Bankomat/use-case-5.md
2024-11-02 20:28:26 +01:00

4.6 KiB

Use Case 5: Wpłata pieniędzy

Aktor podstawowy: Użytkownik

Główni odbiorcy i oczekiwania względem systemu:

  • Klient: oczekuje szybkiego i prostego sposobu wpłaty gotówki z możliwością otrzymania potwierdzenia wpłaty.

  • Bank: sposób komunikacji z bankiem powinien działać sprawnie i niemal bezawaryjnie, aby użytkownik nie doświadczał żadnych zakłóceń podczas procesu wpłaty pieniędzy.

  • Operator bankomatu: zarządza zespołem serwisantów, gotowych do działania, w przypadku awarii lub konieczności wymiany zasobów bankomatu.

Warunki wstępne:

Użytkownik posiada kartę bankową i zna przypisany do niej kod PIN.

Warunki końcowe:

Pieniądze zostały pobrane od użytkownika, policzone i posegregowane w odpowiednich kasetkach. Użytkownik otrzymał potwierdzenie wpłaty.

Scenariusz główny (ścieżka podstawowa):

  1. Użytkownik wkłada kartę płatniczą do bankomatu.
  2. Uzytkownik wprowadza PIN.
  3. Bankomat wyświetla użytkownikowi menu interfejsu.
  4. Użytkownik wybiera opcję "wpłata gotówki".
  5. Bankomat wyświetla krótką instrukcję dot. wpłaty pieniędzy.
  6. Użytkownik akceptuje komunikat.
  7. Bankomat wysuwa szufladkę na gotówkę.
  8. Użytkownik wkłada pieniądze do szufladki i ją zasuwa.
  9. Bankomat przelicza pieniądze.
  10. Bankomat wyświetla informację o sumie i ilości banknotów.
  11. Klient akceptuje przedstawioną kwotę.
  12. Bankomat drukuje potwiedzenie wpłaty i oddaje kartę użytkownikowi.
  13. Klient odbiera potwierdzenie i kartę.
  14. Bankomat sortuje pieniądze.
  15. Bankomat powraca do pokazywania ekranu startowego wyświetlającego reklamy.

Rozszerzenia (ścieżki alternatywne):

*a. Użytkownik po minucie pozostaje bezczynny.

  1. Bankomat wyświetla komunikat z prośbą o podjęcie czynności.
  2. Użytkownik potwierdza komunikat.
1a. Po kolejnych 30 sekundach, użytkownik dalej pozostaje bezczynny.

  1. Bankomat wysuwa kartę użytkownika.
  2. Bankomat wyświetla ostrzeżenie o konieczności odbioru karty w ciągu 30 sekund.
  3. Użytkownik odbiera kartę.

    3a. Użytkownik nie odbiera karty przez następne 30 sekund.

      1. Bankomat wciąga kartę z powrotem do środka.
      2. Bankomat odkłada kartę w specjalne miejsce w środku.
      3. Bankomat powiadamia operatora o sytuacji.

1a. Użytkownik wkłada kartę nieprawidłowo.

  1. Bankomat wysuwa kartę.
  2. Na ekranie wyświetla się komunikat o błędnie włożonej karcie.
1a. Bankomat nie jest w stanie wysunąć karty.

  1. Bankomat wysyła informację operatorowi o awarii.
  2. Na ekranie wyświetla się komunikat o błędzie, z informacją o kontakcie z operatorem.
  3. Bankomat po pięciu minutach wyłącza się.

2a. Użytkownik wprowadza nieprawidłowy pin.

  1. Bankomat informuje użytkownika o błędzie i umożliwia 2 dodatkowe próby.
  2. Użytkownik wpisuje prawidłowy PIN.
2a. Użytkownik wpisuje nieprawidłowy PIN w trzeciej dodatkowej próbie.

  1. Bankomat wysuwa kartę.
  2. Bankomat zapamiętuje dane karty i informuje bank o zaistniałej sytuacji.

2b. Występuje problem w komunikacji z bankiem.

9a. Bankomat wykrywa podejrzane banknoty.

  1. Bankomat wysyła operatorowi informację o podejrzanych banknotach w systemie.
  2. Bankomat odstawia podejrzane banknoty do osobnego schowka.
  3. Na ekranie wyświetla się komunikat o konieczności przeprowadzenia ekspertyzy przez bank.

9b. Bankomat nie rozpoznaje banknotów.

11a. Klient odrzuca wyświetlaną kwotę.

  1. Bankomat zwraca użytkownikowi pieniądze w szufladce.
  2. Bankomat zwraca użytkownikowi kartę.

Wymagania specjalne:

  • Interfejs użytkownika musi być dostępny w języku polskim, angielskim i niemieckim.

  • Umiejscowienie bankomatu musi być dostępne dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim.

  • Bankomat posiada ekran dotykowy.

Wymagania technologiczne oraz ograniczenia na wprowadzane dane:

1a. Karta ma uniwersalne, ustandaryzowane wymiary.

2a. Pin składa się z 4 cyfr.

Kwestie otwarte:

  • Czy dopuszczamy autoryzację z wykorzystaniem urządzenia mobilnego użytkownika?

  • Jakie informacje powinny się znaleźć na potwierdzeniu wpłaty?

  • Jakie mechanizmy należy wprowadzić, aby komunikacja z bankiem przebiegała możliwie najbezpieczniej?