informację o odrzuceniu płatności

    1. System wyświetla informację o błędzie oraz drukuje fizyczne potwierdzenie nieudanej transakcji
    2. Kasjer informuje Klienta o błędzie i przekazuje fizyczne potwierdzenie
    3. Klient wybiera inną formę zapłaty

Wymagania specjalne:

  • Terminal Kasjera obsługiwany jest przez ekran dotykowy
  • Informacja o powodzeniu lub niepowodzeniu płatności musi nastąpić w ciągu 30 sekund

Wymagania technologiczne oraz ograniczenia na wprowadzane dane:

  1. Numer stolika jest jego unikalnym identyfikatorem, tabliczka informująca o numerze jest przytwierdzona do blatu każdego stolika w restauracji.

Kwestie otwarte:

  • Czy dopuszczamy możliwość wykorzystania kodów rabatowych np. dla stałych klientów?
  • Czy istnieje możliwość realizacji płatności poprzez bony podarunkowe?