4.6 KiB
Use Case 5: Transfer pieniędzy
Aktor podstawowy: Klient
Główni odbiorcy i oczekiwania względem systemu:
-
Klient: oczekuje możliwości bezproblemowego i bezpiecznego transferu pieniędzy na inne konto.
-
Bank: chce mieć możliwość monitorowania pracy systemu z możliwością pobrania historii transakcji czy stanu nominałów bankomacie.
-
Dostawca usług bankomatowych: chce aktualizować oprogramowanie systemu oraz zapewnić bezpieczeństwo i sprawność transakcji.
-
Regulator finansowy: chce nadzorować działanie bankomatu zgodnie z przepisami prawnymi i regulacjami dotyczącymi transakcji finansowych.
Warunki wstępne:
Klient jest zidentyfikowany poprzez wprowadzenie karty i przeprowadzona została weryfikacja kodu PIN, następnie klient wybrał opcje transferu pieniędzy.
Warunki końcowe:
Transakcja przebiegła w bezpieczny i sprawny sposób. Stan konta został zaktualizoway u nadawcy transferu oraz jego odbiorcy. Historia transakcji w bankomacie została zaktualizowana.
Scenariusz główny (ścieżka podstawowa):
- Klient podaje imię, nazwisko i numer konta odbiorcy.
- System sprawdza poprawność danych.
- System sprawdza czy odbiorca posiada aktywną usługę transferu.
- Klient wprowadza kwotę transferu.
- System sprawdza czy klient posiada wystarczająco środków na koncie.
- Klient akceptuje transfer pieniędzy.
- System aktualizuje stan konta klienta oraz odbiorcy transferu.
- System aktualizuje historię transakcji.
- System oddaje klientowi kartę.
- Klient odbiera kartę.
- Klient odchodzi od bankomatu.
Rozszerzenia (ścieżki alternatywne):
*a. System zawiesił się.
- System informuje dostawce usług bankomatowych oraz bank o awarii bankomatu.
2a. System wykrył niepoprawne dane.
-
System prosi o ponowne wprowadzenie danych.
-
Klient wprowadza dane.
2a. Przekroczono limit prób wpisywania poprawnych danych
- System wyświetla informacje o przekroczonym limicie prób.
- System przesyła informacje o przekroczonym limicie do banku w celach bezpieczeństwa.
- System oddaje klientowi kartę.
- Klient odbiera kartę.
3a. Odbiorca nie akceptuje usługi transferu poprzez bankomat.
- System wyświetla informacje o braku dostępności usługi dla danego odbiorcy.
- System prosi o podanie innego odbiorcy transferu.
5a. Klient nie posiada wystarczających środków na koncie.
- System wyświetla informacje o braku wystarczająycych środków na koncie by dokonać transferu pieniędzy.
- System prosi o podanie nowej kwoty transferu.
6a. Klient nie akceptuje transferu pieniędzy.
- System wraca do wyboru opcji w bankomacie.
7-8a. Błąd podczas aktualizacji.
-
System ponownie próbuje przeprowadzić aktualizacje.
1a. Pomimo ponownej próby występuje błąd przy aktualizacji.
1. System zgłasza problem do dostawcy usług bakomatowych oraz do banku. 2. System anuluje transfer. 3. System informuje klienta o błędzie. 4. System zwraca kartę klientowi. 5. Klient odbiera kartę.
10a. Klient nie odebrał karty w wyznaczonym czasie.
- System informuje dostawcę usług bankomatowych o zostawionej karcie.
- System wprowadza kartę do systemu.
- System blokuje się.
Wymagania specjalne:
-
Interfejs musi być dostępny w języku polskim oraz angielskim.
-
System powinien być dostosowany do potrzeb dla osób niewidomych poprzez interfejs głosowy.
-
Wymagane są środki bezpieczeństwa, takie jak szyfrowanie transmisji danych, aby chronić poufność informacji klientów podczas transakcji.
-
Interfejs bankomatu powinien być intuicyjny i łatwy w obsłudze.
Wymagania technologiczne oraz ograniczenia na wprowadzane dane:
2a. Numer konta powininen składać się z 26 cyfr.
3a. Odbiorca transferu musi mieć aktywowaną usługę transferu poprzez bankomat.
5a. Ilość środków na koncie klienta powinna być większa niż kwota transferu.
Kwestie otwarte:
-
Czy dopuszczona zostaje możliwość wprowadzenia karty zbliżeniowo, bądź poprzez zbliżenie smartfonu?
-
Czy można realizować transfer w innych walutach?
-
Czy istnieją ograniczenia co do ilości i częstotliwości transakcji?
-
Czy korzystanie z bankomatu generuje jakiekolwiek opłaty?
-
Czy istnieją ograniczenia czasowe dla korzystania z bankomatu?