4.5 KiB
Use Case 4: Operacja wypłaty pieniędzy
Aktor podstawowy: Klient
Główni odbiorcy i oczekiwania względem systemu:
-
Klient: chce wypłacić pieniądze ze swojej karty bankowej
-
Bank: chce spełnić wszystkie potrzeby klienta, uzyskiwać informacje z bankomatu, żeby można było 'komunikować' z klientem przez system i wykrywać błędy
Warunki wstępne:
Klient posiada konto bankowe oraz aktywną kartę. Karta nie jest uszkodzona i nie jest zastrzeżona. Bankomat wyświetla ekran początkowy
Warunki końcowe:
System poprawnie liczy pieniędzy i aktualizuje dostępność środków w bankomacie.
Scenariusz główny (ścieżka podstawowa):
- Klient wkłada kartę do bankomatu.
- System prosi o podanie pinu.
- Klient wprowadza pin.
- Bank potwierdza poprawność wprowadzonego PIN-u.
- Bankomat wyświetla wszystkie możliwości interakcji, które może wybrać klient.
- Klient wybiera opcję "wypłata pieniędzy".
- System prosi o kwotę wypłaty.
- Klient wpisuje kwotę i zatwierdza wprowadzaną kwotę.
- System potwierdza wprowadzaną kwotę i wysyła informację do banku.
- Bank potwierdza informacje o możliwości wypłaty pieniędzy z danego konta i zapisuje zmianę.
- Bank zwraca daną informację do systemu.
- System realizuje wypłatę.
- Bankomat wydaje kartę.
- Klient wyciąga kartę.
- Bankomat wydaje gotówkę.
- Klient odbiera gotówkę i odchodzi od bankomatu.
Rozszerzenia (ścieżki alternatywne):
*a. System zawiesza się:
- Bankomat zatrzymuje kartę
- System restartuje się, wykrywa błędy, wyświetla ekran interkacji i kontynuje swoje działanie
2a. System nie może ponownie uruchomić się
- Bank otrzymuje informację o błędzie
- Bank wysyła komunikat do klienta (przez telefon, e-mail, i t.d.) w sprawie zwroty karty
- Bank podejmuje decyzję jak naprawić system
4a. Nieprawidłowy pin:
- System sygnalizuje nieprawidłowy pin (znowu zaczynamy od kroku 2)
1a. System sygnalizuje nieprawidłowy pin po trzech próbach
- Bankomat zatrzymuje kartę
- System powiadamia klienta, że karta została zatrzymana przez bankomat
- System wysyła informację o zatrzymaniu karty do banku
- Bank wysyła komunikat do klienta w sprawie zatrzymania karty
6a. Bankomata jest pusty i nie może wydać pieniędzy:
- System wyświetla informację, że nie można wypłacić pieniędzy, bo bankomat jest pusty (przychodzimy do kroku 14)
8a. Klient anuluje operację wypłaty pieniędzy (przychodzimy do kroku 5)
9a. W bankomacie nie ma wystarczającej ilości pieniędzy:
- System wyświetla informację, że bankomat nie ma wystarczającej ilości pieniędzy (przychodzimy do kroku 14)
10a. Bank odmawia skorzystania z tej możliwości:
- Bank wysyła komunikat do systemu, że nie można wypłacić gotówkę, bo karta nie ma wystarczającej ilości środków na koncie albo z powodu dziennego limitu wypłat z bankomatu
1a. Bank wysyła komunikat do systemu, że nie można wypłacić gotówkę w celach bezpieczeństwa klienta
- System wyświetla informację, że nie można wypłacić pieniędzy i prosi o kontakt z najbliższym oddziałem banku (przychodzimy do kroku 14)
- System wyświetla informację otrzymaną od banku (przychodzimy do kroku 14)
11a. System nie otrzymuje zwrotnej informacji od banku:
- System ponownie wysyła informację do banku
- System otrzymuje informację zwrotną
2a. System nie otrzymuje informację zwrotną
- Bankomat zatrzymuje kartę
- System powiadamia klienta, że karta została zatrzymana przez bankomat i prosi o kontakt z najbliższym oddziałem banku
- System wysyła informację o zatrzymaniu karty do banku
Wymagania specjalne:
-
Interfejs użytkownika musi być dostępny w języku polskim i angielskim.
-
System oczekuje zwrotnej informacji od banku maksymalnie 15 sekund.
Wymagania technologiczne oraz ograniczenia na wprowadzane dane:
4a. Pin składa się z 4 cyfr.
- Kwota nie może być większa niż million złotych i nie może zaczynać się od 0.
Kwestie otwarte:
-
Czy chcemy obsługiwać karty zbliżeniowe?
-
Czy chcemy obsługiwać niewidomych?