127 lines
4.6 KiB
Markdown
127 lines
4.6 KiB
Markdown
Use Case 5: Transfer pieniędzy
|
|
=====================
|
|
|
|
**Aktor podstawowy:** Klient
|
|
|
|
|
|
Główni odbiorcy i oczekiwania względem systemu:
|
|
-----------------------------------------------
|
|
|
|
- Klient: oczekuje możliwości bezproblemowego i bezpiecznego transferu pieniędzy na inne konto.
|
|
|
|
- Bank: chce mieć możliwość monitorowania pracy systemu z możliwością pobrania historii transakcji czy stanu nominałów bankomacie.
|
|
|
|
- Dostawca usług bankomatowych: chce aktualizować oprogramowanie systemu oraz zapewnić bezpieczeństwo i sprawność transakcji.
|
|
|
|
- Regulator finansowy: chce nadzorować działanie bankomatu zgodnie z przepisami prawnymi i regulacjami dotyczącymi transakcji finansowych.
|
|
|
|
Warunki wstępne:
|
|
----------------
|
|
|
|
Klient jest zidentyfikowany poprzez wprowadzenie karty i przeprowadzona została weryfikacja kodu PIN, następnie klient wybrał opcje transferu pieniędzy.
|
|
|
|
Warunki końcowe:
|
|
----------------
|
|
|
|
Transakcja przebiegła w bezpieczny i sprawny sposób. Stan konta został zaktualizoway u nadawcy transferu oraz jego odbiorcy. Historia transakcji w bankomacie została zaktualizowana.
|
|
|
|
Scenariusz główny (ścieżka podstawowa):
|
|
---------------------------------------
|
|
|
|
1. Klient podaje imię, nazwisko i numer konta odbiorcy.
|
|
2. System sprawdza poprawność danych.
|
|
3. System sprawdza czy odbiorca posiada aktywną usługę transferu.
|
|
4. Klient wprowadza kwotę transferu.
|
|
5. System sprawdza czy klient posiada wystarczająco środków na koncie.
|
|
6. Klient akceptuje transfer pieniędzy.
|
|
7. System aktualizuje stan konta klienta oraz odbiorcy transferu.
|
|
8. System aktualizuje historię transakcji.
|
|
9. System oddaje klientowi kartę.
|
|
10. Klient odbiera kartę.
|
|
11. Klient odchodzi od bankomatu.
|
|
|
|
|
|
Rozszerzenia (ścieżki alternatywne):
|
|
------------------------------------
|
|
|
|
*a. System zawiesił się.
|
|
|
|
1. System informuje dostawce usług bankomatowych oraz bank o awarii bankomatu.
|
|
|
|
2a. System wykrył niepoprawne dane.
|
|
|
|
1. System prosi o ponowne wprowadzenie danych.
|
|
2. Klient wprowadza dane.
|
|
|
|
2a. Przekroczono limit prób wpisywania poprawnych danych
|
|
|
|
1. System wyświetla informacje o przekroczonym limicie prób.
|
|
2. System przesyła informacje o przekroczonym limicie do banku w celach bezpieczeństwa.
|
|
3. System oddaje klientowi kartę.
|
|
4. Klient odbiera kartę.
|
|
|
|
3a. Odbiorca nie akceptuje usługi transferu poprzez bankomat.
|
|
|
|
1. System wyświetla informacje o braku dostępności usługi dla danego odbiorcy.
|
|
2. System prosi o podanie innego odbiorcy transferu.
|
|
|
|
5a. Klient nie posiada wystarczających środków na koncie.
|
|
|
|
1. System wyświetla informacje o braku wystarczająycych środków na koncie by dokonać transferu pieniędzy.
|
|
2. System prosi o podanie nowej kwoty transferu.
|
|
|
|
6a. Klient nie akceptuje transferu pieniędzy.
|
|
|
|
1. System wraca do wyboru opcji w bankomacie.
|
|
|
|
7-8a. Błąd podczas aktualizacji.
|
|
|
|
1. System ponownie próbuje przeprowadzić aktualizacje.
|
|
|
|
1a. Pomimo ponownej próby występuje błąd przy aktualizacji.
|
|
|
|
1. System zgłasza problem do dostawcy usług bakomatowych oraz do banku.
|
|
2. System anuluje transfer.
|
|
3. System informuje klienta o błędzie.
|
|
4. System zwraca kartę klientowi.
|
|
5. Klient odbiera kartę.
|
|
|
|
10a. Klient nie odebrał karty w wyznaczonym czasie.
|
|
|
|
1. System informuje dostawcę usług bankomatowych o zostawionej karcie.
|
|
2. System wprowadza kartę do systemu.
|
|
3. System blokuje się.
|
|
|
|
Wymagania specjalne:
|
|
--------------------
|
|
|
|
- Interfejs musi być dostępny w języku polskim oraz angielskim.
|
|
|
|
- System powinien być dostosowany do potrzeb dla osób niewidomych poprzez interfejs głosowy.
|
|
|
|
- Wymagane są środki bezpieczeństwa, takie jak szyfrowanie transmisji danych, aby chronić poufność informacji klientów podczas transakcji.
|
|
|
|
- Interfejs bankomatu powinien być intuicyjny i łatwy w obsłudze.
|
|
|
|
Wymagania technologiczne oraz ograniczenia na wprowadzane dane:
|
|
---------------------------------------------------------------
|
|
|
|
2a. Numer konta powininen składać się z 26 cyfr.
|
|
|
|
3a. Odbiorca transferu musi mieć aktywowaną usługę transferu poprzez bankomat.
|
|
|
|
5a. Ilość środków na koncie klienta powinna być większa niż kwota transferu.
|
|
|
|
Kwestie otwarte:
|
|
----------------
|
|
|
|
- Czy dopuszczona zostaje możliwość wprowadzenia karty zbliżeniowo, bądź poprzez zbliżenie smartfonu?
|
|
|
|
- Czy można realizować transfer w innych walutach?
|
|
|
|
- Czy istnieją ograniczenia co do ilości i częstotliwości transakcji?
|
|
|
|
- Czy korzystanie z bankomatu generuje jakiekolwiek opłaty?
|
|
|
|
- Czy istnieją ograniczenia czasowe dla korzystania z bankomatu?
|