Inteligentny_Wozek/wyszukiwanie.py

68 lines
2.0 KiB
Python

class SearchSpace:
def __init__(self):
self.grid = [['1']*10 for _ in range(10)] # create a 10x10 grid of cells
for r, c in [(2,2), (2,3), (3,2), (3,3), (8,2), (8,3), (9,2), (9,3),
(2,8), (2,9), (3,8), (3,9), (8,8), (8,9), (9,8), (9,9)]:
self.grid[r][c] = 'X' # set the cells with a shelf to not passable
def is_passable(self, x, y):
return 0 <= x < 10 and 0 <= y < 10 and self.grid[y][x] != 'X'
class Stan:
def __init__(self, x, y, kierunek):
self.x = x
self.y = y
self.kierunek = kierunek
class Wezel:
def __init__(self, stan):
self.stan = stan
def poprzednik(wezel, search_space):
# gora -> prawo -> dol -> lewo | obrot w prawo
# gora -> lewo -> dol -> prawo | obrot w lewo
# 0 gora 1 prawo 2 dol 3 lewo
y = wezel.stan.x
x = wezel.stan.y
obrot_w_prawo = Stan(x, y, (wezel.stan.kierunek + 1) % 4)
obrot_w_lewo = Stan(x, y, (wezel.stan.kierunek - 1) % 4)
if wezel.stan.kierunek == 0:
y -= 1
elif wezel.stan.kierunek == 1:
x += 1
elif wezel.stan.kierunek == 2:
y += 1
elif wezel.stan.kierunek == 3:
x -= 1
wezly = [obrot_w_prawo, obrot_w_lewo]
ruch_w_przod = Stan(x, y, wezel.stan.kierunek)
# sprawdzenie czy nie wyjdzie poza plansze
if 0 <= x <= 916 and 0 <= y <= 916:
wezly.append(ruch_w_przod)
return wezly
def wyszukiwanie_bfs(stan_poczatkowy, stan_docelowy, search_space):
pierwszy_wezel = Wezel(stan_poczatkowy)
fringe = [pierwszy_wezel]
odwiedzone = set()
while fringe:
wezel = fringe.pop(0)
if stan_docelowy.x == wezel.stan.x and stan_docelowy.y == wezel.stan.y:
return odwiedzone
odwiedzone.add(wezel.stan)
for stan in poprzednik(wezel, search_space):
if stan not in odwiedzone:
nowy_wezel = Wezel(stan)
fringe.append(nowy_wezel)
odwiedzone.add(stan)
return odwiedzone