SZI-Smieciarka/game.py

236 lines
7.6 KiB
Python
Raw Normal View History

2020-03-28 12:02:27 +01:00
import pygame
2020-03-29 16:12:46 +02:00
import modele
2020-03-29 17:27:02 +02:00
import numpy as np
2020-04-03 17:39:57 +02:00
import random
2020-04-05 18:22:28 +02:00
import os
import shutil
2020-04-07 20:41:17 +02:00
pygame.init()
2020-03-29 16:12:46 +02:00
# kolory
2020-03-28 12:02:27 +01:00
BLACK = (0, 0, 0)
WHITE = (255, 255, 255)
GREEN = (0, 255, 0)
RED = (255, 0, 0)
BLUE = (0, 0, 255)
2020-03-29 05:01:12 +02:00
GREY = (128, 128, 128)
2020-03-28 12:02:27 +01:00
2020-03-29 16:12:46 +02:00
# wysokosc i szerokosc kazdej kratki
2020-03-28 12:02:27 +01:00
WIDTH = 60
HEIGHT = 60
2020-03-29 16:12:46 +02:00
# margines pomiedzy kratkami
2020-03-28 12:02:27 +01:00
MARGIN = 5
2020-03-29 17:27:02 +02:00
# rozmiar kratki
2020-03-29 17:32:48 +02:00
ILOSC_WIERSZY = 15
ILOSC_KOLUMN = 15
2020-03-29 17:27:02 +02:00
2020-03-29 16:12:46 +02:00
# rozmiar okna
WINDOW_SIZE = [1300, 980]
2020-03-28 15:34:30 +01:00
2020-03-29 19:59:24 +02:00
# Tworzenie planszy i kratek
2020-04-07 20:41:17 +02:00
plansza = np.array([[modele.Kratka(i, j) for i in range(ILOSC_KOLUMN)]
for j in range(ILOSC_WIERSZY)])
2020-04-03 17:39:57 +02:00
all_sprites_list = pygame.sprite.Group()
2020-03-29 16:12:46 +02:00
2020-03-29 19:59:24 +02:00
# smieciarka
2020-03-29 17:27:02 +02:00
smieciarka = modele.Smieciarka(10, 10)
2020-04-03 18:27:14 +02:00
plansza[10, 10].setKolor(BLUE)
2020-04-06 01:56:01 +02:00
plansza[10, 10].setObiekt(smieciarka)
2020-03-29 16:12:46 +02:00
2020-03-29 19:59:24 +02:00
# kontenery
2020-04-05 18:22:28 +02:00
if os.path.exists('resources/smieci w kontenerach'):
2020-04-06 01:36:54 +02:00
shutil.rmtree("resources/smieci w kontenerach")
2020-04-05 18:22:28 +02:00
os.makedirs('resources/smieci w kontenerach')
kontener_plastik = modele.Kontener(0, 0, "plastik")
kontener_plastik.setImage(pygame.image.load(
"resources/plansza/pojemnik_plastik.png"))
2020-03-29 21:02:00 +02:00
plansza[0, 0].setJestKontenerem(True)
2020-04-06 01:56:01 +02:00
plansza[0, 0].setObiekt(kontener_plastik)
2020-03-29 16:12:46 +02:00
2020-04-05 18:22:28 +02:00
kontener_metal = modele.Kontener(0, 4, "metal")
kontener_metal.setImage(pygame.image.load(
"resources/plansza/pojemnik_metal.png"))
2020-03-29 21:02:00 +02:00
plansza[0, 4].setJestKontenerem(True)
2020-04-06 01:56:01 +02:00
plansza[0, 4].setObiekt(kontener_metal)
2020-03-29 16:12:46 +02:00
2020-04-05 18:22:28 +02:00
kontener_organiczne = modele.Kontener(2, 2, "pozostale")
kontener_organiczne.setImage(pygame.image.load(
"resources/plansza/pojemnik_organiczne.png"))
2020-03-29 21:02:00 +02:00
plansza[2, 2].setJestKontenerem(True)
2020-04-06 01:56:01 +02:00
plansza[2, 2].setObiekt(kontener_organiczne)
2020-03-29 16:12:46 +02:00
2020-04-05 18:22:28 +02:00
kontener_papier = modele.Kontener(4, 0, "papier")
kontener_papier.setImage(pygame.image.load(
"resources/plansza/pojemnik_papier.png"))
2020-03-29 21:02:00 +02:00
plansza[4, 0].setJestKontenerem(True)
2020-04-06 01:56:01 +02:00
plansza[4, 0].setObiekt(kontener_papier)
2020-03-29 16:12:46 +02:00
2020-04-05 18:22:28 +02:00
kontener_szklo = modele.Kontener(4, 4, "szklo")
kontener_szklo.setImage(pygame.image.load(
"resources/plansza/pojemnik_szklo.png"))
2020-03-29 21:02:00 +02:00
plansza[4, 4].setJestKontenerem(True)
2020-04-06 01:56:01 +02:00
plansza[4, 4].setObiekt(kontener_szklo)
2020-03-29 21:02:00 +02:00
2020-04-03 17:39:57 +02:00
# domy
doms_array = ['resources/plansza/domy/dom1.png', 'resources/plansza/domy/dom2.png',
'resources/plansza/domy/dom3.png', 'resources/plansza/domy/dom4.png', 'resources/plansza/domy/dom5.png']
2020-04-03 18:17:25 +02:00
wspolrzedne_domow = modele.generujWspolrzedneDomow(10)
2020-04-05 18:22:28 +02:00
domy_lista = pygame.sprite.Group()
smieci_lista = [os.path.join(path, filename)
for path, dirs, files in os.walk("resources/smieci")
for filename in files]
# informacje o ilosci smieci w domach
2020-04-07 20:41:17 +02:00
font = pygame.font.SysFont("arial", 20, bold=True)
text_pozostalo = font.render("Pozostało śmieci w domach:", True, WHITE)
2020-04-07 20:41:17 +02:00
def liczSmieci(domy):
ile_metalu = 0
ile_szkla = 0
ile_papieru = 0
ile_plastiku = 0
ile_pozostalych = 0
for d in domy:
for s in d.smieci:
if "metal" in s:
ile_metalu += 1
elif "paper" in s:
ile_papieru += 1
elif "plastic" in s:
ile_plastiku += 1
elif "glass" in s:
ile_szkla += 1
elif "trash" in s:
ile_pozostalych += 1
text_metal = font.render("Metal: " + str(ile_metalu), True, WHITE)
text_papier = font.render("Papier: " + str(ile_papieru), True, WHITE)
text_plastik = font.render("Plastik: " + str(ile_plastiku), True, WHITE)
text_szklo = font.render("Szkło: " + str(ile_szkla), True, WHITE)
2020-04-07 20:41:17 +02:00
text_pozostale = font.render(
"Pozostałe: " + str(ile_pozostalych), True, WHITE)
text_odwiedzone_domy = font.render(
"Odwiedzone domy: " + str(smieciarka.getOdwiedzoneDomy()), True, WHITE)
return text_metal, text_papier, text_plastik, text_szklo, text_pozostale, text_odwiedzone_domy
for i in range(len(wspolrzedne_domow)):
dom = modele.Dom(wspolrzedne_domow[i][0], wspolrzedne_domow[i][1])
2020-04-03 17:39:57 +02:00
dom.setImage(pygame.image.load(random.choice(doms_array)))
2020-04-07 20:41:17 +02:00
plansza[wspolrzedne_domow[i][0],
wspolrzedne_domow[i][1]].setJestDomem(True)
2020-04-06 01:36:54 +02:00
plansza[wspolrzedne_domow[i][0], wspolrzedne_domow[i][1]].setObiekt(dom)
2020-04-05 18:22:28 +02:00
domy_lista.add(dom)
2020-04-03 17:39:57 +02:00
all_sprites_list.add(dom)
lista_domow = domy_lista.sprites()
for d in lista_domow:
for j in range(5):
2020-04-06 01:56:01 +02:00
smiec = random.choice(smieci_lista)
d.dodajSmiec(smiec)
smieci_lista.remove(smiec)
2020-04-07 20:41:17 +02:00
# TEST DODAWANIA SMIECI Z POJEDYNCZEGO DOMU DO FOLDERU KONTENERA ZE SZKLEM
# for d in lista_domow:
# for s in d.smieci:
# kontener_szklo.dodajSmiec(s)
2020-04-03 17:39:57 +02:00
2020-03-29 21:02:00 +02:00
# ustawienie wysypiska, rozmiar wysypiska 5x5
for i in range(5):
for j in range(5):
plansza[i, j].setJestWysypiskiem(True)
2020-03-29 16:12:46 +02:00
2020-03-29 17:27:02 +02:00
all_sprites_list.add(kontener_plastik, kontener_metal, kontener_organiczne, kontener_papier, kontener_szklo,
smieciarka)
def game():
2020-04-07 20:41:17 +02:00
2020-03-29 17:27:02 +02:00
obraz = pygame.display.set_mode(WINDOW_SIZE)
2020-03-29 16:12:46 +02:00
2020-04-06 17:13:01 +02:00
# Tytul okienka
2020-03-29 16:12:46 +02:00
pygame.display.set_caption("Inteligentna śmieciarka")
2020-04-06 17:13:01 +02:00
# Petla az uzytkownik zamknie program
2020-03-29 16:12:46 +02:00
done = False
fpsClock = pygame.time.Clock()
2020-03-29 16:12:46 +02:00
2020-04-06 17:13:01 +02:00
# -------- Glowna petla programu -----------
2020-03-29 16:12:46 +02:00
while not done:
2020-03-29 21:02:00 +02:00
2020-03-29 19:59:24 +02:00
# obsluga zdarzen typu nacisniecie klawisza lub przycisku myszy
2020-03-29 16:12:46 +02:00
for event in pygame.event.get(): # User did something
if event.type == pygame.QUIT: # If user clicked close
done = True # Flag that we are done so we exit this loop
elif event.type == pygame.MOUSEBUTTONDOWN:
2020-04-06 17:13:01 +02:00
# Zapisywanie pozycji myszki po kliknieciu
2020-03-29 19:59:24 +02:00
pozycja_myszki = pygame.mouse.get_pos()
2020-04-06 17:13:01 +02:00
# Zamiana pozycji na konkretne koordy
2020-03-29 19:59:24 +02:00
kolumna = pozycja_myszki[0] // (WIDTH + MARGIN)
wiersz = pozycja_myszki[1] // (HEIGHT + MARGIN)
print("Click ", pozycja_myszki,
"Grid coordinates: ", wiersz, kolumna)
2020-03-29 21:02:00 +02:00
2020-03-29 16:12:46 +02:00
elif event.type == pygame.KEYDOWN:
if event.key == pygame.K_LEFT:
smieciarka.w_lewo()
if event.key == pygame.K_RIGHT:
smieciarka.w_prawo()
if event.key == pygame.K_UP:
smieciarka.w_gore()
if event.key == pygame.K_DOWN:
smieciarka.w_dol()
2020-04-06 17:13:01 +02:00
# Odswiezanie 5 klatek na sekunde
fpsClock.tick(5)
2020-03-29 21:02:00 +02:00
# czarny kolor w tle
2020-03-29 17:27:02 +02:00
obraz.fill(BLACK)
2020-03-29 16:12:46 +02:00
2020-04-06 02:20:54 +02:00
# rysowanie planszy
2020-03-29 21:02:00 +02:00
for i in range(ILOSC_WIERSZY):
for j in range(ILOSC_KOLUMN):
pygame.draw.rect(obraz,
plansza[i, j].kolor,
[(MARGIN + WIDTH) * plansza[i, j].pozY + MARGIN,
(MARGIN + HEIGHT) *
plansza[i, j].pozX + MARGIN,
2020-03-29 21:02:00 +02:00
WIDTH,
HEIGHT])
obraz.blit(pygame.image.load(
"resources/plansza/wysypisko.jpg"), (5, 5))
2020-04-05 18:22:28 +02:00
obraz.blit(pygame.image.load(
"resources/plansza/jezioro.png"), (395, 655))
plansza[6, 10].setJestPrzeszkoda(True)
plansza[6, 11].setJestPrzeszkoda(True)
plansza[7, 10].setJestPrzeszkoda(True)
plansza[7, 11].setJestPrzeszkoda(True)
2020-03-29 17:27:02 +02:00
all_sprites_list.draw(obraz)
2020-04-03 18:27:14 +02:00
smieciarka.rand_move()
2020-04-06 17:13:01 +02:00
2020-04-07 20:41:17 +02:00
text_metal, text_papier, text_plastik, text_szklo, text_pozostale, text_odwiedzone_domy = liczSmieci(
lista_domow)
obraz.blit(text_pozostalo,
(1020, 240))
obraz.blit(text_metal, (1020, 280))
obraz.blit(text_plastik, (1020, 320))
obraz.blit(text_szklo, (1020, 360))
obraz.blit(text_papier, (1020, 400))
obraz.blit(text_pozostale, (1020, 440))
2020-04-07 20:41:17 +02:00
obraz.blit(text_odwiedzone_domy, (1020, 480))
2020-03-29 16:12:46 +02:00
pygame.display.flip()
pygame.quit()