JFO_lab_skrzyzowanie/agent.py

141 lines
4.7 KiB
Python
Raw Normal View History

import random
from krata import *
class Agent:
bok = BOK_AGENTA1
bokWPolach = BOK_AGENTA1_W_POLACH
def __init__(self, Krata, poleStartoweGorne, tekstura):
self.krata = Krata
self.poleStartoweGorne = poleStartoweGorne
self.tekstura = tekstura
self.okreslPolozenie()
self.obierzNowyKierunek()
self.okreslDlugoscDrogi()
Krata.agent = self
def ruszSie(self):
if self.droga <= 0:
self.obierzNowyKierunek()
self.okreslDlugoscDrogi()
self.zrobKrokWMoimKierunku()
self.droga -= 1
self.okreslPolozenie()
2022-03-27 23:08:35 +02:00
if self.wyszedlemPozaKrate() or self.wszedlemWSciane():
self.cofnijSie()
self.zawroc()
self.okreslDlugoscDrogi()
def obierzNowyKierunek(self):
self.kierunek = Kierunek(random.randint(0, 3))
if self.maxDlugoscDrogiWMoimKierunku() < 1:
self.obierzNowyKierunek()
def okreslDlugoscDrogi(self):
self.droga = random.randint(1, self.maxDlugoscDrogiWMoimKierunku())
def cofnijSie(self):
self.zrobKrokWOdwrotnymKierunku()
self.okreslPolozenie()
def okreslPolozenie(self):
self.okreslPoleKoncoweDolne()
self.okreslHitbox()
def okreslHitbox(self):
self.hitbox = pygame.Rect(self.poleStartoweGorne.start, self.poleStartoweGorne.gora, self.bok, self.bok)
def okreslPoleKoncoweDolne(self):
wiersz = self.poleStartoweGorne.wiersz + self.bokWPolach - 1
kolumna = self.poleStartoweGorne.kolumna + self.bokWPolach - 1
self.poleKoncoweDolne = PoleKraty(self.krata, wiersz, kolumna)
def wyszedlemPozaKrate(self):
if self.poleStartoweGorne.wiersz < 0:
return True
elif self.poleKoncoweDolne.wiersz > self.krata.liczbaPolPionowo - 1:
return True
elif self.poleStartoweGorne.kolumna < 0:
return True
elif self.poleKoncoweDolne.kolumna > self.krata.liczbaPolPoziomo - 1:
return True
else:
return False
# ZROBIC sciany
2022-03-27 23:08:35 +02:00
def wszedlemWSciane(self):
for wiersz in range (self.poleStartoweGorne.wiersz,self.poleKoncoweDolne.wiersz+1):
for kolumna in range(self.poleStartoweGorne.kolumna,self.poleKoncoweDolne.kolumna+1):
if self.krata.krata[wiersz][kolumna]==ZawartoscPola.SCIANA:
return True
return False
def zawroc(self):
if self.kierunek == Kierunek.GORA:
self.kierunek = Kierunek.DOL
elif self.kierunek == Kierunek.DOL:
self.kierunek = Kierunek.GORA
elif self.kierunek == Kierunek.LEWO:
self.kierunek = Kierunek.PRAWO
elif self.kierunek == Kierunek.PRAWO:
self.kierunek = Kierunek.LEWO
def maxDlugoscDrogiWMoimKierunku(self):
if self.kierunek == Kierunek.GORA:
return self.poleStartoweGorne.wiersz
elif self.kierunek == Kierunek.DOL:
return self.krata.liczbaPolPionowo - self.poleKoncoweDolne.wiersz - 1
elif self.kierunek == Kierunek.LEWO:
return self.poleStartoweGorne.kolumna
elif self.kierunek == Kierunek.PRAWO:
return self.krata.liczbaPolPoziomo - self.poleKoncoweDolne.kolumna - 1
def zrobKrokWMoimKierunku(self):
if self.kierunek == Kierunek.GORA:
self.idzWGore()
elif self.kierunek == Kierunek.DOL:
self.idzWDol()
elif self.kierunek == Kierunek.LEWO:
self.idzWLewo()
elif self.kierunek == Kierunek.PRAWO:
self.idzWPrawo()
def zrobKrokWOdwrotnymKierunku(self):
if self.kierunek == Kierunek.GORA:
self.idzWDol()
elif self.kierunek == Kierunek.DOL:
self.idzWGore()
elif self.kierunek == Kierunek.LEWO:
self.idzWPrawo()
elif self.kierunek == Kierunek.PRAWO:
self.idzWLewo()
def idzWGore(self):
self.poleStartoweGorne.wiersz -= 1
def idzWDol(self):
self.poleStartoweGorne.wiersz += 1
def idzWLewo(self):
self.poleStartoweGorne.kolumna -= 1
def idzWPrawo(self):
self.poleStartoweGorne.kolumna += 1
2022-04-02 14:05:51 +02:00
def bfs(graph, start, cel):
sciezka = [start]
wierzcholek_sciezka = [start, sciezka]
bfs_kolejka = [wierzcholek_sciezka]
odwiedzone = set()
while bfs_kolejka:
aktualne, sciezka = bfs_kolejka.pop(0)
odwiedzone.add(aktualne)
for neighbor in graph[aktualne]:
if neighbor not in odwiedzone:
if neighbor is cel:
return sciezka + [neighbor]
else:
bfs_kolejka.append([neighbor, sciezka + [neighbor]])