Compare commits

..

3 Commits

Author SHA1 Message Date
a58d49e94d bfs works, bfs_main.py 2023-05-06 14:59:23 +02:00
0268776045 updated bfs - works 2023-05-06 12:57:48 +02:00
94d7716728 update 2023-05-04 18:42:17 +02:00
11 changed files with 274 additions and 108 deletions

Binary file not shown.

Binary file not shown.

Binary file not shown.

Binary file not shown.

Binary file not shown.

Binary file not shown.

56
bfs_main.py Normal file
View File

@ -0,0 +1,56 @@
import sys
import time
import pygame
import regal
import paczka
from wozek import Wozek
from wyszukiwanie import Stan, SearchSpace, Search
pygame.init()
screen = pygame.display.set_mode((980, 980))
miejsce = pygame.image.load('images/miejsce_paczek.png')
pygame.display.set_caption("Inteligentny wozek")
icon = pygame.image.load('images/icon.png')
pygame.display.set_icon(icon)
def main():
wozek = Wozek(0,0)
grid_points = SearchSpace()
goal_state = Stan(5, 2, 0)
path = Search(grid_points).wyszukiwanie_bfs(wozek.state, goal_state)
if path:
for p in path:
wozek._move(p)
screen.fill((51,51,51)) # removes object trail
screen.blit(miejsce, (430, 400))
regal.Regal(1, 1, 2, 2)
regal.Regal(2, 1, 2, 3)
regal.Regal(3, 1, 3, 2)
regal.Regal(4, 1, 3, 3)
regal.Regal(5, 1, 8, 2)
regal.Regal(6, 1, 8, 3)
regal.Regal(7, 1, 9, 2)
regal.Regal(8, 1, 9, 3)
regal.Regal(9, 1, 2, 8)
regal.Regal(10, 1, 2, 9)
regal.Regal(11, 1, 3, 8)
regal.Regal(12, 1, 3, 9)
regal.Regal(13, 1, 8, 8)
regal.Regal(14, 1, 8, 9)
regal.Regal(15, 1, 9, 8)
regal.Regal(16, 1, 9, 9)
wozek.draw_bfs()
pygame.display.flip()
time.sleep(1)
if __name__ == "__main__":
main()

118
main.py
View File

@ -1,10 +1,8 @@
import sys
import pygame
import regal
import paczka
from paczka import Paczka
from wozek import Wozek
from wyszukiwanie import wyszukiwanie_bfs, Stan, SearchSpace
pygame.init()
screen = pygame.display.set_mode((980, 980))
@ -14,74 +12,84 @@ pygame.display.set_caption("Inteligentny wozek")
icon = pygame.image.load('images/icon.png')
pygame.display.set_icon(icon)
def draw(self):
screen.blit(self.image, (self.x, self.y))
def main():
wozek = Wozek()
while True:
for event in pygame.event.get():
if event.type == pygame.QUIT:
sys.exit(0)
if event.type == pygame.KEYDOWN and event.key == pygame.K_ESCAPE:
sys.exit(0)
grid = SearchSpace()
# create start and goal states
start_state = Stan(x=0, y=0, kierunek=0) # for example
goal_state = Stan(x=0, y=1, kierunek=0) # for example
# perform BFS search
path = wyszukiwanie_bfs(start_state, goal_state, grid)
if event.type == pygame.KEYDOWN:
if event.key == pygame.K_DOWN:
wozek.y_change = 1
if event.key == pygame.K_UP:
wozek.y_change = -1
if event.key == pygame.K_RIGHT:
wozek.x_change = 1
if event.key == pygame.K_LEFT:
wozek.x_change = -1
# print the path, if found
if path:
for p in path:
print(p.x, p.y)
print("Path found:", path)
else:
print("No path found.")
for state in path:
pygame.time.delay(200)
wozek.x = state.x
wozek.y = state.y
for event in pygame.event.get():
if event.type == pygame.QUIT:
sys.exit(0)
if event.type == pygame.KEYDOWN and event.key == pygame.K_ESCAPE:
sys.exit(0)
# Drawing
screen.fill((51,51,51)) # removes object trail
screen.blit(miejsce, (430, 400))
# idRegału, Długość regału podana w kratkach, Współrzędne od których ma być tworzony regał (wiersz,kolumna) - poziomo
# Współrzędne od (1,1) do (10,10)
regal.Regal(1, 1, 2, 2)
regal.Regal(2, 1, 2, 3)
regal.Regal(3, 1, 3, 2)
regal.Regal(4, 1, 3, 3)
if event.type == pygame.KEYUP:
if event.key == pygame.K_DOWN or event.key == pygame.K_UP:
wozek.y_change = 0
if event.key == pygame.K_RIGHT or event.key == pygame.K_LEFT:
wozek.x_change = 0
regal.Regal(5, 1, 8, 2)
regal.Regal(6, 1, 8, 3)
regal.Regal(7, 1, 9, 2)
regal.Regal(8, 1, 9, 3)
regal.Regal(9, 1, 2, 8)
regal.Regal(10, 1, 2, 9)
regal.Regal(11, 1, 3, 8)
regal.Regal(12, 1, 3, 9)
wozek.x += wozek.x_change
wozek.y += wozek.y_change
regal.Regal(13, 1, 8, 8)
regal.Regal(14, 1, 8, 9)
regal.Regal(15, 1, 9, 8)
regal.Regal(16, 1, 9, 9)
if wozek.x <= 0:
wozek.x = 0
elif wozek.x >= 916:
wozek.x = 916
if wozek.y <= 0:
wozek.y = 0
elif wozek.x >= 916:
wozek.x = 916
wozek.draw()
# Drawing
screen.fill((51,51,51)) # removes object trail
screen.blit(miejsce, (430, 400))
pygame.display.flip() # updating frames
# idRegału, Długość regału podana w kratkach, Współrzędne od których ma być tworzony regał (wiersz,kolumna) - poziomo
# Współrzędne od (1,1) do (10,10)
regal.Regal(1, 1, 2, 2)
regal.Regal(2, 1, 2, 3)
regal.Regal(3, 1, 3, 2)
regal.Regal(4, 1, 3, 3)
regal.Regal(5, 1, 8, 2)
regal.Regal(6, 1, 8, 3)
regal.Regal(7, 1, 9, 2)
regal.Regal(8, 1, 9, 3)
regal.Regal(9, 1, 2, 8)
regal.Regal(10, 1, 2, 9)
regal.Regal(11, 1, 3, 8)
regal.Regal(12, 1, 3, 9)
regal.Regal(13, 1, 8, 8)
regal.Regal(14, 1, 8, 9)
regal.Regal(15, 1, 9, 8)
regal.Regal(16, 1, 9, 9)
draw(wozek)
if wozek.ln == 0:
for x in packageList.list:
draw(x)
#demo_paczka.narysuj(430,400,screen)
pygame.display.flip() # updating frames
if __name__ == "__main__":
main()
main()

View File

@ -1,24 +1,39 @@
import time
from typing import Tuple
import pygame
from wyszukiwanie import Stan, SearchSpace
# from main import screen, miejsce
# screen nie działa
class Wozek():
def __init__(self):
self.x = 55
self.y = 55
def __init__(self, y, x):
# self.x = 55
# self.y = 55
self.x_change = 0
self.y_change = 0
self.height = 64
self.width = 64
self.image = pygame.image.load("images/pusty_wozek.png")
# self.screen = pygame.display.set_mode((980, 980))
# self.miejsce = pygame.image.load('images/miejsce_paczek.png')
# Credit: Forklift icons created by Smashicons - Flaticon
# https://www.flaticon.com/free-icons/forklift
self.__zainicjuj_stan_poczatkowy()
#self.__zainicjuj_stan_poczatkowy()
self.state = Stan(y, x, 0)
def draw(self):
from main import screen
# screen.blit(self.image, (self.x, self.y))
screen.blit(self.image, (self.obecnyStan.x, self.obecnyStan.y))
#screen.blit(self.image, (self.obecnyStan.x, self.obecnyStan.y))
screen.blit(self.image, (self.state.x, self.state.y))
def draw_bfs(self):
from main import screen
# screen.blit(self.image, (self.x, self.y))
#screen.blit(self.image, (self.obecnyStan.x, self.obecnyStan.y))
screen.blit(self.image, (self.state.x*98, self.state.y*98))
# storage = ["none"] * 10
storage = []
@ -47,10 +62,39 @@ class Wozek():
elif (len(storage) == 10):
wozek.image = pygame.image.load("images/pelny_wozek_full_3_crates.png")
def __zainicjuj_stan_poczatkowy(self):
from wyszukiwanie import Stan
# self.obecnyStan = Stan(55, 55, 3)
self.obecnyStan = Stan(0, 0, 3)
# def __zainicjuj_stan_poczatkowy(self):
# from wyszukiwanie import Stan
# # self.obecnyStan = Stan(55, 55, 3)
# self.obecnyStan = Stan(1, 1, 3)
# def _drive(self, actions):
# # for action in actions.reverse():
# for action in actions:
# self._move(action)
# pygame.event.pump()
# time.sleep(0.01)
# # self.screen.fill((51,51,51)) # removes object trail
# # self.screen.blit(self.miejsce, (430, 400))
# self.draw()
# pygame.display.flip()
def _move(self, action):
x = self.state.x
y = self.state.y
kierunek = self.state.kierunek
if action == "Lewo":
self.state.kierunek = 3 if kierunek == 0 else kierunek - 1
elif action == "Prawo":
self.state.kierunek = (kierunek + 1) % 4
elif action == "Do przodu":
new_x = x + 1 if kierunek == 1 else (x - 1 if kierunek == 3 else x)
new_y = y - 1 if kierunek == 0 else (y + 1 if kierunek == 2 else y)
self.state.x = new_x
self.state.y = new_y
# def ustaw_wozek_w_kierunku(self, kierunek):
# TODO

View File

@ -1,67 +1,125 @@
from enum import Enum
from typing import Tuple, Dict
class GridCellType(Enum):
FREE = 0
REGAL = 1
# dodać oznaczenie na miejsce dla paczek
class SearchSpace:
def __init__(self):
self.grid = [['1']*10 for _ in range(10)] # create a 10x10 grid of cells
grid: Dict[Tuple[int, int], GridCellType] = {}
def __init__(self) -> None:
self._init_grid()
def _init_grid(self) -> None:
for i in range (0,10):
for j in range(0,10):
self.grid[(i, j)] = GridCellType.FREE
for r, c in [(2,2), (2,3), (3,2), (3,3), (8,2), (8,3), (9,2), (9,3),
(2,8), (2,9), (3,8), (3,9), (8,8), (8,9), (9,8), (9,9)]:
self.grid[r][c] = 'X' # set the cells with a shelf to not passable
self.grid[(r,c)] = GridCellType.REGAL
def is_passable(self, x, y):
return 0 <= x < 10 and 0 <= y < 10 and self.grid[y][x] != 'X'
class Stan:
def __init__(self, x, y, kierunek):
self.x = x
self.y = y
self.kierunek = kierunek
class Wezel:
def __init__(self, stan):
def __init__(self, stan: Stan, akcja = None, parent = None):
self.stan = stan
self.akcja = akcja
self.parent = parent
def poprzednik(wezel, search_space):
# gora -> prawo -> dol -> lewo | obrot w prawo
# gora -> lewo -> dol -> prawo | obrot w lewo
# 0 gora 1 prawo 2 dol 3 lewo
y = wezel.stan.x
x = wezel.stan.y
obrot_w_prawo = Stan(x, y, (wezel.stan.kierunek + 1) % 4)
obrot_w_lewo = Stan(x, y, (wezel.stan.kierunek - 1) % 4)
class Search:
def __init__(self, search_grid: SearchSpace):
self.search_grid = search_grid
if wezel.stan.kierunek == 0:
y -= 1
elif wezel.stan.kierunek == 1:
x += 1
elif wezel.stan.kierunek == 2:
y += 1
elif wezel.stan.kierunek == 3:
x -= 1
def wyszukiwanie_bfs(self, stan_poczatkowy: Stan, stan_docelowy: Stan):
pierwszy_wezel = Wezel(stan_poczatkowy)
fringe = [pierwszy_wezel]
wezly = [obrot_w_prawo, obrot_w_lewo]
ruch_w_przod = Stan(x, y, wezel.stan.kierunek)
odwiedzone = []
# sprawdzenie czy nie wyjdzie poza plansze
if 0 <= x <= 916 and 0 <= y <= 916:
wezly.append(ruch_w_przod)
while fringe:
wezel = fringe.pop(0)
return wezly
if self.goal_test(state = wezel.stan, goal_state = stan_docelowy):
return self.get_actions(wezel)
def wyszukiwanie_bfs(stan_poczatkowy, stan_docelowy, search_space):
pierwszy_wezel = Wezel(stan_poczatkowy)
fringe = [pierwszy_wezel]
odwiedzone.append(wezel.stan)
for akcja, stan in self.nastepnik(wezel):
if wezel not in fringe and stan not in odwiedzone:
x_node = Wezel(stan, akcja, wezel)
fringe.append(x_node)
return False
odwiedzone = set()
def goal_test(self, state: Stan, goal_state: Stan):
if state.x == goal_state.x and state.y == goal_state.y:
return True
else:
return False
def nastepnik(self, wezel: Wezel):
# gora -> prawo -> dol -> lewo | obrot w prawo
# gora -> lewo -> dol -> prawo | obrot w lewo
# 0 gora 1 prawo 2 dol 3 lewo
state = wezel.stan
while fringe:
wezel = fringe.pop(0)
stan_prawego = Stan(state.x, state.y,(state.kierunek + 1) % 4)
ruch_w_prawo = ["Prawo", stan_prawego]
if stan_docelowy.x == wezel.stan.x and stan_docelowy.y == wezel.stan.y:
return odwiedzone
stan_lewego = Stan(state.x, state.y, 3 if state.kierunek == 0 else state.kierunek - 1)
ruch_w_lewo = ["Lewo", stan_lewego]
odwiedzone.add(wezel.stan)
nodes = [ruch_w_prawo, ruch_w_lewo]
for stan in poprzednik(wezel, search_space):
if stan not in odwiedzone:
nowy_wezel = Wezel(stan)
fringe.append(nowy_wezel)
odwiedzone.add(stan)
return odwiedzone
y = state.x
x = state.y
if wezel.stan.kierunek == 0:
y -= 1
elif wezel.stan.kierunek == 1:
x += 1
elif wezel.stan.kierunek == 2:
y += 1
elif wezel.stan.kierunek == 3:
x -= 1
place = None
if 0 <= y < 98 and 0 <= x < 98:
place = self.search_grid.grid[(x,y)]
if place is not None and place is GridCellType.FREE:
stan_w_przod = Stan(y, x, wezel.stan.kierunek)
ruch_w_przod = ["Do przodu", stan_w_przod]
nodes.append(ruch_w_przod)
return nodes
def get_actions(self, wezel: Wezel):
akcje = []
moves_forward = 0
turns = 0
parent = wezel
while True:
akcja = parent.akcja
parent = parent.parent
if akcja is None:
break
if akcja == "Forward":
moves_forward = moves_forward + 1
else:
turns = turns + 1
akcje.append(akcja)
akcje.reverse()
return akcje