apo-bankomat/use-cases-5.md
2022-11-16 08:35:29 +01:00

3.8 KiB

Use Case 1: Operacja zakupu kodu do telefonii pre-paidowej

Aktor podstawowy: Klient

Główni odbiorcy i oczekiwania względem systemu:

  • Klient: Chce kupić kartę pre-paidową przy pomocy systemu bankomatu.

  • Bank: Umożliwia klientowi zakup karty pre-paidowej za pomocą bankomatu oraz poprawnie zrealizowanej transkacji.

Warunki wstępne:

Klient posiada konto w banko oraz aktywną kartę bankową (debetową, kredytową itd.). Bankomat działa (podłączony do sieci itd.) i wyświetla ekran początkowy.

Warunki końcowe:

Karta prepaidowa została wydrukowana i odebrana przez klienta.

Scenariusz główny (ścieżka podstawowa):

  1. Klient wkłada kartę do bankomatu.
  2. System prosi o podanie PIN-u.
  3. Klient wprowadza PIN.
  4. Bankomat potwierdza poprawność wprowadzonego PIN-u.
  5. Bankomat wyświetla wszystkie możliwości interakcji, które może wybrać klient.
  6. Klient wybiera opcję zakupu kodu do telefonii pre-paidowej.
  7. System pyta o kwotę, za którą kod do telefonii pre-paidowej ma zostać kupiony.
  8. Klient wybiera kwotę.
  9. System realizuję operację zakupu kodu do telefonii pre-paidowej.
  10. System drukuje kod do telefonii pre-paidowej.
  11. Klient odbiera wydrukowany kod.
  12. Bankomat wydaje kartę.
  13. Klient odbiera kartę.

Rozszerzenia (ścieżki alternatywne):

*a. System zawiesza się.

  1. Wszystkie operacje zostają przerwane
  2. Bankomat wydaje kartę i wyświetla komunikat o awarii systemu.
  3. System informuje bank o awarii.

3a. Klient wprowadził nieprawidłowy PIN.

  1. System prosi o podanie kodu PIN ponownie.
  2. Klient wprowadza prawidłowy kod PIN.
  3. Przejście do kroku 4 scenariusza głównego.
 1a. Klient wprowadził kod PIN nieprawidłowo 3 razy.

   1. System przerywa operację i wysuwa kartę z bankomatu.

8a. Klient nie wybrał kwoty w czasie 30 sekund.

  1. Klient wybiera kwotę jeszcze raz.
  2. Przejście do kroku 9 scenariusza głównego.
 1a. Klient nie wprowadził kwoty ponownie.

   1. Przejście do kroku 5 scencariusza głównego.

8b. Klient wybrał kwotę większą niż ma środków na koncie:

  1. Bankomat wyświetla informację o braku środków na koncie na wykonanie zakupu.
  2. Przejście do kroku 8 scenariusza głównego.

11a. System nie drukuje kodu do telefonii pre-paidowej.

  1. System próbuje wydrukować kod jeszcze raz.
  2. Przejście do kroku 12 scenariusza głównego.
 1a. System nie może wydrukować kodu do telefonii-prepaidowej.

    1. System informuje bank o zaistniałej sytuacji.
    2. Bank będzie się kontaktował z klientem w sprawie kodu.
    3. Przejście do kroku 13 scenariusza głównego.

14a. Klient nie odbiera karty.

  1. Bankomat wsysa kartę do środka .
  2. Bankomat wyświetla komunikat o pobraniu karty.
  3. System informuje bank o zostawieniu przez klienta karty w bankomacie.
  4. Bankomat wraca do ekranu startowego.

Wymagania specjalne:

  • Niezbędny ekran dotykowy na dużym i płaskim monitorze, tekst musi być widoczny z odległosci 1 metra.

  • Niezbędna jest klawiatura numeryczna (mechaniczna) znajdująca się pod ekranem.

  • Interfejs użytkownika musi być dostępny w językach: polskim, angielskim, niemieckim i ukraińskim.

  • Klient ma ograniczony czas na autoryzację (logowanie do systemu).

Wymagania technologiczne oraz ograniczenia na wprowadzane dane:

  1. Kod PIN składa sie z 4 cyfr.

Kwestie otwarte:

  • Czy bankomat powinien przyjmować banknoty w innej walucie niż PLN (polski złoty)?

  • Czy bankomat powininen posiadać inne sposoby logowania do systemu (np. biometria)?